10 tipů, jak vytvořit úspěšný blog

Móda blogování postupně ochabla ve stínu sociálních sítí. Je to na druhou stranu příležitost, protože právě teď můžete rozjet úspěšný blog, který vám bude třeba i vydělávat.

Blogováním si můžete vytvořit dobré jméno, silnou internetovou komunitu a samozřejmě si lze vydělat i nějakou tu korunu. Kvalitní blog se neztratí ani v dnešní době, které vládnou mikroblogy a sociální sítě. Naopak, hype blogů už dávno odezněl a kvalitních blogů je málo, obzvlášť na českém internetu. Je to tedy zajímavá příležitost.

Kvalitním blogem si můžete udělat dobré jméno v rámci nějakého oboru, nebo se můžete stát „internetovou celebritou“. Ale také si občasným psaním můžete hezky přivydělat. V Česku máte situaci o to jednodušší, že opravdu zajímavých a kvalitních blogů je zde jak šafránu a trochu více proslavený je zde prakticky jen jeden. Řada blogů se postupně přeměnila na běžný magazín, jiné postupně zanikají s tím, jak autoři přesouvají své aktivity na sociální sítě. A tak je tu ideální šance pro každého, kdo chtěl někdy provozovat blog nejen jako svůj soukromý deníček, ale jako web, který bude mít nadšené čtenáře.

Ale protože uspět s blogem není zas tak jednoduché, připravili jsme desatero úspěšného blogu.

1. Styl

Svou základní povahou může být blog buď názorový, nebo informační. Chcete-li získávat nové čtenáře, zaměřte se především na druhou možnost, ve které krotíte své emoce a budete se snažit psát novinářsky, tedy nezaujatě, jasně, informativně. Čistě názorový blog musí být opřen o nějakou silnou osobnost, aby byl úspěšný. Navíc je u názorového blogu velmi důležitý vytříbený styl psaní, který bude čtenáře sám o sobě bavit. Ze čtení názoru, nebo nějakého zamyšlení, čtenář zpravidla nezíská nic praktického, je tedy celkem obtížné upoutat a udržet jeho pozornost.

Příklad zajímavých názorových blogů:

  • Extra – česky; zajímavé komentáře od známého novináře
  • D-Fens– česky; postavený především na nevšedním stylu psaní (nyní již píše více autorů)
  • Bloc – česky; typický zástupce blogu postaveném na známé osobnosti

2. Téma

S naivní představou, že budou někoho zajímat vaše osobní problémy, nemá cenu blogovat. K tomu slouží štěbetání s přáteli na sociálních sítích. Má-li blog zaujmout, musí přinášet zajímavé informace a názory. Chce to užší téma, kterému se budete plně věnovat a stanete se na něj „specialistou“. Nejenže budete mít stále o čem psát a bude mnoho lidí, pro které budou tyto informace užitečné, ale užší zaměření zhodnotíte i v dalších bodech. Psát můžete o nějaké sekci IT oboru, ale stejně tak o nějakém sportu, autech, filmech, jídle, fotografiích, modelářství, zahradničení...

Příklady zajímavých tematických blogů:

  • Mac Life – česky; novinky a zajímavosti o všem, co se týká značky Apple
  • Notebook blog – česky; novinky a zajímavosti o noteboocích
  • Blogoscoped – anglicky; novinky a zajímavosti o službách Googlu
  • Quarlo – anglicky; jeden z řady kvalitních fotoblogů, který se obejde prakticky zcela bez textu
  • Cooking with Amy – anglicky; jeden typický zástupců foodblogů neboli blogů o jídle
  • Engadget – anglicky; když už jsme u těch „typických zástupců“, toto je případ technicky zaměřeného blogu, který sice stále vypadá jako blog, ale na pozadí už pracuje několikačlenná redakce.
Klepněte pro větší obrázek
Co možná ani u Googlu neví...

3. Přínos

Jak tedy konkrétně tvořit ten „informačně hodnotný blog“? Mnohdy je odrazovým můstkem vlastní zkušenost – řešíte nějaký problém a řešení najdete až někde na zapadlém zahraničním fóru. Pochlubte se nalezeným řešením na blogu a hned máte onen hodnotný obsah. Základem je čtenářům nějak poradit (návody, tipy, souhrny, hodnocení). Dobrým lákadlem je také jiný, než čistě textový obsah – video, vlastní fotografie, kresby, grafy, časové osy, vložené prezentace a podobné prvky. Aby byl doprovodný obsah účinný, musí být originální, tzn. nezkopírovaný z jiného webu.

Příklady přínosných blogů:

  • Cuketka– česky; nejznámější český „foodblog“ pro gurmány, kde kromě jiného najdete zajímavé recepty doplněné o kvalitní fotografie
  • Principy programování– česky; poměrně mladý blog o základních postupech a myšlení při programování
  • All about Microsoft– anglicky; již velmi známá blogerka píše o všem, co se týká Microsoftu. Je velmi aktuální, občas přijde s exkluzivními informacemi a má zajímavé dedukce.
  • Watts Up With That? – anglicky; velmi zajímavý blog o vědě a technologiích

4. Forma

Když se otevře téma blogů, přijde zpravidla na řadu výsměch ve prospěch tzv. blogísků. Mladé slečny zasažené pubertou odjakživa tíhnou k sepisování svých zážitků formou deníčků a v době internetové se mnohé odváží svoje zápisky zveřejňovat na blogu. Když se k tomu přidá specifický slovník, růžové orgie a nezbytná vyobrazení idolů, vznikne tím stránka, která vám možná ublíží víc, než kdejaký malware.

Pište česky, pokud možno bez chyb, spisovně a raději v krátkých větách. Vyvarujte se „vaty“ neboli zbytečných slov a dlouhý text přehledně rozdělujte do odstavců, případně doplňte lákavými mezinadpisy. Dlouhý text by měl být doplněn obrázky, videem, tabulkou či jiným zpestřením. Tato základní opatření povedou k tomu, že bude článek na první pohled pro čtenáře „stravitelný“ a pokud se začtou, vydrží až do konce. Samozřejmě je zde ale stěžejní obsah.

Pro design blogu lze stanovit také pár základních kritérií – jednotná grafika a písmo, snadná orientace, sladěné barvy, výrazné nadpisy článků (ideálně s úvodními obrázky).

Klepněte pro větší obrázek 
Noční můra World Wide Webu

5. Vytrvalost

Když už se pro blogování někdo nadchne, zpravidla je zklamán nezájmem čtenářů a s blogováním zanedlouho skončí. Chce to trpělivost v řádech měsíců a kromě samotného psaní je nutné věnovat energii i „lovu čtenářů“ skrze vyhledávače a další zdroje. Obsah dodávejte ideálně každý týden, ať si udržíte stálé čtenáře a vyhledávače vás zaznamenají jako aktivní web. Dojdou-li témata, rozšiřte obzory.

Na vytrvalost letos „dojíždí“ i řada dříve velmi úspěšných blogů. Éra blogování však už trochu odezněla, autoři se vesměs přesunuli na sociální sítě, nebo se věnují jiným projektům. A tak mnohé známé blogy chátrají, např. ILblog, Marigold, Všemi osmi ad., třeba také mé oblíbené Vúčako pozvolna natahuje „periodu“.

6. Identita

Blog nesmí být zaměnitelný s jiným. Chce to jednoznačný název a rozumné je také neskrývat se za přezdívkou a blog stavět i na svém jméně, nebo stylu. Neméně důležitá je také grafika – když je osobitá, uživatelům se může náhodně vybavit při surfování po webu a pro vás to bude znamenat návštěvu.

  • MyEgo (je tu snad někdo, kdo by neznal Radka Hulána?)
Klepněte pro větší obrázek
MyEgo – nejznámnější český blog pod taktovkou Radka Hulána

7. Čtenáři

Získat čtenáře pro svůj blog je trochu dřina. Nyní při rozjezdu hodně pomohou sociální sítě, protože prostřednictvím Twitteru nebo Facebooku můžete své známé lákat na nové články. Chce to atraktivní témata a chytlavé upoutávky, aby vaši známí samovolně předávali informaci dál.

Dál už je to lov, který probíhá ve dvou revírech. Jedním z nich jsou vyhledávače, druhým ostatní weby. V prvním případě se vám bude hodit základní znalost SEO, tedy optimalizace stránek pro vyhledávače. Z hlediska obsahu to znamená především vhodná volba klíčových slov štítků či kategorií a také nadpisů, mezinadpisů a odkazů. Zkrátka si představte, co by člověk asi tak mohl zadat do vyhledávače, aby se dostal na váš článek. A to nějak zformulujte do nadpisu.

Z hlediska SEO pomůže také registrace stránky v agregátorech nebo katalozích, ale rozhodně tyto stránky nebudou zdrojem přímé návštěvnosti. Tomu mohou pomoci například jiné blogy – stačí navázat kontakt, vyměnit si odkazy a oba blogeři budou spokojeni.

8. Komunita

Když už nějaké čtenáře ulovíte, musíte si je udržet. Základem je vedle čerstvého obsahu blogu také komunikace se čtenáři. Základem jsou diskuze pod článkem, hodí se rozšiřovat komunitu kolem blogu (resp. blogera) na sociálních sítích. Právě přístupy ze sociálních sítí jsou docela silným zdrojem návštěvnosti.

9. Zázemí

Chcete-li čtenáře hned a nevadí vám jistá omezení, založte si blog na některém silném zpravodajském webu. Možnost založit blog nabízí iDnes, Novinky nebo také Živě. Když bude blog zajímavý, dostane se odkaz na něj na titulní stránku média a rázem získáte stovky až tisíce čtenářů.

Druhou možností je vést blog zcela po svém. Zařídit si webhosting, redakční systém (pravděpodobně Wordpress), koupit doménu, vyladit si po svém design a spravovat kromě obsahové i technickou stránku webu. Je to pracné a čtenáře si musíte shánět sami, ovšem je to nejlepší řešení do budoucna. Jste nezávislí a můžete například na svůj web nasadit libovolný reklamní systém.

Kompromisem jsou blogovací služby. Blogger.com, Blog.cz, Bloguje.cz, je jich hromada. Za redakci můžeme doporučit řešení od Googlu, tedy službu Blogger. Má podrobné nastavení, možnost exportu a zálohy článků, možnost publikace skrze Windows Live Writer, umístění na vlastní doméně a především tisíce dostupných šablon, jejichž kód si můžete libovolně modifikovat.

Vždy to chce podrobné statistiky návštěvnosti, díky kterým můžete optimalizovat svůj obsah pro efektivní nábor nových čtenářů. Ve většině případů pomůže nasazení bezplatného Google Analytics.

Klepněte pro větší obrázek
Blogger má široké možnosti nastavení včetně úpravy kódu šablony (a těch jsou na internetu tisíce)

10. Motivace

Největší motivací jsou peníze. Přímou reklamu se vám asi nepodaří prodat, ale drobní prodejci na úzce zaměřeném blogu v oboru jejich sortimentu by se třeba k nějaké inzerci přemluvit dali. Stěžejní jsou ovšem systémy pro kontextovou reklamu. Nejrozšířenějším je Google AdSense – stačí se zaregistrovat, pohrát si s nastavením, vyčkat na ověření Googlem a pak už začnete vydělávat. Podmínky pro provoz služby jsou ovšem přísné a není radno si s pravidly zahrávat, protože můžete být „odříznuti“.

Existují různé systémy kontextové reklamy, včetně ryze českých. Zpravidla se vyplatí pouze na větších webech a na drobné blogy je provozovatel ani neumožní aplikovat. AdSense navíc nabízí nejlepší cenu za proklik, i když už to není to, co v dobách největšího boomu tohoto systému. Cena není stálá a záleží na mnoha faktorech, běžně dostanete maximálně pár desítek centů za proklik, což je zatraceně málo. Ale ono se to nasčítá a vydělat si sto dolarů měsíčně na běžném blogu není zas takový problém. Ani velmi kvalitní blog vás čistě z AdSense neuživí, ale přivýdělek v řádech tisíců korun může poskytnout.

Tip: vydělávat se dá i na blogu provozovaném na Živě.cz, přečtěte si pravidla

Stanete-li se „specialistou“ ve vybraném oboru, můžete nabídnout své služby renomovaným médiím a psát například články na zakázku za autorské honoráře. To už se výdělek rapidně zvyšuje, případně můžete psát výměnou za uvedení odkazu na váš blog, což vám přinese řadu nový čtenářů a tím pádem další trvalé příjmy z AdSense.

A jak už to tak s úspěšnými blogy bývá, nakonec jeho obsah začne tvořit více lidí zároveň a postupně se přerodí na denně aktualizovaný magazín. To už se vyplatí nasadit další prvky reklamy a web se může stát vašim hlavním příjmem.


Tip – kde najít dobré blogy, případně inspiraci: každý rok se udělují ceny za nejlepší blogy – The Weblog Awards. Ty nejzajímavější anglicky psané blogy najdete v posledním soupisu vítězů, tedy za rok 2008. Hlasování o nejlepší blogy roku 2009 se rozběhne v prosinci. U nás podobná soutěž není, což se dá vysvětlit nejistotou, zda by byl k dispozici dostatek kvalitních soutěžících.

Témata článku: Blogger, Google AdSense, Google Analytics

30 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Tomáš Seifert 16. 10. 2015 19:13:42
    Zdravím. Jsem v tomto 100 let za opicemi, proto se ptám. Existuje forma...
  • Antonín Tráva 31. 10. 2012 16:07:55
    Komunisti popravovali odpůrce. No a? Byl to jejich stát. 3-[
  • oliver13 5. 1. 2010 13:31:25
    Spousta free fontu http://cs.fonts2u.com/
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76