Uspějí čeští zájemci v 1. fázi registrace domén EU?

7. prosince, úderem 11. hodiny, byla zahájena dlouho očekávaná 1. fáze registrací domén EU. Od tohoto okamžiku více než 800 registrátorů z celého světa mohlo začít zasílat do registru EURid požadavky na registraci domén pro své zákazníky. Připravenost a úspěch každého registrátora lze odhadovat z poměru celkového počtu odeslaných žádostí a jejich prvních pozic u registru EURid.

9 prvních míst z 10-ti podaných žádostí o doménu EU je obrovským úspěchem českého registrátora ZONER software, který hned po spuštění registrací odeslal do registru více než 300 žádostí. Z prvního místa se tak může radovat i např. společnost ATLAS, která žádala o doménu atlas.eu a předběhla tak dalších 14 žádostí.

„Výsledný počet našich žádostí umístěných na prvním místě dokazuje jak vysokou kvalitu a zkušenosti mají naši programátoři a administrátoři. Pro zákazníky je to jasný signál, jakého registrátora si mají zvolit pro další fáze registrací a věříme, že tento úspěch zopakujeme.“ říká Petr Komárek, manažer internetových služeb společnosti ZONER software.

1. místo neznamená jistotu registrace

Podle posledních informací je kolem 30% podaných žádostí u českých registrátorů o doménu EU chybných, některé odhady hovoří až o 50% žádostí. Nejčastější chybou je nevhodná volba doménového jména, které neodpovídá plnému znění ochranné známky nebo bylo zvoleno špatné přednostní právo na ochrannou známku

„Den po spuštění objednávek na registraci domén EU jsme začali kontrolovat podané žádosti pro 1. fázi, jednu po druhé. Jestliže jsme nalezli nesrovnalosti, okamžitě jsme zákazníky kontaktovali a následně upravovali objednávky. Pokud to některý z registrátorů neudělal, odhaduji těch 30% špatných žádostí jako odpovídající našim zkušenostem.“ dodává Petr Komárek.

V tzv. SUNRISE period (zahajovacím období), která má dvě fáze, nestačí doménu pouze objednat, ale každý žadatel musí doložit dokumentaci prokazující nárok na doménové jméno. Pro doložení a zaslání této dokumentace do sídla společnosti PriceWaterhouseCoopers Belgium (PWC) platí přesná pravidla, jejichž porušení bude mít za následek vyřazení žádosti. Žadatelé by tedy měli být při přípravě dokumentů velice pečliví.

Požadavky na dokumentaci k žádosti o doménové jméno během Sunrise period

  • pouze klasický formát A4 nebo letter
  • tištěna pouze z jedné strany bílého papíru
  • všechny stránky v jazyce, který byl uveden v žádosti
  • v případě poštovní zásilky pouze jedna neprůhledná obálka
  • očíslované a parafované jednotlivé stránky seřazené tak, aby začínaly číslem 1 (nepočítaje průvodní dopis)
  • jednotlivé stránky nesmějí být svázané, slepené, sešité či jakkoli jinak spojené
  • nesmí být jakkoliv přehýbána
  • musí být ve stavu, kdy ji bude možné digitalizovat (skenovat) a výsledek bude čitelný
  • po vytištění nesmí být retušována či jinak upravena

Dokumentaci nemusí zasílat pouze žadatel, ale i třetí strana nebo registrátor - ten navíc v případě uzavření smlouvy s PWC může odesílat dokumenty pomocí FTP v elektronickém formátu PDF. Volbu způsobu zaslání dokumentace je však nutné zvolit ještě před odesláním žádosti a nelze později způsob měnit. K tomu Petr Komárek říká: „Pokud si zákazník zvolil službu ASSISTANCE, jeho dokumenty mu zkontrolujeme, převedeme do formátu PDF a odešleme do PWC. Bohužel, i když pro dokumenty ke službě ASSISTANCE platí stejná pravidla, hned u prvních žádostí které jsme obdrželi, jsou porušována (obálka A5, sešité kopie, oboustranná kopie, dva druhy jazyků bez překladu). Tyto chyby jsme schopni vyřešit, ale pokud tak někdo zašle dokumenty do PWC rovnou, může se s doménou rozloučit, i když má žádost na prvním místě. Opravdu doporučuji, aby si každý dal na dodání dokumentace velice záležet.“

Obsáhlá nápověda k dokumentaci pro 1. fázi SUNRISE period.

Boj o lukrativní názvy od prvních sekund

O tom, že doména sex.eu bude nejžádanější (234 žádostí) nebylo pochyb a opravdu o pořadí rozhodovaly milisekundy, na dalších místech je hotel.eu (122) a travel.eu (97). Další názvy nejžádanějších domén lze získat z aktuální statistiky EURid – status page a informace o žadatelích a přesné pozici ve frontě žádostí je k dispozici na WHOIS po zadání názvu bez přípony „.eu“.

Zatím co někteří žadatelé nechtěli nechat nic náhodě a objednali si jednu doménu u více registrátorů, čímž si zvýšili výrazně své šance na lepší pozice, někteří situaci vyloženě podcenili. Z níže uvedených příkladů si můžete udělat obrázek sami.

  • budweiser.eu – 15 žádostí, z toho 13 žádostí podané společností Anheuser-Busch Europe Limited. Místa 1. až 6., na 7. místě Budějovický Budvar, n.p.
  • t-mobile.eu – 4 žádosti, všechny na Deutsche Telekom AG
  • eurotel.eu – dosud volný název! Buď Eurotel ignoruje EU doménu nebo se chystá v nejbližší době jeho přejmenování. O neschopnost IT oddělení snad nejde.
  • brno.eu – až 15.12. podalo město Brno žádost a nyní je na 5. místě.

Důležité odkazy

Váš registrátor domén – http://www.regzone.cz
informace o EU doménách – http://help.regzone.cz
evropský registr EURidhttp://www.eurid.eu

(placená inzerce)

Diskuze (11) Další článek: Ke stažení: nová verze DivX Bundle

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,