Ona nasleduje KOTOR. Kdyz jsem ji hral, tak jsem jeste nevedel, ze to delala ta sama sebranka co mela na svedomi KOTOR 1 + 2 a rikal jsem si: "safra, tady se nekdo ale hodne inspiroval". Je tam videt ten styl z KOTORu. Bohuzel vsechno je mnohem mensi a jednodussi.
Treba tvorba postavy nebo upgrade zbrani vypada jak KOTOR prepnuty do "Arcade" modu pro mentalne retardovane. Tam kde KOTOR ma desitky az stovky kombinaci, tam ma ME jednotky. Misto desitek zvlastnich schopnosti, ktere mel Jedi ci Sith v KOTORu je v SE "proficiency" s jednou ze tri kategorii zbrani, jedna dve schopnosti ovlivnujici vlastnosti (lepsi heal, vice zivotu ci damage) a dve az tri zvlastni schopnosti typu bioticky nebo electronicky utok.
Vyvoj vztahu s postavami je ciste na urovni: pokecali jste si? splnil jsi nejakou z jimi pozadovanych misi? Pokud ano, tak ano, pokud ne, tak ne. Hotovo. Dopad na vyvoj hry minimalni.
To same "dobrota/zlota" postavy, dopad na hru jsem nepostrehnul, v KOTORu byl dost zasadni.
Rozhodnuti ucinene ve hre ovlivni pouze nasledujici screen s dialogy a v jednom pripade jako maximalni dopad i zaverecnou animaci. Plus v jednom pripade si musite vybrat, kterou ze dvou postav v teamu obetujete. Tot vse.
AI protivnika, ktera ani v KOTORu nebyla uplne elitni je v ME naprosto smesna. Zabijeni bezbrannych zaseklych protivniku naprosto bezne, vlastni lide se zasekavaji take casto, ale daji se manualnim povelem alespon odseknout.
Upgrade a management zbrani se kterym si mohl clovek v KOTORu opravdu vyhrat predstavuje u ME sehnat to nejlepsi co je k dispozici a pak do tri slotu dat nejaky scope, stabilizer a slusnou munici.
No a tam kde mel KOTOR desitky ci stovky rozlicnych lokaci nabizi SE tri kategorie objektu a sice "UNIMO" zakladnu (unifikovany objekt slouzici jako zakladna piratu, silenych vedcu, pozemske armady, obchodni mise a dalsi pouziti), dul (opet vsestranne pouzitelny i jako archeologicke naleziste) a freighter zaparkovany v kosmu. Znacne depresivni je, ze v ramci jedne kategorie maji vsechny instance naprosto totozny layout, takze kdyz dobijite nekolikatou zakladnu a vite, ze za vstupnimi dvermi je velka mistnost, kde nejsou protivnici, pak kratky tunel ve kterem si pripravite team, protoze pak je dalsi velka mistnost a tam uz jsou vsichni osklivaci, tak to pusobi lehce monotonne. Jeste zabavnejsi je mise, kde je potreba zachranit osazenstvo dolu nasledovana misi zachranujici archeology, kde obe diry v zemi maji uplne stejne chodby a prostory vcetne totoznych krabic lezicich na zemi ve stejnych mistech. Clovek proziva stale to stejne deja vu dokolecka dokola.
Suma sumarum, Mass Effect bych s KOTORem ani moc nesrovnaval, ackoliv je to docela zabavna hricka v ramci tech ctyrech hlavnich misi.