1984 v praxi: supermarket o vás bude vedieť všetko

EuroShop 2008 ukáže důmyslné sledování zákazníků a prodejců v maloobchodech...

Klepněte pro větší obrázekDo schránky som práve dostal zaujímavú tlačovú správu s názvom "TZ: EuroShop 2008 ukáže důmyslné sledování zákazníků a prodejců v maloobchodech". Najprv ma samozrejme napadlo, že to je blbosť a došla zrovna mne omylom. Bližší pohľad do samotnej správy ma však celkom pobavil a nastrašil zároveň ...

Správa obsahuje popis software, ktorý je určený na sledovanie a analýzu videa z kamier v obchodoch. Kamery tak niesu (predpokladám, že niečo podobné už funguje) len to "všadevidiace" elektronické oko strážnej služby, ale aj nástroj marketingovej optimalizácie a analýzy chovania zákazníka. Podrobnejší popis možností citovaný priamo zo správy:

Software pro počítání osob obchodníkům prozradí, kolik zákazníků přichází, kolik si jich zboží pouze prohlíží a kolik z nich skutečně nakupuje. Je také možné analyzovat pohyb zákazníků a zjistit, ve které části prodejny tráví lidé nejdelší čas. Všechny tyto informace pomáhají obchodníkům lépe porozumět potřebám zákazníků a maximálně využít dispozice prodejen.

Řešení pro rozpoznávání poznávacích značek automobilů, napojené na síťové dohledové systémy, jsou projektovány pro precizní čtení poznávacích značek vozidel a shromažďování záznamů poznávacích značek všech vozidel, která přijíždějí nebo odjíždějí z parkoviště obchodníka. Takto získané údaje mohou napomoci nejen při identifikaci kradených aut, ale též při průzkumu s cílem zjistit, kdy zákazníci nejčastěji přijíždějí nebo odjíždějí a jak dlouho se většinou zdrží – což jsou užitečné informace pro úspěšné řízení obchodních komplexů. Pokud se na parkoviště dostane potenciální pachatel trestného činu, systém upozorní bezpečnostní pracovníky. Je-li součástí systému také správa videozáznamu od Genetecu a řešení vyvolání alarmu na základě obrazu, je systém ještě užitečnější.

Systém POS s integrovaným síťovým videem je užitečným nástrojem snižování ztrát v maloobchodním prodeji. Propojuje videozáznamy z pokladen a odpovídající údaje o transakcích a podle pravidel definovaných prodejcem upozorňuje na určité druhy transakcí, považovaných za podezřelé nebo neobvyklé. Takovými jsou velké množství ručně zadávaných hodnot, dávání neschválených slev nebo příjem vráceného zboží, i když se žádné zboží nevrací. Jakmile jsou tyto případy zjištěny, může si obchodník prohlédnout detailní záběry pořízené síťovým videosystémem.

Mierne paranoidne už len očakávam, že tam radšej nenapísali (alebo na to ešte nemajú dosť výkonný hardware) rozpoznávanie jednotlivých zákazníkov podľa tváre či chôdze. Síce chápem výhody tej optimalizácie, rovnako aj úspory z odhalených zločinov, ale nie je to už trošku moc? Už vidím, ako sa objavujem v databázach Billy (mám to najbližšie od bytu) ako zákazník s návštevou 4-5 za mesiac s dlhým pobytom v obchode, ktorý sa pohybuje nepravidelne a dlho skúma nové vyberaný tovar. Už bude len chýbať záznam o obľúbenej značke mliečnych výrobkov (kamery sú HD, takže žiadny problém) a priemerná hodnota nákupu.

Som zvedavý, kedy si to kúpi polícia ČR (ak už to nemajú). Potom už nebude len "Sloužit a chránit", ale aj špehovať.


Blog redaktorů | proč blogujeme | sledovat blog prostřednictvím RSS

Tento článek spadá pod blog redaktorů a není součástí běžného vydání webu Živě.cz. Může obsahovat osobní názory autora, nepodložené informace nebo zprávy zcela mimo obor webu Živě.cz. Blog redaktorů vám umožní poznat lidi, kteří tvoří vaše oblíbené časopisy.

Témata článku: Software

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dušan Šimonovič 25. 2. 2008 18:02:23
    Ehm, wtf? :-D
  • Vajco 25. 2. 2008 17:57:48
    a utecete k Mirkovi Jahodovi? Co?
  • Integrál 22. 2. 2008 9:32:54
    Teď by mne ale zajímalo, jak by to bylo s podobností lidí. Kdyby...