reklama

20 let vývoje a nové logo. Pomůže to Opeře k rozšíření?

Opera už funguje 20 let. Stejnojmenný internetový prohlížeč proto dostal nové logo, ale nic moc se jinak nemění. Stále je to software pro minoritu.

Internetový prohlížeč Opera má nové logo a firma, které stojí za jeho vývojem, nový název. Žádné dramatické změny se ale nekonají, norská Opera tím jen chtěla upozornit na skutečnost, že slaví 20. výročí od založení.

Od nabalování ke zjednodušování

Nové logo stále tvoří červené „O“, ale nafouklo se do zcela kruhového tvaru a získalo třetí rozměr. Změna v názvu firmy je pak ještě méně nápadná – z Opera Software se stala prostě jen Opera.

Nový branding Opery:

Opera se i přes svou dlouho historii mezi prohlížeči nikdy výrazně neprosadila. Na druhou stranu má ale dostatek uživatelů na to, aby jejich monetizace pokryla náklady na vývoj. Ten se dříve zaměřoval na rozšiřování o nadstandardní funkce, od verze 15 vydané v roce 2013 je důraz kladen na rychlost, přehlednost a zjednodušování.

Klepněte pro větší obrázek 
Aktuální podoba prohlížeče Opera

Nový směr vývoje Opery se některým skalním fanouškům nelíbil, a to zjevně ani jejímu tvůrci Jon Stephenson von Tetzchnerovi. Ten proto začátkem roku oznámil vývoj nového prohlížeče Vivaldi, který vychází z dřívější koncepce vývoje a nabídne tedy nadstandardní integrované funkce. 

Stále minorita, ale vydělá si na sebe

Opera nidky nebyla prohlížečem pro masy. Nabízela trochu jiný přístup a také jiné vykreslovací jádro. Ačkoli to už teď neplatí, zůstává tím „trochu jiným“ prohlížečem. Ale je fakt, že dříve konkurenční prohlížeče okoukaly některé funkce od Opery a teď tomu bývá spíše naopak. 

Aktuálně má Opera podíl 1,81 % (dle Statcounteru) a ani v minulosti neměla výrazně více. Například v roce 2007, kdy ještě neexistoval Chrome a Firefoxu kumulovala obliba na úkor Internet Exploreru, měla Opera 3,4 %. 

Klepněte pro větší obrázek 
Vývoj podílů prohlížečů v posledních šesti letech. Opera je zastoupena červenou linkou při zemi

Ale přesto je o Opeře roky slyšet, oblibu totiž získala u náročnějších uživatelů a počítačových fandů. Jenomže se zdá, že v tomto segmentu na oblibě postupně ztrácí. Za počítačové fandy lze totiž považovat i většinu čtenářů Živě.cz, mezi kterými byla Opera vždy nadstandardně oblíbená. Ještě před pěti lety měla dle Google Analytics podíl mezi čtenáři Živě.cz bezmála 16 %. Nyní už jen 5,4 %.

Globálně si ale uživatele drží a po změně směru vývoje se povedlo zastavit pokles a prohlížeč získává nové uživatele. Nejsou to davy a v porovnání s ostatními prohlížeči je to progres nepatrný, růst to ale je. Pro Operu je důležité, že uživatelská základna stačí na udržení vývoje. 

Klepněte pro větší obrázek 
Jeden ze zdrojů příjmů Opery – výchozí pozice záložek na kartě Rychlého přístupu

A z čeho vlastně bezplatný internetový prohlížeč profituje? Něco hodí partnerství s Googlem, který je díky tomu výchozím vyhledávačem prohlížeče, dále Opera prodává pozice na výchozí obrazovce Rychlého přístupu a hlavně těží z úspěchu mobilní verze, kterou dodává mobilním operátorům. 

Témata článku: Software, Prohlížeče, Opera, Vivaldi, Google Analytics, Branding

62 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Litecký 25. 9. 2015 1:17:03
    Co to je Opera? :-D :-D :-D
  • Jiří Pavlíček 24. 9. 2015 14:38:42
    V čem tkví rozdíl mezi "Webovým prohlížečem Operou Mini" a "Prohlížečem...
  • klak 23. 9. 2015 15:17:54
    Obrovská chyba Opery byla, že nedali čitelně najevo jakým směrem se po...
reklama
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

** Dnes žádnou elektroniku programovat nebudeme ** Štěnice totiž funguje sama o sobě ** Stačí připojit baterii a naladit frekvenci

22.  1.  2017 | Jakub Čížek | 32

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 409

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

** Design Facebooku se delší dobu nemění a pro mnohé je nudným ** Grafici zkouší navrhovat nové koncepty toho, jak by mohla síť vypadat ** Hlasujte pro nejzdařilejší návrh

22.  1.  2017 | Stanislav Janů | 65

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

** Strojové učení lze skvěle použít pro vylepšení modelů pro předpověď srdečních komplikací ** Nová technologie umožňuje přesněji určit rizikové pacienty ** Dřívější diagnostika může díky včasně léčbě do budoucna zachránit životy

21.  1.  2017 | Karel Javůrek | 7

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama