Wedos měl v pátek a sobotu velké výpadky, problémy způsobilo napájení

V pátek odpoledne došlo k výpadku služeb hostingové společnosti Wedos. Ta patří k největším v Česku a výpadek se tak dotkl mnoha uživatelů. Nejely servery, nefungovaly e-maily, nebyly dostupné webové stránky. Výpadek se pro některé zákazníky táhl až do soboty a navíc ho provázela slabá informovanost ze strany Wedosu. Ten postupně napravil chyby technické a dnes se snažil vyžehlit i ty komunikační.

Na webu společnosti si dnes můžete přečíst podrobný popis problému, který nastal. Jak to v podobných případech bývá, sešlo se najednou hned několik náhod, které prověřily připravenost i na velmi málo pravděpodobné situace a důslednost preventivní kontroly záložních opatření.

Páteční teplé počasí způsobilo bouřky, které stály za kolísáním napětí v rozvodné síti. Jedna z klimatizačních jednotek Wedosu se kvůli tomu poškodila, což vedlo k výpadku až na hlavním jističi celého datacentra. Naběhla tedy záložní klimatizace a energii zajistil záložní dieselový generátor. Nicméně i přes kontrolu, která na generátoru proběhla den předtím, došlo k poruše a po čtvrt hodině přestal pracovat. Byla tedy aktivována akumulátorová záloha, která udržela datacentrum dalších 33 minut v chodu, ale o tři minuty to nestačilo na odstranění problémů s napájením ze sítě.

Po tříminutovém výpadku začaly servery opět nabíhat, nicméně problémy s napájením pokračovaly. Došlo k poškození jedné napájecí větve záložních akumulátorů, což opět vyvolalo zkrat v síti a opětovný výpadek. Z důvodu nefunkčního generátoru a vybitých akumulátorů z předchozího výpadku došlo k dalšímu kompletnímu „zhasnutí“, tentokrát na 13 minut.

Problémy se řetězily a došlo na nutnost výměny hlavního jističe. Poté už se podařilo zajistit stabilní napájení ze sítě a servery se opět rozjely. Část z nich se ale z výpadku tak jednoduše nevzpamatovala a následky se řešily až do soboty.

Zákazníci Wedosu si stěžovali jednak na výpadky, ale především na špatnou komunikaci. Očekávali informace nejen na webu společnosti (který pochopitelně také nejel) či infolince (která byla přetížená), ale především na sociálních sítích, kde má společnost své profily a bylo zde možné průběžně informovat o stavu problému. To se dělo se zpožděním, stroze a nepřesně.

Dnešním vyjádřením si firma trochu spravila reputaci. Nevymlouvá se, uznala chybu, investuje do nových záloh a dá se očekávat, že je dostatečně poučena i z řízení krizové komunikace. Během června bude řešit kompenzace postiženým zákazníkům, kterým hodlá poskytnout služby zdarma.

Témata článku: Internet

46 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ONEbit 28. 5. 2014 15:08:43
    Něco na odlehčení :) http://player.vimeo.com/video/50918035?autoplay=1
  • John Badfurby 27. 5. 2014 20:28:41
    Můj "velký" výpadek trval v součtu 2 hodiny a pár minut. Alespoň jsem šel...
  • Matin Kukač 27. 5. 2014 15:21:25
    Kdo zažil proslavený hosting kapusta.cz, považuje tohle za neškodnou...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 52

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Inteligentní domy