20 let vývoje a nové logo. Pomůže to Opeře k rozšíření?

Opera už funguje 20 let. Stejnojmenný internetový prohlížeč proto dostal nové logo, ale nic moc se jinak nemění. Stále je to software pro minoritu.

Internetový prohlížeč Opera má nové logo a firma, které stojí za jeho vývojem, nový název. Žádné dramatické změny se ale nekonají, norská Opera tím jen chtěla upozornit na skutečnost, že slaví 20. výročí od založení.

Od nabalování ke zjednodušování

Nové logo stále tvoří červené „O“, ale nafouklo se do zcela kruhového tvaru a získalo třetí rozměr. Změna v názvu firmy je pak ještě méně nápadná – z Opera Software se stala prostě jen Opera.

Nový branding Opery:

Opera se i přes svou dlouho historii mezi prohlížeči nikdy výrazně neprosadila. Na druhou stranu má ale dostatek uživatelů na to, aby jejich monetizace pokryla náklady na vývoj. Ten se dříve zaměřoval na rozšiřování o nadstandardní funkce, od verze 15 vydané v roce 2013 je důraz kladen na rychlost, přehlednost a zjednodušování.

172798516 
Aktuální podoba prohlížeče Opera

Nový směr vývoje Opery se některým skalním fanouškům nelíbil, a to zjevně ani jejímu tvůrci Jon Stephenson von Tetzchnerovi. Ten proto začátkem roku oznámil vývoj nového prohlížeče Vivaldi, který vychází z dřívější koncepce vývoje a nabídne tedy nadstandardní integrované funkce. 

Stále minorita, ale vydělá si na sebe

Opera nidky nebyla prohlížečem pro masy. Nabízela trochu jiný přístup a také jiné vykreslovací jádro. Ačkoli to už teď neplatí, zůstává tím „trochu jiným“ prohlížečem. Ale je fakt, že dříve konkurenční prohlížeče okoukaly některé funkce od Opery a teď tomu bývá spíše naopak. 

Aktuálně má Opera podíl 1,81 % (dle Statcounteru) a ani v minulosti neměla výrazně více. Například v roce 2007, kdy ještě neexistoval Chrome a Firefoxu kumulovala obliba na úkor Internet Exploreru, měla Opera 3,4 %. 

630030156 
Vývoj podílů prohlížečů v posledních šesti letech. Opera je zastoupena červenou linkou při zemi

Ale přesto je o Opeře roky slyšet, oblibu totiž získala u náročnějších uživatelů a počítačových fandů. Jenomže se zdá, že v tomto segmentu na oblibě postupně ztrácí. Za počítačové fandy lze totiž považovat i většinu čtenářů Živě.cz, mezi kterými byla Opera vždy nadstandardně oblíbená. Ještě před pěti lety měla dle Google Analytics podíl mezi čtenáři Živě.cz bezmála 16 %. Nyní už jen 5,4 %.

Globálně si ale uživatele drží a po změně směru vývoje se povedlo zastavit pokles a prohlížeč získává nové uživatele. Nejsou to davy a v porovnání s ostatními prohlížeči je to progres nepatrný, růst to ale je. Pro Operu je důležité, že uživatelská základna stačí na udržení vývoje. 

273132954 
Jeden ze zdrojů příjmů Opery – výchozí pozice záložek na kartě Rychlého přístupu

A z čeho vlastně bezplatný internetový prohlížeč profituje? Něco hodí partnerství s Googlem, který je díky tomu výchozím vyhledávačem prohlížeče, dále Opera prodává pozice na výchozí obrazovce Rychlého přístupu a hlavně těží z úspěchu mobilní verze, kterou dodává mobilním operátorům. 

Diskuze (61) Další článek: Nvidia bude využívat paměti HBM2 od dvou různých výrobců

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,