Jednou z opomíjených novinek nedávné konference Build je i nový návrh Microsoftu na vylepšení standardu písma OpenType. Podstatou této změny má být podpora vícebarevného písma, tedy takového písma, kde každý ze znaků bude moci obsahovat různě barevné části. Doposud platilo, že jste znak mohli obarvit pouze jedním základním odstínem.
Vícebarevný font by se jednoduše skládal z několika vektorových vrstev, přičemž každá by měla určitý RGBA odstín. Složením vznikne barevný znak smajlíku.
K čemu je taková novinka vlastně dobrá? Jednou z praktických implementací jsou třeba textové emotikony, které by už nemusely být jednobarevné. Další praktickou ukázkou použití je drobná GUI grafika – třeba ikony v nástrojové liště nějakého programu. Dnes se používají rastrové obrázky, ale tyto ikony by ve skutečnosti mohly být jednoduchý text s využitím barevného písma. Takový program by pak byl v podstatě připravený na různé hustoty displejů a různé DPI, poněvadž by používal drobnou GUI grafiku ve vektorové podobě. Z pohledu programátora by se přitom vše realizovalo velmi jednoduše, o nic by se totiž nemusel starat – v programu by prostě namísto rastrové grafiky použil běžné textové objekty bez potřeby nějakého nového kódu, knihoven pro práce s vektory atp.
Vícebarevné fonty lze využít třeba na emotikony a GUI prvky programů. Na snímcích výše nejsou bitmapy, ale barevné vektorové znaky písma OpenType.
Do třetice by tato novinka našla své opodstatnění v různých publikačních vektorových editorech. Písmo například pro různá přání a nadpisy by mělo různé efekty zakódované už v sobě.
Klasické písmo by mohlo nabídnout různě barevné dekorace už samo o sobě
Naštěstí nezůstalo jen u návrhu na papíře a Microsoft zavede podporu pro nové vícebarevné písmo OpenType už ve Windows 8.1.
Více informací najdete v záznamu přednášky o nových možnostech DirectX na konferenci Build. Ukázky začínají okolo 12. minuty.