Startup Weekend: Jak se v Praze o víkendu startupovalo

Čtyřiapadesát hodin prezentování, kódování, grafických prací a vymýšlení obchodního plánu. Do pražského Node 5 zavítala světová akce Startup Weekend.

Praha zažila divoký víkend. Na jedné straně Vltavy demonstrovaly desetitisíce odborářů, na straně druhé se pak v prostorách smíchovského Node 5 (přejmenovaný TechHub) sešly desítky zejména mladých lidí, kteří během 54 hodin měli předvést svůj nápad, sestavit tým, vytvořit startup a prezentovat ho porotě složené z mentorů a investorů.

Koncept akce Startup Weekend vznikl už před několika lety v Seattlu a v současné době tato rozsáhlá franšíza operuje ve více než 90 zemích po celém světě. Náročnými víkendy prošlo přes 45 tisíc účastníků, díky jejichž snažení vzniklo kolem 5 tisíc startupů. Po Bratislavě, která si svojí premiéru odbyla už koncem loňského roku, se k zástupu mladých firem chtěli zapojit také účastníci v Praze.

Ze všech těch startupů, které Startup Weekendem za dobu jeho fungování prošly, samozřejmě nepřežily všechny. Pouze zhruba 36 procent z nich přešlo dobu hájení původních 3 měsíců a ze zárodku se staly méně či více stabilní společnosti. Ani Praha se nezdá být výjimkou. Z projektů, které po necelých 3 dnech snažení nakonec hodnotila odborná porota, jich nejspíše bude úspěšných minimum. O to tady ale tak úplně nejde.

Najít si tým a nasbírat zkušenosti

„Není nutné hned vybudovat veliký byznys,“ vysvětluje ve fatboyovi pohodlně usazený Matěj Ftáčnik, jeden z mentorů aktuálního ročníku rychle rostoucí soutěže. „Jde především o to vyzkoušet si, jaké to je postavit si vlastní tým, naučit se spolupracovat a předvést své vize a výsledek veřejnosti a investorům,“ popisuje vizi celé akce. Ví, o čem mluví. Sám podobné akce pořádá na Slovensku a se svým projektem Nicereply vyhrál StartupAwards a dostal se i do Silicon Valley.

Klepněte pro větší obrázek
Startup Weekend zavítal také do Prahy. Během tohoto víkendu se konal v několika dalších městech po celém světě. Na fotce moderátor a mentor Nick Stevens.

S vlastním nápadem na projekt může na Startup Weekend přijít každý. V pátek vpodvečer dostane přesně 61sekundový prostor myšlenku prezentovat přihlížejícímu publiku složené z programátorů, kodérů, grafiků, projektových manažerů, designérů a marketingových odborníků (tzv. pitch). Po skončení všech prezentací se po zdech vyvěsí tabule s názvy projektů a jejich iniciátoři mají ještě nějakou dobu šanci lákat chytré hlavy k sobě do týmu. Ti, kteří získají dostatečný počet lidí, se mohou usadit ke stolu a začít na projektu pracovat. Pokud neuspějí, mohou se připojit k někomu jinému.

Už v této fázi se začíná rozlišovat, kdo je skutečně schopný, má touhu uspět a disponuje nápadem, který ostatní zaujme. Někdo při snaze nalákat kvalitní lidi do svého týmu vyleze na stůl a hlasitě na sebe upozorňuje, druzí vynalézavci se zase zmocní promítačky, připojí k ní svůj laptop a na stěnu promítnou nápis „hledáme iOS vývojáře“. Z celkových 28 úvodních prezentací si jich přítomní v Praze nakonec vybrali 12. Největší hlad byl právě po programátorech a především dobrých designérech.

Veškeré prezentace probíhají v angličtině. Není to jenom kvůli tomu, že do Prahy dorazili také lidé z Berlína a dalších evropských měst, ale prostě proto, že dobrá znalost angličtiny a schopnost v ní efektivně komunikovat a prezentovat je zásadní.

Kódování dnem i nocí

Část týmů začíná pracovat ještě v pátek v noci, další část se ale raději vypraví na pouť po pražských barech. Záleží na každém, co preferuje a na co se cítí, žádná večerka ani další pravidla Startup Weekend neurčuje. Ovšem i samotné popíjení není nijak bezduché – po většinu času se řeší různé nápady, startupová scéna a další inspirativní záležitosti. Navíc jde o směsici lidí několika národností, profesí a různých zkušeností.

Klepněte pro větší obrázek
Prezentujte svůj projekt a získejte na jeho tvorbu tým.

Druhý den už ale na projektu pracují všichni a do hry se v průběhu zapojují také mentoři, kteří v průběhu vývoje produktu mohou poskytnout nápady na vylepšení, ale zároveň celý produkt mohou nasměrovat někam, kde bude mít větší šanci na úspěch. Jednotlivé týmy této nabídky využívat nemusí, většinou je to ale přesně naopak. V Node 5 se objevil například spoluzakladatel Atlas.cz Michal Bláha, Jan Šedivý z ČVUT a několik rádců ze zahraničí.

Sobotní noc už je pro většinu týmů striktně pracovní. „Vyspal jsem se asi hodinu,“ konstatuje například Lukáš Hurych z mladého týmu, kterému někteří říkají „děcka“, ale který nakonec se svým projektem CSS Hat jednoznačně vyhrál. Kluci do celého projektu šli s tím, že je to zábava. Tomu odpovídal i původní zámět – chtěli naprogramovat mobilní aplikaci budíku, který vás skutečně vzbudí. Pokud klepnete na tlačítko pro odložení buzení, budete muset zaplatit dolar. Projekt však nakonec přehodnotili a za zhruba 24 hodin vytvořili zásuvný modul do Photoshopu, jenž převede vrstvy do CSS kódu. Program už má i vlastní web, schvaluje se v Mac AppStore a prodávat se bude za necelých 13 dolarů.

Porota složená například z Filipa Hráčka z Googlu, zakladatele Jyxo.cz a investora Michala Illicha nebo Hubera Palana z GoodData ocenila zejména to, že CSS Hat při závěrečných čtyřminutových prezentacích skutečně fungoval a jeho tvůrci předvedli živé demo. Porota po čtyřech minutách prezentování každý tým podrobila ještě dvěma minutám otázek. Hodnotila se hodnota pro uživatele, obchodní model, to, jak se se projektem daný tým vypořádal a další parametry jako souhra a složení týmu.

Neúspěch je nezbytný

O některých vzniklých startupech je možné se pouze dohadovat, zda ve finále uspějí. Do značné míry totiž jde o opakování myšlenky, která ve světě už vznikla – virtuální hřbitov pro domácí mazlíčky Sunset Hill, sociální síť pro majitele psů Bark Buddy, obdoba kreslícího fenoménu Draw Something nazvaná Sing Something, další virtuální nástěnka, další pokus o lepší výměnu a správu vizitek nebo dětská hra pro iPad.

Klepněte pro větší obrázek
Týmy při práci.

O zformování životaschopného startupu ale Startup Weekend nakonec skutečně není. I když některé týmy věří v budoucí úspěch, podle mentorů je důležité to, aby si tvorbu projektu vyzkoušeli v praxi. „Obecně se traduje, že neúspěch není možnost. Naopak, neúspěch je nutnost. Všechny velké věci vznikly tak, že se nejprve mockrát nepovedly,“ snažil se hned v úvodu všechny soutěžící motivovat moderátor akce Nick Stevens.

I když ze všech startupů, které si Startup Weekendem kdekoliv na světě prošly, přežije první 3 měsíce zhruba třetina z nich, kolem 80 procent účastníků plánuje se svým týmem, který na této akci potkali, spolupracovat i do budoucna. Ať už na tom, co o náročném víkendu začali, nebo na něčem úplně jiném. „Určitě se pokusíme náš projekt dodělat do konce, a když to nevyjde, myslím, že s tímto týmem budeme pokračovat na jiných věcech,“ znělo hned od několika družstev.

To, že podobné akce nejsou pouze seznamovací a tréninkovou platformou, dokazují i dnes úspěšné firmy. „Dva z našich dnešních sponzorů, SendGrid a CloudMine, začali přesně tam, kde teď sedíte, v publiku na Startup Weekendu,“ snažil se Stevens při úvodní prezentaci motivovat mladé lidi s nápady. Ostatně také jeden z porotců a zástupce startupu Apiary.io Jakub Nešetřil začal podobně: „Vznikli jsme na podobné akci, na jednom z hackathonů.“

„Startup Weekend je motivační akce, na které si lidi ověří v praxi kreativní, organizační a obchodní schopnosti v přímém srovnání s ostatními,“ hodnotí akci investor a internetový podnikatel Michal Bláha. „Úspěšnost projektů je samozřejmě omezená tím, že se týmy budují na místě a ne vždy jim to vyjde.“

Váš názor Další článek: Pitva: zdánlivě triviální VoIP telefon

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,