10 nejzásadnějších procesorů v historii Intelu

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 64

Názory k článku

21. 07. 2018 15:19

Já začínal jako malý tuším na:PC:
80486DX4 asi na 166MHz
Intel Pentium II 233MHz, ještě někdy v roce 2000 a běžely na něm Win 98
Intel Pentium III 500MHz, do 2005 (GTA:SA na něm byla fakt lahůdka :D)Intel Pentium IV 1,4GHz, taťky PC s 512MB ram - dělo :D
Intel Celeron série Willamete-128 1,8GHz
Intel Celeron D 3,2GHz, asi můj nejoblíbenější
Intel Core i5 750 Lynnfield 2,66GHz @ 3,78GHz
Intel Core i7 4790K Haswell 4GHz @ 5,02GHz (nyní)Notes:
Intel Pentium II 350MHz
Intel Core i5 2410M Sandy Bridge 2,4GHz (Packard Bell Easy Note TS66-HR)
Intel Core i7 4980HQ Haswell 2,8GHz (CTO 15" MacBook Pro Retina mid 2014)Jop, krásné to časy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
20. 07. 2018 15:11

Bych prisahal ze se u nas prodavala verze 80486DX4 na 133Mhz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  20. 07. 2018 13:56

Na 80486DX2 vzpomínám, jak na tom nešly přehrávat ani mp3... Jinak tedy ty tehdejší reklamy, ty jsou vážně strašný, jak jsou popisný... A čím staršího data, tim horší...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
20. 07. 2018 09:36

486DX5 @ 133 MHz vyrábělo jen AMD?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 07. 2018 21:32

i7-3770 = mám ho 6 let v PC, koupen tehdy z druhé ruky za 4500 Kč.
Letošní model i7-8700 stojí 8400 Kč a je rychlejší o 10 procent?!
Něco je asi špatně. Jinak rád vzpomínám na celer266@400.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 07. 2018 17:47

Chtelo by to clanek od nekoho, kdo z te historie vi vic.
Probehnout cizy clanky pres Google.translate neni novinarcina.
Tak ale porad lepsi clanek od Javurka nez vyblitky absolventa vysoke skoly lobotomicke - blBelka.80386 SX nebyla o nizsi schopnosti adresovat RAM (pac 4MB bylo tehdy hodne, a u 4x EDO RAM slotech a 1MB modulech mnoho MOBO neumelo dat vic). 80386 SX byl 32-bit CPU s 16-bit sbernici.U 80486 DX2/DX4 byl nasobic sbernice (2x, 3x).
SX nebyla slabsi verze ale verze kde byl vadni FPU a byl proste "znefunkcnen".
Proste odpadovej material do lowcost masin pro administrativu.Pentium u 60 MHz/75 MHz nebyl u poctu s celymi cisly o moc lepsi nez treba DX4. Kde prvni Pentia prevalcovali 486 bylo FPU a FSB.MMX nejsou multimedialni instrukcni sada ale matematicka.
Meli hlavne 64-bit SIMD registry, u MMX optimalizovanych her umeli dat mnohdy i +50% oproti Pentium o stejnym taktu a FSB.PII overdrive nebyl P Pro ale PII (nextgen P Pro+MMX) do P Pro socketu (jako i predesly Overdrive upraven pro spetny kompatibilitu s pro chipset,sbernici a pod.).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 07. 2018 14:58

Chybné logo procesoru Pentium Pro, pravé logo neobsahuje MMX, ale Pro. Logo co tam je patří k procesorům Pentium s instrukcemi MMX, které Pro neobsahovalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
19. 07. 2018 12:23

Zapomněli jste zmínit procesor Intel Itanium, kdy se na vývoji podílelo i HP. Ve své době se jednalo o přelomový kousek, který opustil x86 architekturu přechodem na architekturu EPIC založenou na VLIW. Itanium už skončilo a jeho další vývoj byl zastaven, ale to neznamená, že nepatří mezi nejzásadnější procesory v historii Intelu.No a mimo jiné, Microsoft a Qualcomm teď vyvíjí architekturu EDGE, která je taky založena na VLIW... Zdá se, že se hledá "lepší" náhrada za x86, tak uvidíme... Snad se EDGE poučí z nedostatků EPIC...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 07. 2018 12:21

Mne chybaju procesory pentium M, lebo tie boli na zaciatku uspesnej rady "core". Pamatam si, cas, kedy sme si merali. A neslo mi do hlavy, ze pri nezanedbatelnom pocte testov dava celeron M, lepsie vysledky, nez nabuchane stolne pentium 4. Potom mi to harveristi vysvetlili.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 07. 2018 10:19

Určitě pěkné připomenutí, ale řekl bych, že nejde o nejzásadnější procesory, spíš o průkopnické. Nejzásadnější procesor by byl právě přeskočený 8080, který se v průmyslu používá do dnes a kterému bych si tipl, že intel vůbec vděčí za existenci. Stejně tak než 8086 byl určitě zásadnější 8088. A vůbec přeskočit IBM PC/XT/AT až k 80386 je docela skok. Z těch nových tu opravdu chybí zmínka o atomech, vždyť ten procesor definoval celou novou třídu zařízení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 07. 2018 09:27

Možná stálo za to i zmínit aférku s chybkou v Pentiu a pár vtipů na toto téma, viz např. http://www.jcsoft.cz/wulf/vtipy/pocitacove/pen...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
19. 07. 2018 00:11

Musím říct, že pasáž o Celeronu jste tak nějak odflákli vzhledem k tomu, jak legendární to byla řada procesorů se značkou Intel. Myslím, že právě díky Celeronům vznikla kategorie domácích PC tzv. do 1000 USD (u nás cca 30 000 Kč).
Jinak cache L2 neměly jen první Celerony 266 MHz a 300 MHz, ale další generace už cache L2 o velikosti 128 kB měla a co víc, na rozdíl od "plnotučných" Pentií, kde cache L2 běžela na polovičním kmitočtu FSB (dáno i omezením Slotu 1), tak u nových Celeronů jela cache L2 na plném kmitočtu FSB (díky i socketu 370), což v některých situacích dávalo Celeronům oproti Pentiím navrch! Celeron 300A (to "A" kvůli rozlišení od první generace na stejném kmitočtu) byla opravdová legenda, která se dala dobře přetaktovat. Ještě bych zmínil, že od generace Celeronů se procesory opět začaly vracet ze slotů do socketů. Myslím, že sloty byly taková z nouze ctnost, protože architektura CPU tehdy předběhla výrobní technologie a do socketu by se prostě nevlezlo tolik tranzistorů. Ty doby si pamatuji a žral jsem všechny novinky té doby v oblasti IT.
Ještě bych hnidopišsky podotkl, že v článku moc rychle skáčete z mikrometrů na nanometry. Pamatuji, že ještě u mého Duronu 1300 MHz se běžně uvádělo 0,18 um a nikoli 180 nm a vy uvádíte v nanometrech už i technologii u 486DX, toť jen drobná poznámka .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 23:51

Intel a nVidia, dva naprosto neferovi, ubozi a sprosti konkurenti AMD, co neumi hrat fer.. Toto mi staci vedet k tomu, abych si vybral, koho podporim.. A ne, ulhanej Intel, ani nVidia to nikdy nebude..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 23:25

SW: kolik je 4x4?
Pentium (rychle odpovi): 5!
SW: to je ale spatne!
Pentium: ale rychle!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
18. 07. 2018 22:30

Mám 6 let i5-3450 (netaktuju) a všechny současné hry drtím na ULTRA. Jedna z nejlepších investicí, které sem kdy do svého PC udělal, byla důvěra, kterou sem do Intelu vložil. Před dvěma lety u mě ztratilo AMD důvěru i na poli grafických karet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 22:12

chybka v textuV roce 1991 Intel představil slabší variantu 80486SX .... V roce 1984 pak došlo k poslední aktualizaci,

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 21:56

"...zřetězené zpracování strojových instrukcí neboli pipeling."
Přísahal bych, že je to "pipelining"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
18. 07. 2018 21:40

Intel je hlavně příkladem stagnace, když zmizne konkurence.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 21:39

Trochu mi tam chybí Tualatin, vzpomínám jak jsem tuším 566 přetaktoval na 850 Mhz (FSB z 66 Mhz na 100)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
18. 07. 2018 21:33

P4 byla taková revoluce, že jsem si radši pořídil AMD.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 07. 2018 21:01

P4 s HT bola len reakcia na AMD, kde AMD mali vyrazne rychlejsie procesory.. Do zoznamu by som urcite pridal pentiumM - aj ked to bol mobilny CPU, bol prvym mimo netburst P4, a ktory konkuroval vtedajsiemu atholn64. Tiez nespomenut prve core i je hriech :) U AMD by sme podobne mohli vybrat napr. 650 duron, 1GHz Athlon, opteron144, teraz ryzen, threadripper, 32core thripper2...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor