Tvůrce Oculus Rift: pro dokonalý oční vjem nestačí ani rozlišení 8K

Tvůrce Oculus Rift: pro dokonalý oční vjem nestačí ani rozlišení 8K

Displeje coby zobrazovače digitálního obsahu se v poslední době konečně začaly výrazně zlepšovat, především po stránce rozlišení a velikosti pixelů. I kdy máme displeje „Retina“ dosahující jemnosti i přes 500 ppi, kdy už oko nerozezná jednotlivé pixely, podle zakladatele a tvůrce Oculus Rift je to klamavá představa.

Současná rozlišení jsou sice oproti minulosti poměrně vysoká, rozhodně ale nejsou schopná oklamat oko. I když nelze vidět jednotlivé pixely, stále lze vidět problémy u zakřivených linií a lze tak pozorovat nejen nepřesné zobrazení, ale i vyhlazovaní.

Palmer Lucky je sice perfekcionista, dle rozhovoru na webu Ars Technica má ale jasnou představu, kdy bude takový displej před očima skutečně „dokonalý“ a obraz bude srovnatelný s realitou. Pokud se v reálném světě podíváte i na supertenký vlas, je „dokonalý“ a konkurenceschopné zobrazení nebude možné ani s displeji, které budou mít rozlišení 8K přímo před každým okem (celkem 16K), natož ve velké úhlopříčce jako jsou televize.

2013-08-2115-12-14-555x289.jpg
Nový displej od LG má na úhlopříčce 5,5 palce rozlišení 2 560 × 1 440 (čtyřikrát 720p) a jemnost je tak 538 ppi

Rozlišení je sice pouze jedna z vlastností displeje, hraje ale velmi důležitou roli a čím větší počet pixelů s menší velikostí, tím lépe. A kdy displeje dosáhnout dokonalého zobrazení, které bude konkurovat realitě? Podle Palmera bychom se Oculus Riftu s rozlišením 8K pro každé oko mohli dočkat přibližně za deset let a k dokonalosti počítejte ještě s několikanásobně vyšším rozlišením.

S tím samozřejmě souvisí i potřebný výkon pro zpracování tolika pixelů ve velkém množství snímků za sekundu. I 120 fps je oproti realitě nedostatečná frekvence. Jedním z triků pro zvýšení viditelné odezvy je systém předvídání pohybu případné hlavy a dalších částí těla, čímž lze dosáhnout podobného efektu, jako při několikanásobně vyšším počtu snímků za sekundu. Pak už ale zbývá jen přímé napojení na centrální nervovou soustavu, protože spojení počítač-displej-oči-mozek je neefektivní a zvyšuje celkovou latenci.

 

Článek patří do rubrik: Hardware, Technologie, Virtuální realita


68 komentářů

Diskuze

  • DuckDaffy , 16. 9. 2013 19:26:23
    Já se jen směju, že tady ještě nepadla zmínka o barevném prostoru,...
  • Kartona , 14. 9. 2013 14:37:04
    Óko rozezná více detailů na statickýh obrazech, ale u dynamického...
  • BlackMarine220 , 14. 9. 2013 12:46:53
    Návod na problémy so zakom Oculus rift

Další podobné články


Podívejte se, na čem píšete a klikáte: takové používáte klávesnice a myši

Podívejte se, na čem píšete a klikáte: takové používáte klávesnice a myši

** Čtenáři Živě.cz posílali fotky svých klávesnic a myší ** Unikátní průzkum potvrdil, že mezi náročnějšími uživateli jsou nejoblíbenější drátové klávesnice se standardním rozložením

Včera | redakce | 21

Microsoft a Facebook ovládnou Atlantik. Položí na jeho dno superkabel MAREA

Microsoft a Facebook ovládnou Atlantik. Položí na jeho dno superkabel MAREA

** První kabel spojil Ameriku a Evropu už v pol. 19. století ** Před 20 lety tekl internet mezi oběma kontinenty přes satelity ** Dnes vše ovládají datové superkabely

29.  5.  2016 | Čížek Jakub | 42


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.