reklama

S Garminem na Milešovce: Hledáme „geokešky“

Lze hledat geocache i s navigací pro automobil? Ano, je to ale příslovečný slon v porcelánu.

Klepněte pro větší obrázekO víkendu by člověk měl vypnout pojistky, zamknout byt na tři západy a bez notebooků i chytrých mobilů vyrazit do přírody. Pokud vám i to dělá problém, vyražte do přírody třeba s běžnou GPSkou, která zajistí dostatečné spojení se světem nul a jedniček. Mně sice vypnuté pojistky vrásky na čele nepůsobí, přesto jsem vyrazil na sever Čech s navigací pro automobily – Garmin Nüvi 200.

Už mnoho let jsem totiž fanoušek turistických navigací a tak jsem byl zvědavý, jak si v opravdovém terénu poradí běžná navigace s dotykovým displejem pro vašeho čtyřkolového miláčka. Dopředu se přiznávám, že tomuto typu navigací rozhodně neholduji a raději sáhnu po dnes již vlastně stařičkém modelu Garmin eTrex Legend.

Cíl byl jasný. Dobýt geocache na nejvyšším bodu Českého středohoří – tedy na Milešovce. Do navigace jsem nahrál topografické mapy s vrstevnicemi a turistickým značením s podporou routování a vyrazil jsem s přáteli do zamlžených hvozdů ranních hor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Počasí turistice moc nepřálo; Garmin se nedokázal srovnat se situací, že jsme si zvolili jinou turistickou cestu – neustále nám namísto červené stezky vnucoval zelenou (růžově).

První vážný problém se objevil už na počátku cesty. Nechal jsem vyhledat nejrychlejší cestu z vesničky Milešov až na samotný vrchol vyhaslé sopky, navigace mi však nabídla zcela jinou trasu než tu, po které jsme zrovna šli. Kupodivu i po dvou kilometrech, už v polovině svahu, Garmin ne a ne přepočítat trasu. Červené značení, ač bylo v mapě také jasně vyznačeno, GPS navigace zcela ignorovala.

Hledání geocache při současné přesnosti GPS navigace je občas úsměvné. V nápovědě na internetu jsem se dozvěděl, že je poklad schován poblíž velkého kamene ležícího přes cestu kdesi v 810 m n. m. Pokud uvážíme průměrnou odchylku 6 metrů, máme tu rádius o průměru 12 metrů. V tomto prostoru se v cíli nacházelo hned několik balvanů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nakonec jsme poklad našli...

U prvního bylo klestí v lesíku okolo poměrně sešlapané, zvolal jsem tedy „Heuréka“ a jal se hrabat poklad. Namísto plastové krabice jsem však objevil pouze chomáč toaletního papíru. Teprve u třetího kamene se na nás konečně usmálo štěstí a poklad byl na světě. Vzali jsme si z něj propisku a na oplátku nechali pro další objevitele stravenku v hodnotě 20 Kč a DVD z Computeru. Až půjdete tedy kolem, nezapomeňte se podívat.

A proč tedy nefandím „komplexním multimediálním GPS navigacím“?

  • Velmi nízká výdrž baterie – minimální výdrž, kterou považuji v terénu za použitelnou, začíná na 12-15 hodinách ostrého provozu včetně častého vyhledávání ztraceného příjmu. A teď mi ukažte, kolik modelů v ceně do 5000 Kč to dokáže! Stařičký Garmin eTrex Legend s kvalitními bateriemi ano.
  • Chybí alternativní napájení z baterií – GPSka do terénu MUSÍ mít možnost napájení z baterií, které si ponesete v ruksaku nebo zakoupíte v každé samošce. Nelze spoléhat na elektrickou zásuvku v nejbližší hospůdce nebo kempu a při vícedenním cestování mimo civilizaci si nevystačíte ani s náhradními akumulátory.
  • Slečna v reproduktoru a působívá 3D navigace – radící slečna má pro turistickou a mapovací navigaci prakticky nulový význam stejně jako působivé 3D perspektivní mapové pohledy, které se pokrytím informací nemohou srovnávat s klasickými zenitovými pohledy.
  • Prakticky nulové mapové funkce – automobilové navigace mají velmi omezené možnosti mapování, logování, tedy záznamu průchozí trasy. Testovaný Garmin dokonce nezobrazoval aktuální zeměpisnou polohu ve WGS84 souřadnicích a neuměl navigaci podle azimutu. Uprostřed lesa bez turistických tras je mi pak jakési routování naprosto k ničemu.

Garmin Nüvi není špatný lowend. Na cesty po silnici a pro routování až na úroveň čísel popisných je to dostačující navigace. V nastavení však nabízí i možnost navigace pro cykloturistiku a „cestaře“ a zde se i díky nízké výdrži baterie dá použít jen velmi omezeně – na celodenní výpravy a záznam trasy, kterou si následně zpracujete v počítači, zapomeňte. 


Blog redaktorů | proč blogujeme | sledovat blog prostřednictvím RSS

Tento článek spadá pod blog redaktorů a není součástí běžného vydání webu Živě.cz. Může obsahovat osobní názory autora, nepodložené informace nebo zprávy zcela mimo obor webu Živě.cz. Blog redaktorů vám umožní poznat lidi, kteří tvoří vaše oblíbené časopisy.

4 komentáře

Nejnovější komentáře

  • Jakub Čížek 11. 3. 2008 18:14:57
    Nicméně Garmin naroutoval tu zelenou trasu a ta byla z hlediska povrchu...
  • Scotty 11. 3. 2008 18:06:35
    Pamatuji se, jak jsem na svou první kešku vyrazil s autonavigací. Pár...
  • Marek Lutonský 11. 3. 2008 9:26:26
    Při navigaci je potřeba vypnout routování a nastavit, aby Garmin ukazoval...
reklama
reklama