Dnešní stroje se spoustou složitého sw a připojením do sítě (a je jedno, jestli to je otevřený internet nebo uzavřená privátní síť) mají naopak jednu nepříjemnou vlastnost - bývá to příliš často homogenní, jednodruhové prostředí, kde chyba u jednoho znamená zpravidla chybu všude. A nedělejme si iluze, že by bojové stroje měly lepší zabezpečení - příkladů hacknutých dronů (byť třeba i jen obyčejný příjem obrazu z kamer) je dost. Kvůli této vlastnosti pak můžete najednou převzít či naopak ztratit vládu nad mnoha stroji najednou. Stačí jim vydat příkaz...Člověk je také zatím podstatně kreativnější v nečekaných a nepředvídatelných situacích. Přestože možnosti AI rostou velmi rychle a třeba automatická auta se dokážou vypořádat s mnoha situacemi, přesto je v mnoha případech člověk lepší (ovšem dlužno říct, že stroj může mít mnohem rychlejší reakce, může zpracovat signál z více zdrojů současně, není odkázán jen na viditelné světlo a zvuk v malém frekvenčním rozsahu). Každopádně to, že stroje vytlačí ten obyčejný "kanonenfutr", je zřejmé už dávno. Armády se profesionalizují dlouho, je zájem spíše o dobře vybavené specialisty. Vydržovat si milionové armády nedobrovolných branců je naprostý nesmysl - to už je jen politický nástroj, s efektivitou boje to nemá nic společného. Více či méně inteligentní stroje se tak stávají další účinnou zbraní v rukou profesionálního vojáka s tím, že taková zbraň přebírá či alespoň urychluje část rozhodování - stačí se kouknout, jak s boji chová moderní taktický stíhací letoun, třeba F-22 Raptor. Sice tam ještě pořád sedí člověk, ale avioniku už ovládá výhradně skrze počítač, počítač také rozpoznává a označuje cíle, koordinuje útok... U dronů je to ještě o krok dál.Nicméně v případě, kdy je technologický rozdíl stran příliš velký, neplatí už vždy, že vybavenější voják má absolutní výhodu. Partizánské výpady v nepřehledném terénu, který útočník dobře zná, dokážou zatopit kdejaké technicky vybavené armádě.