Zakladatele populárního Slevomatu sice nyní nejvíce zaměstnává rozvoz jídel z restaurací DámeJídlo.cz, současně však už řeší, co bude dělat dál. A nemusí to být jen v Česku.
Kdyby Tomáš Čupr nepomáhal na svět nějakému podnikatelskému projektu, asi by se nudil. Zakladatele populárního Slevomatu sice nyní nejvíce zaměstnává rozvoz jídel z restaurací DámeJídlo.cz, současně však už řeší, co bude dělat dál. A nemusí to být jen v Česku. „Zahraniční ambice mám. Naučili jsme se v České republice dělat úspěšný byznys, ale stále je to malá země,“ říká podnikatel.
Čuprovo DámeJídlo.cz cílí na tržby hodně přes čtvrt miliardy
Vaše minulost je plná různých nových projektů, takže to vypadá, že neustále jen přemýšlíte, co nového by se dalo rozjet nebo jak něco posunout kupředu. Jste workoholik?
Asi jsem nějakou dobu workoholik byl. Na začátku Slevomatu by mě tak možná hodně lidí charakterizovalo. Moje hodnoty se ale mezitím posunuly také mimo práci. Rád si plním své sny, rád mám čas na koníčky. I když mám práce možná více než dříve, umím si říct dost, teď se jdu věnovat něčemu jinému a k práci se vrátím zítra.
Když jste před rokem opouštěl řízení Slevomatu, nelákalo vás třeba chvíli lenošit?
Lákalo. Ale zároveň jsme viděli dobrou příležitost v rozvozech jídla. A v tomto případě to bylo teď, nebo nikdy. Cítili jsme, že se tam tlačí ostatní hráči, takže do toho bylo potřeba jít hned. Myslím však, že před dalším projektem si už odpočinu. Je to dobré i kvůli tomu, že člověk získá jinou perspektivu a nadhled.
Podle čeho si vybíráte projekty, do kterých se pouštíte? Jak jste přišli na DámeJídlo.cz?
V tomto případě přišli s konceptem kluci ze společnosti Miton. Dívali se na něj, všechno propočítali a přinesli ho jako potenciální společný projekt. Mně se to líbilo, protože v Anglii jsem byl častým zákazníkem podobných služeb. Takže jsme se domluvili, že to uděláme společně. Nejdříve byl jen nápad, ale nebyl čas. Pak jsme chvíli čekali, než se mi ve Slevomatu uvolní ruce. Po vystoupení ze Slevomatu jsem si dal dva dny pauzu a pustili jsme se naplno do DámeJídlo.cz.
Z vedení Slevomatu byste odešel tak jako tak?
Přesně tak. Slevomat potřebuje maličko jiný typ manažera. Myslím, že za necelé tři roky ve Slevomatu jsem odpracoval to, co třeba někdo odpracuje za deset let. Buď jsem musel odejít zcela, nebo si dát dva měsíce dovolené. Tělo můžete namáhat jen do určité míry. Takže přechod na jiný byznys byla vítaná změna. Pro můj organismus i pro firmu. Někdy je ve fotbalovém mužstvu dobré vyměnit trenéra, aby tým dostal nový vítr do plachet.
Odejdete ze Slevomatu také jako akcionář?
Myslím, že v případě prodeje firmy budu odcházet až společně se všemi ostatními. Je to zajímavá firma, vždycky se na ni někdo dívá. Aktivum této velikosti upoutává i velké investory. Jen v Česku letos utržíme miliardu, a pak je tu ještě dalších pět zemí. Takřka vždy nějaká jednání o prodeji probíhají, ale více prozrazovat nebudu.
Po slevách a jídle další úspěšný byznys. Tomáš Čupr. Foto: E15
Jak vypadá váš další společný projekt s Mitonem Kouzelná almara, který měl sloužit pro vyzvedávání zboží z e-shopů? Ještě nedávno jste chtěli konkurovat poště.
Projekt jsme předali InPostu a InTimu, kteří ho zabili. Nebyli schopni doručit zboží zákazníků do almary a předávají je tradičním kurýrům, kteří ho pak doručovali v časech, které si zákazníci nevybrali. Problém byl také na straně e-shopů. Kvůli cenovému boji mezi přepravci jsou dnes přepravní ceny stlačené na hodně nízkou úroveň a e-shopy si zvykly, že na přepravě poměrně dost vydělávají. Takže myslím, že u této služby dojde postupně k jejímu utlumení.
V jaké manažerské fázi jste nyní s DámeJídlo.cz?
To je stále začátek. Existujeme rok, hrozně mě to baví, mám perfektní tým. Navíc jsem se od odchodu ze Slevomatu posunul k tomu, že bych nerad předával nehotový projekt. Při odchodu ze Slevomatu jsem si sice myslel, že už hotovo je, ale asi nebylo.
Liší se nějak řízení rozvozu jídla od slevového serveru?
DámeJídlo.cz je podstatně jednodušší byznys. Web, objednávka, dovoz. Zatímco ve Slevomatu musíte vymýšlet vertikály, produkty, sklady, výprodeje, lokální nabídky. Slevový byznys je tak široký, že hotový nebude ještě několik let. Kdežto DameJidlo.cz může být hotové velmi rychle a dál už jenom poroste.
Takže u Slevomatu nešlo o sázku na jistotu?
Co je v životě jistota? Tušil jsem, že se chytne. Ale úspěch rozhodně dramaticky předčil očekávání.
A v případě rozvozů jídla?
Také předčily naše očekávání. Jak co se týče potenciálu, tak rychlosti růstu. Myslím, že to bude velmi hezký byznys. Který má navíc šanci být pěkně ziskový. Což dnes v klasickém internetovém obchodování nenajdete. Velké e-shopy, do nichž počítám i Slevomat, sice dělají miliardové tržby, ale ziskovou marži mají poměrně nízkou. Největší z nich dělají při několikamiliardových tržbách většinou zisky v řádu desítek milionů, což je dost málo. Z tohoto hlediska bude DámeJídlo.cz podstatně zajímavější.
Proč se internetovým obchodům nedaří vydělávat?
Velké e-shopy jsou zaběhnuté firmy, ale současně jde o organizace náročné na provoz. Máte velký nákupčí tým, logistika je drahá a to jsou všechno věci, které ze zisku ubírají.
S jídlem už vyděláváte?
Samozřejmě jsme v prvním roce, takže investujeme, co to jde. Nejsme ještě ve fázi zaběhnuté firmy po třech, pěti či deseti letech existence, jako jsou u nás ty největší e-shopy.
Budete ziskovější než Slevomat?
To nedokážu říct, protože nevím, kam se Slevomat posune. Ale myslím, že mu můžeme v horizontu jednoho až dvou let šlapat na paty. Ovšem Slevomat má mnohem větší potenciál. Když se udělá dobře, tak tam bude ziskovost vzhledem k objemu větší. Z hlediska podílu zisku na tržbách ale bude podle mě lepší DámeJídlo.cz.
Čím se snažíte zákazníky lákat?
Když byste věděl, že vám jídlo ve stu procentech případů přijede do půl hodiny, tak službu používáte mnohem častěji, než když víte, že budete čekat hodinu a půl. A právě směrem k extrémní rychlosti se snažíme jít. Nyní přecházíme na model do hodiny nebo zdarma. Víme, že tři čtvrtě objednávek zvládneme do 45 minut.
Zakladatel Slevomatu a šéf DámeJídlo.cz Tomáš Čupr. Foto: E15
Jak dlouho vás bude DámeJídlo.cz takto intenzivně zaměstnávat, než se zase začnete koukat jinam nebo řešit delší pauzu?
Šest až dvanáct měsíců. Jak už jsem říkal, jde o poměrně jednoduchý model. Je to jen otázka růstu a nástupce. Máme však před sebou ještě hodně práce. Za šest až dvanáct měsíců bude DámeJídlo.cz ve fázi, kdy bude mít obsazené místní trhy, restaurace už nebudou přibývat tak intenzivně, máme doladěný web, provoz firmy i logistika perfektně fungují. V takovém případě bude potřeba někdo, kdo to bude držet pohromadě. Můj úkol je dodávat vizi a nápady, což už asi za rok nebude potřeba. To však neznamená, že nezůstanu blízko. S logistikou jdou dělat různé věci a my se nemusíme omezovat jen na dovoz jídla z restaurací.
Takže logistika jako další byznys Tomáše Čupra?
Myslím, že dnes máme jednu z nejefektivnějších logistik v republice. Vyvinuli jsme mozek, který je schopný řídit naši logistiku sám a s vysokou přesností jen s minimálním vlivem dispečinku. Máme nástroj, který je schopný udělat v logistice revoluci. Ať už jde o taxíky nebo jakékoli jiné městské služby odehrávající se v reálném čase. Ty se totiž zatím spoléhají na dispečink.
A jak to funguje u vás?
Přijde objednávka a příslušný kurýr dostane automaticky bez zásahu lidského faktoru zprávu, že pojede tam a tam. Máme k tomu mobilní aplikace, zahrnuje to velké počítání s mapami a aktuální dopravní situací. Ve finále získáte dobrý obrázek o tom, kdo má kam jet, kdy a s jakým vozidlem.
Co budete kromě jídla z restaurací rozvážet?
Láká mě například rozvoz potravin. To je služba, která tu sice už částečně je, ale jde podle mne výrazně zlepšit a zjednodušit. Myslím, že premisa, že dnes si objednám a zítra mi potraviny dovezou, není úplně dostačující. Někomu to možná stačí, je tu ale dle mého názoru velká část zákazníků, která při dodání řeší také pohodlnost objednávky a rychlost dovozu. Jsem velký fanda same-day delivery. To znamená, že když potřebuji vrtačku nebo prací prášek, tak si je objednám a za hodinu je mám doma. Čas na bližší představení projektu přijde na začátku příštího roku.
Logistika v současnosti ale velkými zisky zrovna neoplývá.
Mě zajímají zákazníci, kteří si rádi připlatí za kvalitní a rychlé doručení. U dodávek druhý den už samozřejmě marže takové nejsou, protože je tam spousta hráčů, kteří si konkurují. V našem případě si ale nemyslím, snad s výjimkou Messengera, že máme konkurenci. Marži navíc nehledáme jen v logistice, ale i v přidružených službách.
Slevomat se úspěšně chytil v zahraničí, DámeJídlo.cz teď startuje na Slovensku. Půjdete za hranice také se svými dalšími projekty?
Zahraniční ambice mám. Naučili jsme se v České republice dělat úspěšný byznys, ale stále je to malá země. Existují větší země typu Ruska, kde by podobné principy mohly fungovat také. Sice s menší pravděpodobností, ale když to trefíte, tak se nebavíme o jednotkách a nízkých desítkách milionů eur, ale třeba o stovkách.
Do jakého byznysu se chcete v cizině pustit?
Určitě zůstanu v oblasti internetu. Jsou tu jisté příležitosti, v hlavě mám několik nápadů. Zatím jsem však stále ještě plně fixovaný na DámeJídlo.cz. Možná na začátku příštího roku budeme vědět víc.