reklama

Linux: málo uživatelů, hodně řečí

Napsat článek o Linuxu chce někdy odvahu. Musíte počítat s tím, že se vždy někdo ozve...

Klepněte pro větší obrázekPočasí o víkendu moc nepřálo, a tak zábavu některým z nás obstarával počítač. Marek Lutonský se vrhl na zkoušení Linuxu a o svých zkušenostech napsal do blogu. Není to odborník na Linux, ani si na něj nehraje. Jako prostý uživatel počítače na platformě Windows chtěl ze zvědavosti vyzkoušet Linux. A určitě není sám, kdo má takové choutky.

Google rychle našel vhodnou distribuci – volba padla na Linux Mint, který je označován jako „Linux pro začátečníky“ a jeho instalace by měla být snadná. Ideálním prostředkem pro vyzkoušení je instalace systému na Flash disk. Výsledkem byl funkční systém a příjemné překvapení autora. Linux už pro něj, a pro čtenáře jeho článku, není něčím neznámým a poznal, že se jedná o uživatelsky poměrně přívětivý systém. A o tom to bylo – o první zkušenosti, inspiraci a možnosti snadného vyzkoušení.

Jenomže, ať už napíšeme o Linuxu na Živě cokoli, vždy se najdou lidé, kteří se dokáží v diskuzi pod článkem patřičně rozvášnit. Chytají se každého slovíčka, sebemenší kritiky a z autora se snaží udělat hlupáka. Beru oprávněnou kritiku v diskuzích pod článkem a v takovém případě článek okamžitě opravíme, ale na slovíčkaření a hádání v diskuzích nejsme zvědaví. A tak po prvním takovém příspěvku pod článkem Marka Lutonského byla diskuze zamčena.

Netrvalo dlouho a objevil se otevřený dopis autorovi. Jinými slovy – Windows jsou drahé, komerční, náročné na hardware, kdežto Linux je výborný a zdarma. A na naší straně je chyba, že jsme napsali článek formou blogu a výběru vhodné distribuce jsme nevěnovali několik dní… Jiným vadilo, že jsme tímto Linux označili jen jako „nedělní systém“. Přitom je zcela jednoznačný úmysl tohoto článku – ukázka možnosti rychlého vyzkoušení Linuxu. Možná dokázal oslovit některé uživatele, aby na Linux přešli.

Když je tak dobrý, proč není víc rozšířený?

Linux je tak trochu začarovaný. Je zdarma, existuje na něj zajímavý software nahrazující komerční programy na platformě Windows a má silnou komunitu. Proč tedy není úspěšný a používají ho jen dvě procenta našich čtenářů? Marketing Microsoftu je sice mocný, ale dobrý produkt přeci reklamu nepotřebuje. Když je Linux svými uživateli tak vychvalován, proč je tak málo rozšířený?

Za jeden ze základních problémů Linuxu vidím jeho rozmanitost. Chce-li člověk Windows, má jasné volby. U Linuxu existuje velké množství distribucí a těžko se hledá nějaká univerzální. Nezkušený uživatel je proto odrazen hned na začátku – musí zdlouhavě pátrat po internetu a hledat takovou distribuci, která bude nejlépe odpovídat jeho představám. Člověk pak musí mít také dostatek zkušeností na to, aby si poradil například s problémy s kompatibilitou hardwaru. Windows se nainstalují a fungují.

O Linuxu na Živě nepíšeme proto, abychom ho pomlouvali. Občas píšeme o nejdůležitějších novinkách, ale s ohledem na to, že jsou tyto články pouze pro 2% našich čtenářů. Intenzita proto není tak častá. Kromě toho si neodpustíme podobné články, jaký psal Marek Lutonský, které podle našeho názoru pomáhají rozšiřování povědomí o tomto operačním systému mezi laiky.

Nejsem odpůrce Linuxu – naopak mu velice fandím. A je mi jasné, že pokud za sebou nemá produkt silný marketing, prosazuje se hůř a pomoci mu mohou například novináři tím, že o něm budou psát. O Linuxu budeme psát na Živě dál, ale pokud se budou v diskuzích objevovat nevhodné příspěvky „ješitných linuxářů“, budeme diskuze vypínat. A jaké to pak bude, to můžete vidět například u tohoto článku.


Blog redaktorů | proč blogujeme | sledovat blog prostřednictvím RSS

Tento článek spadá pod blog redaktorů a není součástí běžného vydání webu Živě.cz. Může obsahovat osobní názory autora, nepodložené informace nebo zprávy zcela mimo obor webu Živě.cz. Blog redaktorů vám umožní poznat lidi, kteří tvoří vaše oblíbené časopisy.

Témata článku: Windows, Linux

reklama