Zajímavost z historie: John Carmack a jeho Full HD monitor v roce 1995

Pokud neznáte Johna Carmacka, pravděpodobně vás minula historie počítačových her v podobě Wolfenstein 3D, Doom nebo Quake. Na jednom z blogů, který se zabývá rozborem zdrojového kódu Quake 2, se objevil zajímavý pohled do pracovny slavného programátora, kde je k vidění obří monitor s vysokým rozlišením.

Dnes sice koupíte už za tři tisíce korun velký monitor s Full HD rozlišením, který má spotřebu pod 20 W a je zároveň i tenký, v roce 1995 ale měla většina z nás spíše monitor o „velikosti sonaru“ či připojený starší televizor.

Klepněte pro větší obrázek

To co ale vidíte na fotografii a videu je luxusní 28" monitor Silicon Graphics/Integraph InterView 28hd96 s širokoúhlým rozlišením 1 920 × 1 080 (85 Hz) a jasem 100 cd/m2. Protože se pochopitelně jedná o CRT monitor, nepřekvapí ani jeho rozměry 49,5 × 69,9 × 62 cm, hmotnost 45 kg a průměrná spotřeba 180 W. Cena tohoto monitoru v roce 1996 nebyla rozhodně malá - 9 995 dolarů. John Carmack stejný monitor používal ještě při vývoji hry Doom 3.

Klepněte pro větší obrázek

Otázka do diskuze: pamatujete si, jaký jste měli monitor v roce 1995 a kolik vás stál?

Video

 

Témata článku: Hardware, Historie, Monitory, Doom, Doom 3, Quake, Sonar, Wolfenstein, 3d televizory

70 komentářů

Nejnovější komentáře

  • AndyF1 23. 9. 2011 12:58:54
    1995 ze PP01 256 x 256 ;-)
  • fatman 23. 9. 2011 11:57:00
    V r. 1995 +/- rok jsem domů kupoval za 14" VGA, předtím jsem jel na...
  • krakenax 22. 9. 2011 20:53:06
    Myvali sme 286 s 10 megovim diskem a s cernobilim monitorem pak zeleno...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Jakub Čížek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5