reklama

1. listopad 2005 – velký třesk v českém internetovém zpravodajství

Po několika letech půstu spouštějí bývalí partneři ve velkém stylu zbrusu nové zpravodajské centrály. Nebyl jsem první ani poslední, kdo si v uplynulých letech zažehral na to, že české internetové zpravodajství připomíná stojatý rybník. Když řeknu, že od spuštění webu iDnesu se na českém Internetu v tomto směru „nic mimořádného nestalo“, nebude to velká nadsázka.

Jistě: do spolupráce s Právem se chytře překabátily Novinky.cz, postupným a docela citelným vylepšováním prochází iHned.cz, podobu pravidelného deníku dostal Blesk.cz, cosi se děje i ve Stratosféře. Na zbývajících hráčích je pak přinejmenším zajímavé to, že se za pět let naopak nedokázaly pořádně pohnout dopředu (mojenoviny.cz, což je domov vlastně největšího deníkového vydavatele u nás, ceskenoviny.cz, domovina ČETky, a koneckonců i další legenda, Neviditelný pes.). Lídr trhu iDnes.cz pak procházel cyklickým rozvojem vývinu, závinu a dnes opět vývinu.

Dva odstavce stačily, abychom shrnuli veškeré dění na scéně českého internetového zpravodajství za pět let. Není pak divu, že stovky tisíc čteníchtivých návštěvníků českého Internetu hledalo nabídku jinde, zejména v odborných médiích, a zde se jim naopak dostalo vrchovatých soust: v některých oblastech (kupř. mobily, hry) není neobvyklé, že Internet nabízí bohatší i kvalitnější online časopisy než papír.

Něco se chystá

O tom, že se konečně stane cosi významného, se ví už pár měsíců. Portál Centrum.cz se rozešel s webem lidových novin (Lidovky.cz, pak ale Lidovky.centrum.cz), nám neznámo z čí iniciativy, ale zjevně korektním způsobem: i dříve partneři a dnes konkurenti se dohodli, že své nové verze představí čtenářům ve stejný den.

Lidové Noviny spustily novou verzi webu na nové adrese Zprávy.cz (www.zpravy.cz), která ale má nadpis (logo) Lidovky.cz. Spíše než – pro mě osobně velmi nelogická a smysl nedávající – volba nové domény zaujme něco úplně nového: web lidových novin se spojil s Ondřejem Neffem, vydavatelem prvního deníku na českém Internetu vůbec, Neviditelného psa.

Neviditelný pes nezaniká, ale stěhuje se do domečku nových Lidovek, na adresu Neviditelnypes.zpravy.cz. Zde získává novou grafickou podobu, kterou s původním Psem spojuje jen nezapomenutelná kresbička zeleného pejska zakrývajícího si oči, a něco zbytečků najdeme též v tiráži vpravo dole.

Lidovky v novém kabátě

Nový web Lidovek byl prezentován tímto článkem, na kterém jistě zarazí kontrast mezi velkohubými prohlášeními o kvalitě a žurnalistickou nekvalitou článku samotného (včetně pravopisných chyb, opakování stejných přívlastků několikrát apod.). Zpráva tvrdí, že Lidovky.cz (nebo vlastně zpravy.cz?) budou nabízet nejaktuálnější zprávy: to bude jistě zajímavé sledovat, jak se to tvůrcům podaří, když přímo v tiráži je uvedeno „Copyright Česká tisková kancelář, Reuters, Asociated Press, Agence France-Presse“ (tedy zdroje, odkud jsou zprávy přebírány, dále překládány, upravovány a následně publikovány).

Lidovky.cz budou, dle vlastních slov na rozdíl od jiných zpravodajských webů přinášet „exkluzivní nezveřejněný obsah“: kdo čte česká internetová média, ví, že materiálu, který nemá obdobu na papíru, je na něm už léta dost a dost. Myslím, že nebylo nutné propagovat nový web takto velkohubě – nemá to totiž zapotřebí, protože už jeho první vydání skutečně prokazuje obsahovou bohatost, nejvíce viditelnou zejména v sekcích Kultura a Věda: tím si nové Lidovky skutečně získají náročnější čtenáře, kterým prvoplánovitost a jalovost dalších velkých internetových médií v tomto ohledu vadí.

Spojení Lidovek s Neviditelným psem je Sňatkem z rozumu pro Ondřeje Neffa i vydavatele Lidovek. Neviditelný Pes si držel mimořádnou osobitost i přínosnost po řadu let, dokázal do své náruče pojmout velmi prestižní i velmi kontroverzní autory najednou, byl stále skvělou mnohonázorovou platformou, na které se vyjadřovali politici všech rozumných stran (tj. kromě KSČM) i rozumní nepolitici: Neff na své stránky nepouštěl pouze fanatiky a rasisty, jinak respektoval názor každého.

Jenomže nebyl profesionálním deníkem se vším všudy – neměl takřka žádnou propagaci a „samotok“ reklamy se zřejmě ztenčoval. Napojením na silného novinového vydavatele se jednak pronikavě zvýší návštěvnost celku (tj. *.zpravy.cz), a tím přítok reklamy do celého nového webu (podpořeného kvalitním obchodním zázemím vydavatele). Jak první vydání naznačuje, drží si v něm Neviditelný pes svou boudu, nerozpouští se v množství nových rubrik a navíc, kdyby přišlo na nejhorší, zůstává mu stále The Hyena.

Těžká váha Centra: Sabina Slonková a další

Centrum.cz přistoupilo k odhalení svého nového pomníku tak, jako vždy – s marketinovou dotažeností, kdy na stránce www.aktualne.cz (též aktualne.centrum.cz) běží několik dní před startem pouze upoutávka, která úderem půlnoci z října na listopad zvedne svou oponu. Centrum již dříve pustilo nenápadně, avšak řízeně do světa informace o nově budované redakci, která se opírá o známá – nebojím se říci slavná – jména domácí žurnalistiky: povede ji Roman Gallo (dříve mj. šéfredaktor Hospodářských novin), mezi žurnalisty nalezneme například Sabinu Slonkovou, Jakuba Ungera.

Start se Centru podařil ve velkém stylu – „kmotry“ nového deníku byli přední čeští politici (Paroubek, Topolánek, Svoboda, Jahn) i další známé osobnosti (Železný, Langerová). Sebepropagační článek při příležitosti startu Aktuálně.cz je žurnalisticky o dvě třídy lepší než slohový úkol Lidovek, ale obsah prvního vydání nijak neohromuje: jedná se většinou o obvyklé agenturní zdroje, byť kvalitně zpracované a především doplněné dalšími materiály – infografikou, fotografiemi i videi, nezbytnými anketkami (každý klik dobrý), souvisejícími odkazy a rozvádějícími texty.

Za toto má Centrum jedničku: jako první u nás si naplno uvědomili, co Internet nabízí navíc oproti papíru a dotáhli to do kvalitní podoby. Ne že by šlo o objev století: velké americké online deníky to mají už několik let. Znamená to ale mimochodem, že produkování kvalitního, plnohodnotného a rozličných možností Internetu využívajícího deníku není levná záležitost: nejde o pětiminutové přebásnění agenturní zprávy od stolu, ale též o dodání fotografií, tvorbu kreseb, vytvoření rozvádějících a doplňujících textů, střih videa… výsledek, pokud je práce kvalitní, stojí za to.

Kdo s koho

Na zásadnější zhodnocení obou nových – či staronových – online deníků si počkáme několik měsíců: jak si udrží kvalitu, jak budou reagovat čtenáři (a inzerenti). Z prvních dojmů se zatím zdá, že Lidovky zvolily poněkud jednodušší cestu čerpání z rozsáhlých materiálů vlastního tištěného média (oproti tomu iDnes z tištěného MF Dnes čerpá velmi málo) a snaží se být iDnesu nikoli konkurentem, ale spíše doplňkem pro přemýšlivější čtenáře oproti dnes už téměř bulvárnímu iDnes.cz. Logicky: oba deníky i jejich internetové sestřenky mají jednoho majitele, a zatímco dříve mezi nimi určitá konkurence byla, dnes už je vidět, že rozvoj obou deníků i jejich internetových verzí je koordinován centrálně pod heslem „nekraďme si čtenáře, berme je jiným“.

Centrum oporu v tištěném médiu nemá a buduje kompletní vlastní redakci pro Internet. Má v ní známá jména, která budou zárukou popularity – jestli kvality, to se ještě ukáže, ostatně i sláva nejznámější novinářky u Aktuálně není postavena na jejích článcích, ale na tom, že ji kdosi plánoval úkladně připravit o život (což ale nijak nesnižuje kvalitu její práce, dvě významné ceny za investigativní žurnalistiku si jistě zasloužila). Další články prvního dne mimo úvodní exkluzivní investigaci zatím nijak nevybočují z toho, co nabízí iDnes nebo nové Lidovky.

Z pohledu designu, použitelnosti („usability“) stránek je Aktuálně.cz jednoznačně lepší: kombinace barevné palety „do modra“ je decentní a je lepší než záplava malých fotek na Lidovkách; též logo Aktuálně je graficky profesionální, u Lidovek je, bohužel, amatérské (neznámo proč vůbec nekonvenující s logem novin – na druhé straně Aktuálně se povedeně drží „linky“ nastavené logem mateřského portálu).

Oba nováčci se startu zhostili dobře – Centrum výtečně, Lidovky tak na dvojku. Oba však působí na první pohled lépe, nebo i výrazně lépe než jejich tradiční konkurenti (Novinky a iDnes). Ti jsou nyní na tahu: pokud rovněž nepřijdou s výraznými inovacemi, zvýšením kvality a lepším využitím možností média Internetu, budou se čtenáři pomalu stěhovat tam, kde je lépe.

Témata článku: Internet, Infografika, Pes, Sabina, Hyena

34 komentářů

Nejnovější komentáře

  • papouch 5. 11. 2005 18:08:18
    600 px sirka je kvuli tisku, ne monitoru

    je-li stranka sirsi (a...
  • Mikas 4. 11. 2005 0:39:44
    libi se mi, uz jsem si zalozil RSS kanal,
    maji hodne clanku, i kdyz...
  • elipsoid, elipsoid 3. 11. 2005 14:46:24
    Zda se ze ne. Takze dalsi ceskej chudacek, co ma plnou hubu kecu, nadava...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 103

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama