Množství sporů zaměstnanec vs. stát jen dokazuje, že se nelze úředníka tak jednoduše zbavit.Já neříkal, že zaměstnanec odmítne zvýšení kvalifikace. Říkal jsem, že zaměstnavatel musí proškolit (a to stojí docela dost peněz). Byla to reakce na někoho předtím, kdo tvrdil, že je školení k ničemu a každý to zvládne levou zadní sám. Osobně jsem odhadl finance nutné na přeškolení z produktů Microsoftu tak na desetileté až dvacetileté výdaje na licence pro společnost Microsoft.Mě hlavně zajímalo odkud zdejší "odborníci" berou zaručené informace o fungování IT ve veřejné správě. Jakou tam mají praxi a nakolik to prostředí znají, že si dovolí tvrdit, že školení na nové produkty je zbytečnost a opensource vyřeší všechny problémy a bude levnější. Zatím nikdo z nich neukázal ani základní znalosti z této oblasti, vycházejí jen z údajů "jedna paní povídala". Vy byste si ve své firmě opravdu nechal radit od lidí, kteří netuší naprosto nic o pricipech fungování ve Vašem oboru? Neznají souvislosti proč něco musí fungovat nějakým způsobem a ne jinak? Vlastně přesně tohle je docela častý nezdar při implementaci různých informačních systémů, jak již ve veřejném, tak i soukromém sektoru. Najmou se specialisti z IT firmy, kteří se snaží aplikovat univerzální moudra, ale nemají ani nejmenší tušení o specifikách. Může to fungovat třeba na účetnictví nebo obdobné univerzální činnosti, ale opravdu si myslíte, že znalosti počítačů pomohou třeba s návrhem opravdu dobrého a efektivního nástroje pro provoz dopravní firmy? Teoreticky to může jít, ale když tam máte třeba několik tisíc vozidel, která potřebujete mít ve správný čas na správných místech a to celé potřebujete zorganizovat v co nejméně lidech (co nejefektivněji), tak bez velmi dobré znalosti celého oboru to prostě nezvládnete. Nebudete znát praktickou stránku provozu různých sledovacích systémů, nebudute znát možnosti jejich napojení do systémů, nebudete znát "best practices" v oblasti despečinku. A navrhnout opravdu dobrý systém bude díky tomu prakticky nemožné (ne že by nefungoval, jen s ním bude moc těžká práce). A s veřejnou správou je to naprosto stejné: bez toho, že to prostředí znáte, nedokážete říct co bude mít jaký výsledek. Netušíte k čemu všemu se třeba používá obyčejný Excel a jaký problém je občas i obyčejný upgrade na novější verzi. Netušíte, jaké specializované informační systémy se tam za roky vyskytly. A bez těchto znalostí si zde někteří stále dovolí tvrdit, že je potřeba to všechno vyhodit, vyvinout znovu, zadotovat linux a libreoffice a stále to vyjde levněji. Já pouze konstatoval, že pokud stát zaplatil za posledních pár let asi miliardu Microsoftu na licencích (to je můj odhad, nechce se mi to dohledávat), tak školení cca. 1 milionu zaměstnanců veřejné správy by obnášelo pro všechny minimálně základní kurs ovládání operačního systému, základní kurs ovládání texťáku, základní kurs ovládání spreadsheetu. To jsou 3 miliony kurzů po cca. 2000. Celkem 6 miliard. To je víc, než kolik inkasoval Microsoft za licence od státu za celou dobu jeho působení v této republice. A to jsem ani nezapočítal to, že spousta lidí bude potřebovat kurzy pro pokročilé (dejme tomu 20% po 5000, takže další 3 miliardy. K tomu je potřeba vyškolit ještě adminy, tam se bude jednat o řekněme 5000 osob, kurzy pro každého budou stát řádově 50000, možná i víc. Takže dejme tomu pouhé čtvrt miliardy. Celkem jsme na bezmála 10 miliardách jen za přeškolení všech zaměstnanců veřejné správy. A můžeme pokračovat dalšími desítkami až stovkami miliard na nové vytvoření či úpravu stávajících informačních systémů. Takže kde je ta úspora, daná používáním linuxu a libreoffice? Odpověď bych ocenil od někoho, kdo má s veřejnou správou praktické zkušenosti a nevychází jen z toho "že si myslí". Myslet a vědět jsou dvě různé věci.