Začínáme s Flash MX 2004 – 25. díl – streaming videa

Dnes si ukážeme jednu z velmi zajímavých funkcí Flashe, kterou je zobrazení a možnost streamování videosouborů.

Flash a video

Do Flashe můžeme prakticky načíst veškeré, běžně používané videoformáty. Videa můžeme přímo vkládat do prezentací, nebo je můžeme streamingově přehrávat. První možnost je vhodná pro velmi malé videosoubory, videa nad 1MB bysme už měli streamovat.

Důvodů je hned několik. Za prvé, při přehrávání videa, které máme vložené přímo v projektu, dochází k velkému zatížení procesoru. Tomu se chceme v našich prezentacích vyhnout, proto raději volíme cestu streamingu.

Druhým, neméně významným důvodem je velikost výsledného souboru. Pokud vložíme videosoubor přímo do swf, máme z něho nepoužitelnou prezentaci, kterou nám na webu bude moc prohlížet jen pár šťastlivců s velmi rychlým připojením k internetu. Proto využijeme možnost soubor streamovat – zobrazovat již stažené části, aniž bychom museli mít načtené celé video.

Vkládání videa do animace

Otevřeme si nový dokument a zvolíme: File – Import – Import to Library.

Zvolíme jakýkoliv videosoubor. Následuje několik oken, které nás provedou různými možnostmi importu videa.

První okno nás informuje, jestli chceme video vložit nebo na něj pouze odkazovat – výsledná animace by pak musela být exportována v MOV formátu.

My ale zvolíme první možnost, vložení do dokumentu.

V druhém okně můžeme zvolit kompletní načtení videa, nebo máme před importem možnost provést základní editační úpravy. Opět zvolíme první možnost.

Asi nejzajímavější a nejdůležitější je další okno, ve kterém volíme rychlost linky, na které asi bude video zobrazováno. Prakticky se jedná o nastavení úrovně komprese výsledného videa. Je tedy zřejmé, že zvolením DSL/Cable 786 kb/s dostaneme nejlepší ale i největší videosoubor.

Rozumný kompromis bývá na hodnotě 256 kb/s.

Následuje už jen informační okno o průběhu importu videa.

Po úspěšném importování se nám video zobrazí v knihovně symbolů.

Z knihovny můžeme video klasicky přetáhnout na scénu, pokud nemáme na scéně dostatečný volný počet snímků, zobrazí se informační hláška, která umožňuje automaticky prodloužit snímky na potřebnou délku, vzhledem k trvání videa.

Pokud video přímo vložíme na scénu, můžeme jej posunem po časové ose prohlížet a případně tak na něj synchronizovat další děje v našem projektu.

Streaming videa

Jak jsem ale již předeslal, nejlepším řešením je streaming videa. Flash nám ale nebude streamovat jen tak ledacos, můžeme používat pouze FLV formát videa. Ale nemusíme se obávat nějakých složitých postupů. Export do tohoto formátu se provede velmi jednoduše.

Stačí, když v knihovně klikneme pravým tlačítkem myši na objekt vloženého videa a zvolíme „Properties“. V zobrazeném okně máme jako poslední tlačítko „Export“, pomocí kterého vytvoříme z videa soubor ve formátu FLV.

Pro streaming můžeme využít opět jednu z komponent ve Flashi, ovšem jen pokud máme verzi „Professional“. Následující řádky jsou tedy pro vlastníky těchto verzí.

Zobrazíme si knihovnu s komponentami, otevřeme si skupinu „Media Components“ ze které na scénu přetáhneme komponentu nazvanou „MediaPlayback“. Ta nám umožní jak zobrazení, tak i ovládání streamovaného videosouboru.

Klikneme na scéně na vloženou komponentu a otevřeme si panel vlastností. Klikneme na tlačítko „Launch Component Inspector“.

Tím si otevřeme okno pro podrobnější nastavení vložené komponenty.

V okně nastavíme délku videa a především cestu k videosouboru ve FLV formátu.

Nyní už jen stačí otestovat animaci a můžeme sledovat náš první streamovaný videosoubor.

Pokud ale nevlastníme „profi“ verzi Flashe, nemusíme z toho být rozladění, i tak máme k dispozici nástroje pro zobrazení videa. Jen je s tím trochu více práce.

Zobrazení bez komponent

Otevřeme si knihovnu symbolů a v pravé horní části klikneme na tlačítko, pomocí kterého zobrazíme nabídku akcí, ze které zvolíme „New Video“.

Objekt, vložený do knihovny symbolů, přetáhneme na scénu a na panelu vlastností jej pojmenujeme „my_video“.

Klikneme na snímek, ve kterém máme objekt vložen, otevřeme si panel akcí pro tento snímek a vložíme následující kód:

var netConn:NetConnection = new NetConnection();
netConn.connect(null);
var netStream:NetStream = new NetStream(netConn);
netStream.onStatus = function(infoObject) {
  stat = infoObject.code;
};
my_video.attachVideo(netStream);
netStream.setBufferTime(5);
netStream.play("video.flv");

Z tohoto kódu nás dnes bude zajímat jen jeho poslední část, ve které učíme zdrojový soubor videa a o řádek výše nastavujeme počet sekund, které se mají načíst do bufferu, než se začne video přehrávat.

Tímto jsme pro dnešek skončili, příště se podíváme podrobněji na další zajímavé funkce v ovládání s videosoubory.

Zdrojový soubor dnešní ukázky ke stažení zde.
Náhled dnešní ukázky zde.

Diskuze (5) Další článek: Ke stažení: meganadílka novinek

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,