reklama

Tak už vadí i AdSense. EU rozšiřuje obvinění ze zneužití monopolního postavení Googlu

Google už se s Evropskou komisí pře ohledně nabídky zboží ve vyhledávači. Když zde Google uplatňuje výhradně svou službu, dopouští se údajně zneužití monopolního postavení na trhu. Obvinění se dnes rozšířilo o námitky směřující k reklamnímu systému AdSense. Google se má dopouštět zneužití monopolního postavení tím, že omezuje výskyt konkurenčních reklam na webech třetích stran.

Reklamní systém Googlu zvaný AdSense si totiž na svůj web může dát prakticky kdokoli. Stačí vyčlenit prostor a Google ho zaplní kontextovými reklamami inzerentů ze systému AdWords. Provozovatel webu pak z této reklamy dostane provizi. Jenomže aby mohl provozovatel reklamy Googlu nasadit, musí splnit podmínky AdSense, a právě ty se Evropské komisi nelíbí.

V podmínkách bylo uvedeno například to, že tato reklama musí být na webu exkluzivní. To sice bylo časem zmírněno, ale jen na tu úroveň, že reklamy Googlu musí být na webu upřednostněny a konkurenční reklamu musel Google schválit. Připomínky k těmto podmínkám sahají až do roku 2006. Během deseti let se sice měnily a mírnily, ale vliv na omezování konkurenčních reklamních systémů v nich setrvává doteď. Přitom byl po tuto dobu podíl Googlu na trhu s kontextovou reklamou v průměru kolem 80 %, tvrdí Evropská komise.

„Google přinesl řadu inovativních produktů, které nám změnily život. To mu ale nedává právo odpírat ostatním společnostem možnost konkurovat a inovovat,“ řeka k tomu Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže, a upřesnila: „Dnes jsme znovu doložili, že Google na svých stránkách s výsledky obecného vyhledávání nepřiměřeně zvýhodňuje svou vlastní službu porovnávání obchodních nabídek. To znamená, že uživatelům se nezobrazují ty nejrelevantnější výsledky jejich hledání. Také jsme vyjádřili obavu, že Google narušuje hospodářskou soutěž, když omezuje možnosti svých konkurentů umísťovat na stránky třetích osob kontextovou reklamu, což brzdí inovace a limituje výběr pro spotřebitele.“

Zatím se ze strany Evropské komise jedná o vyřčení námitek. Google má nyní 10 týdnů na to, aby se k těmto námitkám vyjádřil. Poté se věc znovu prošetří a teprve poté se může vyvodit nějaké konkrétní obvinění či pokuta. Bude to tedy opět běh na dlouhou trať.

Doplněno:

Google k věci poskytl krátké vyjádření: "Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci. Nové námitky komise podrobně prostudujeme a v nejbližších týdnech na ně odpovíme."

Témata článku: Google, Byznys, Právo, Evropská unie, Google AdSense, Europa, Google AdWords

48 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Mysel_1 18. 7. 2016 14:02:33
    Eurosajuz se konecne zacal rozpadat a ti idioti resi takovehle kraviny....
  • Karel Dvořák 17. 7. 2016 15:02:54
    A co kdyby Google zažaloval hlupáky z Evropského parlamentu za to, že...
  • maser1 15. 7. 2016 16:14:23
    Snad bude ještě socialistická byrokracie tvrdit, že je nepřítelem monopolů...
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 72

Nevyznáte se ve značení procesorů Intelu? Tady máte tahák

Nevyznáte se ve značení procesorů Intelu? Tady máte tahák

** Z označení procesorů Intelu se toho dá mnoho vyčíst ** Ze čtyř čísel se dozvíte něco o výkonu i grafickém jádru ** Poradíme, jak číst číselné označení i písmena na konci

13.  2.  2017 | Stanislav Janů | 37


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama