Na dvojici moderních grafických karet a systémech s čerstvými Service Packy jsme rok a půl po příchodu Windows Vista prověřili, jestli mají Windows XP stále náskok.
V krátkém sledu za sebou vyšly dva důležité opravné balíky pro operační systémy Windows – Service Pack 1 pro Windows Vista a Service Pack 3 pro Windows XP. Minulý týden jsme se podívali na to, že se u majitelů pravidelně aktualizovaných Windows Vista instalace Service Packu na herním výkonu sestavy neprojevila, dnes se podíváme na to, jak se ve hrách liší Windows Vista se SP1 a Windows XP se SP3, či chcete-li jinak, nakolik se po roce a půl od uvedení Windows Vista s uvedením významných opravných balíčků zmenšily rozdíly ve výkonu mezi méně náročnými Windows XP a Windows Vista. Stejně jako v případě Windows Vista se s Windows XP a SP3 nedočkáte významného rozdílu ve výkonu systému, přínos balíčku je spíše v tom, že dostanete obrovské množství záplat pohromadě a přibudou některé technologie použité ve Windows Vista. Podrobný popis výhod SP3 najdete v článku Třetí Service Pack pro Windows XP: překvapení se nekoná.
Testovali jsme opět na dvou grafických kartách střední třídy – Radeonu HD 3870 s 512MB GDDR4 od Sapphire a Leadtek Winfast GeForce 9600 GT. Kromě porovnání výkonu obou systémů tedy uvidíme, jestli někde některý z výrobců nezaspal, případně podporu pro starší systém neodbyl – jedná se už přece jen o karty, které byly na trh uvedeny dávno po uvedení Windows Vista.
Parametry Leadtek Winfast GeForce 9600 GT 512 MB |
modelové značení | Leadtek WinFast PX9600GT |
grafické jádro | G94 |
výrobní proces | 65 nm (TSMC) |
počet tranzistorů | 505 milionů |
frekvence jádra | 650 MHz |
počet stream procesorů | 64 |
frekvence stream procesorů | 1 625 MHz |
paměť | 512 MB GDDR3 |
frekvence pamětí | 900 MHz (1 800 MHz efektivně) |
šířka paměťové sběrnice | 256 bitů |
propustnost pamětí | 57,6 GB/s |
počet rasterizačních jednotek | 16 |
vertex shader | 4.0 |
pixel shader | 4.0 |
rozhraní | DirectX 10.0 |
přídavné napájení | 1× 6pin |
výstupní konektory | 2× dual link DVI-I, 1× TV-out |
podpora HDCP | ano |
integrované audio | ne |
sběrnice | PEG ×16 2.0 |
délka karty | 230 mm |
příslušenství | redukce z DVI-I na VGA D-sub, redukce z DVI na HDMI, redukce z 2× 4pin molex na 1× 6pin PCIe power, S/PDIF audio kabel, redukce pro komponentní + kompozitní + S-Video výstup, manuál |
software | CD s ovladači |
plná hra | Overlord |
Parametry Sapphire Radeon HD 3870 512 MB |
modelové označení | Sapphire Radeon HD 3870 |
grafické jádro | RV670 |
výrobní proces | 55 nm (TSMC) |
počet tranzistorů | 666 milionů |
frekvence jádra | 775 MHz |
počet stream procesorů | 320 |
paměť | 512 MB GDDR4 |
frekvence pamětí | 1 125 MHz (2 250 MHz efektivně) |
šířka paměťové sběrnice | 256 bitů |
propustnost pamětí | 72 GB/s |
počet rasterizačních jednotek | 16 |
vertex shader | 4,1 |
pixel shader | 4,1 |
rozhraní | DirectX 10.1 |
přídavné napájení | 1× 6pin PCIe power konektor |
výstupní konektory | 2× dual link DVI-I, 1× HDMI, 2× VGA D-sub (přes redukci) |
podpora HDCP | ano |
integrované audio | ano |
sběrnice | PEG ×16 2.0 |
délka karty | 230 mm |
příslušenství | redukce z 1× 4pin molex-6pin na 1× PCIe power, DVI-HDMI adaptér, 1× redukce z DVI-I na VGA D-sub, VGA redukce, CrossFire propojka, instalační CD, manuál |
Testovací sestava byla osazena 4 GB RAM. Pokud se v problematice trochu orientujete, asi víte, že Windows XP budou trochu v nevýhodě – ze 4 GB RAM totiž bez dalšího laborování se systémem vidí jen 3,25 GB. Windows Vista v 64bitové verzi vidí celé 4 GB. Testované hry se pod Windows XP evidentně stejně dobře spokojí i se 3 GB RAM. Mírnou výhodu Vista ještě dorovnává většími nároky na paměť a parametry sestavy vůbec. Navíc, při dnešních cenách pamětí už je pro herní sestavu s jakýmkoliv systémem bezpředmětné uvažovat o méně než dvou 2GB modulech.
Testovací sestava |
procesor | Core 2 Duo E6700@3,2 GHz (8× 400) |
základní deska | Asus P5E3 Deluxe (Intel X38) |
paměti | 2× 2 GB DDR3 1 600 MHz (7-7-7-20-2T) Corsair CM3X2048-1600C7DHX |
pevný disk | WDC WD4000YR |
optická mechanika | LG GGW-H20L (SATA) |
zdroj | 1 000 W Tacens Supero 1000 |
skříň | GMC H-60 Phoong |
operační systém | Windows Vista x64 |
ovladače | ATI Catalyst 8.4, nVidia ForceWare 174.74 (WinVista), nVidia ForceWare 175.16 (Win XP) |
Stejně jako minule se podíváme na průběhy, aby bylo zřejmé, zda krom rozdílů v průměrném počtu snímků nedochází někde k významným propadům výkonu. Rozdíl ve 3DMarku 06 je znát, přesto není výrazný. 3DMark Vantage logicky neuvidíte, pod Windows XP totiž neběží, vyžaduje DirectX 10.
Grafy průběhu v Colin McRae DiRT nevypadají tak spořádaně, jako ostatní. V DiRT schází vestavěné demo a tak je zapotřebí testovat ručně. Přesto jsou výsledky díky délce měřeného úseku a absenci významných výkyvů v počtu snímků za sekundu přesnější, než u některých her s vestavěným testem.
U F.E.A.R. je to u Nvidie remíza, u ATI je rozdíl také na úrovni chyby měření.