Živě T-10: MSN TV aneb televize podle Microsoftu

Před 10 lety se rozhodl Microsoft vstoupit na televizní trh se svým zařízením MSN TV (WebTV). Podobně jako u Google TV, k dispozici byl samozřejmě i set-top box.

V roce 1995 zbrusu nová společnost WebTV Networks začala po první větší investici v hodnotě 1,5 milionu dolarů vyvíjet nové zařízení, které mělo sloužit jako multimediální propojení klasické televize a internetového obsahu.

WebTV a dial-up

Ke konci roku 1996 byly představeny první zařízení, takzvané WebTV set-top boxy (od různých výrobců jako Sony, Philips), které obsahovaly základní hardware (RISC procesor s frekvencí 112 MHz, 2 MB operační i ROM paměti a 2MB úložný prostor). Vzhledem k době, bylo připojení k internetu sice možné pouze pomocí pomalého vytáčeného připojení (33,6 kb/s), ale tehdejší webové stránky ještě byly značně jednoduché. I přesto však probíhala komunikace se speciálními servery, které zajišťovaly optimální přenos dat přímo do tohoto zařízení (vzdálená komprese a úprava zobrazení webových stránek).

webtv_options3.jpg webtv1996.jpg wtvplus.jpg
Rozhraní WebTV
 

Výhodou bylo také automatické stahování aktuálního televizního obsahu, uživatel tak snadno viděl, který pořad právě běží (dnes je tato základní informace řešena například pomocí EPG) a samozřejmostí byl také e-mailový program či PIP u verze Plus. WebTV bylo v prodeji za 349 USD (tehdy přibližně 9 000 Kč s DPH) a k dispozici byla i speciální klávesnice za 50 USD. Pro neomezené surfování po internetu a e-mailem byl také nabízen balíček za měsíční poplatek 20 USD.

Zpočátku byl (i přes masivní kampaň v médiích) rozjezd velmi pomalý, po roce využívalo službu pouze 56 000 uživatelů, postupně se však do dubna roku 1998 podařilo získat přes 800 000 platících uživatelů.

V roce 1997 však byla WebTV koupena společností Microsoft za přibližně půl miliardy dolarů. Divize WebTV inženýrů a dalších zaměstnanců začala pracovat pod křídly Microsoftu na různých dalších zařízeních pro televize.

_WEBTV.GIFwebtv_keyboard.jpg 

Na prahu milénia se o stejný segment včetně samostatného zařízení pokoušela i AOL (America Online), která chtěla konkurovat WebTV se svým vlastním řešením AOL TV (výrobce TiVo). Celý projekt byl však z důvodu nedostatku zákazníků kompletně zrušen v roce 2002.

MSN TV a nástup Xboxu

V roce 2001 došlo k přejmenování WebTV na MSN TV, přičemž většina inženýrů stále pracovala pod Microsoftem (Xbox, IPTV). Ukončeny byly kontrakty se společnostmi Philips i Sony a o výrobu nových set-top boxu se začala starat především společnost RCA (Radio Corporation of America). Vzhledem k tomu, že se vytáčené připojení pomalu stávalo značně zastaralou technologii a mnoho zákazníků přecházelo na širokopásmové připojení, Microsoft s kabelovou společností Rogers představil vylepšený systém (DirecTV, UltimateTV) interaktivní televize, mezi novinky patřila například podpora chatu, online nakupování a vylepšené propojení s televizními stanicemi.

msntv2_receiver_front6.jpg 
MSNTV2 od Microsoftu (RCA)

Nové a mnohem výkonnější zařízení MSNTV2 bylo představeno v roce 2004. MSNTV2 bylo založeno na procesoru Intel Celeron s frekvencí 733 MHz a obsahovalo 256 MB operační paměti a 64MB flash paměti s operačním systémem Windows CE a Internet Explorerem 6.0. Malá kapacita úložného prostoru byla způsobena zaměřením se na internetové streamování hudby i videa, v balení se kromě ovladače nacházela i bezdrátové klávesnice a dokoupit bylo možné i myš. Během následujících let však Microsoft od tohoto segmentu nakonec odstoupil (nové zařízení již nelze koupit) a nyní se pouze stará o stávající uživatele.

Rogers_quickstart_2.jpg Rogers_quickstart_4.jpg

Hlavním důvodem je multimediální a internetově zaměřený Xbox 360, který už není pouhou herní konzolí. Díky výkonnému procesoru a dalším standardům ho lze využít i pro přehrávání různých multimedií včetně internetového vysílání (IPTV, Mediaroom 2.0). Microsoft se na tento multimediální obsah zaměřuje a nově představil i takzvaný Kinect, neboli ovládání bez nutnosti ovladače (snímání hlasu a pohybu), což lze využít nejen na hraní her, ale také na samotné ovládání různých funkcí, jako je přehrávání a podobně.

Google svou herní konzoli zatím nemá, přičemž před televizí se nachází velká spousta uživatelů, ke kterým lze dostat případnou reklamu. Není proto divu, že se na tento trh snaží taktéž dostat pomocí Google TV.

Diskuze (2) Další článek: Finální Thunderbird 3.1: vylepšený IMAP, nové nástroje a lepší vzhled

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,