Umělá inteligence počítaná grafikou: čtyři tisíce stíhaček najednou

Doslova davové šílenství na ukázkovém videu je výsledkem případové studie od společnosti InstinctTech, připravené pro Dark Water Studios.

Scéna vznikla jako ukázka schopností middleware Instinct Studio s podporou Nvidia CUDA a výrobce na ní prezentoval možnost, jak snížit zátěž procesoru tím, že část výpočtů umělé inteligence přesune na grafickou kartu.

Na videu se najednou pohybují více než čtyři tisíce renderovaných letadel se stínem, které bot ovládá tak, aby simuloval chování roje nebo hejna malých objektů a aby nedocházelo k jejich kolizím s terénem nebo ostatními objekty.

Demo se čtyřmi tisíci letadel běží údajně na mainstreamové grafické kartě s podporou CUDA na snímkové frekvenci, která umožňuje interakci. K tomu, aby běželo obdobnou rychlostí i bez podpory CUDA, je třeba počet letadel zredukovat na 512. Neznamená to ovšem, že by bylo řešení s CUDA osmkrát výkonnější – zatímco pro ukočírování 512 letadel stačí k tomu, aby si letadla očenichala okolní prostředí, 260 tisíc výpočtů, s rostoucím počtem letadel roste počet nutných sond do okolí geometrickou řadou a u 4096 letadel už jich je zapotřebí 16 milionů. V případě klasického procesoru se prý ještě nabízel prostor pro zvýšení výkonu optimalizací algoritmů, CUDA ovšem vyhrává díky výrazně kratšímu času nutnému pro vývoj.

Praktické využití asi není prezentováno příliš šťastně – jen stěží si lze představit souboj, kterého se účastní najednou čtyři tisíce hloupých a neskutečně obratných dvouplošníků nalepených křídlo na křídlo (a co si budeme povídat, příznivce opravdových simulátorů by potěšilo spíš deset opravdu chytrých letadel).

Ale existují i jiné rozmíšky, při kterých by se podobná setkání klidně mohla odehrát. Kupříkladu ATI už umělou inteligenci akcelerovanou přes GPU předvádělo při uvedení Radeonů HD 4800 na demu s Frobliny.

Diskuze (21) Další článek: Nabídka roku: Skvělý TurboCAD Deluxe za 39 Kč!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,