Spojení Microsoftu a Yahoo: Google bije na poplach

Microsoft nabídl akcionářům Yahoo odkoupení podílů. Tím upevní svou pozici v online službách. Google se třese strachy.

V pátek minulého týdne učinil Microsoft nabídku akcionářům svého konkurenta, společnosti Yahoo! O této možnosti se dlouho spekulovalo, málokdo však věřil, že Microsoft, který má svá vnitřní pravidla pro akvizice, jimž Yahoo nevyhovuje, opravdu k obchodu přistoupí. Stalo se.

V konečné podobě pak softwarový gigant oznámil managementu Yahoo, že se chystá nabídku učinit a 24 hodin předem a bez čekání na odpověď nabídl akcionářům cenu o 62 % přesahující aktuální tržní. Jednoduše řečeno, vlastníci podílů v Yahoo, které má na současném přesyceném trhu jen malou perspektivu růstu, by byli blázni, kdyby neprodali. Ze strany Microsoftu se jedná o ukázkové nepřátelské převzetí jiné společnosti.

Situace na trhu

Nezájem akcionářů Yahoo je jen těžké předpokládat. Microsoftu by tak v cestě za jeho internetovým štěstím mohly stát už pouze antimonopolní úřady. Současný stav na klíčovém trhu online vyhledáváním je Microsoftu nakloněn poměrně příznivě. Přítomnost nového silnějšího hráče by dokonce byla žádoucí. Zatímco totiž Google drží 77,11 % tohoto trhu, rozšířený Microsoft by ovládl pouze 12,23 procentních bodů navíc oproti současným 6,02 %, které má na službách MSN Search a Windows Live Search. Jeho celkový tržní podíl by tak činil pouhých 18,25 %. V ostatních službách (rychlé zasílání zpráv, obsahové portály apod.) by spojení bylo spojením nejvýznamnějších hráčů na trhu, nicméně ani v jednom případě by Microsoftu nepřineslo dominantní postavení.

Nejbližším dalším konkurentem je AOL se 2,13 %. Údaje vychází z lednového průzkumu společnosti Net Applications. Dá se očekávat, že takto budou uvažovat úřady v USA, které spojení spíše přivítají. Jak se zachová Evropská komise, která je pod vedením zapálené komisařky pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesové s Microsoftem v konstantním antimonopolním sporu, je zatím velkou neznámou.

Google reaguje nečekaně prudce

Těchto čísel si je samozřejmě vědom i Microsoft a s žádnými problémy nepočítá. Odkazované tiskové vyjádření je však reakcí na neočekávaně vystrašené prohlášení, které se objevilo na oficiálním Google blogu. Google se zde snaží ukázat, že Microsoft akvizicí Yahoo buduje svůj monopol i v internetových službách.

Hned v úvodu se dozvíme, že internet je místem neustálých inovací. Jako by pisatel naznačoval, že inovace se po spojení Microsoftu a Yahoo zastaví (oblíbený a částečně pravdivý argument všech odpůrců Microsoftu nejen v online službách). Hned druhý odstavec čtenáře přesvědčí o správnosti tohoto odhadu. Podle Googlu totiž spojení obou firem vyvolává znepokojující otázky. Může ohrozit ony základní principy internetu - otevřenost a inovace.

Je poněkud nečekané taková slova číst od firmy, která sama drží na internetu v podstatě monopol. Ne nadarmo se vžil pojem Google totalita. Největší světový vyhledávač má podrobný přehled o tom, co na internetu vyhledáváme, může podle toho cílit reklamu. Má přímý vliv na úspěch či neúspěch internetových projektů na základě svých neprůhledných pravidel pro sestavování indexu stránek a jejich pozic v něm, případně na základě obskurních principů rozhodování o účasti či neúčasti v programu AdSense. Mnohým z nás pak Google vidí téměř až do žaludku díky GMailu, GTalku, Google Docs, Analytics, Webmaster Tools a dalším službám.

Takovou moc nemá v rukách ani Microsoft ani Yahoo. A nebudou ji mít ani společně. Než Google začne kázat o monopolním chování, mělo by si zamést před vlastním prahem, chová se totiž úplně stejně jako Microsoft. Ze svých monopolních zisků z vyhledávání dotuje mnohé projekty, které mu či spřáteleným firmám pomáhají získávat významný tržní podíl. Řeč je například o finanční podpoře Mozilla Firefoxu.

Vlk nečíhá jen v lese

Nejen Googlem živené antimonopolní diskuze se točí kolem plánovaného spojení Microsoftu a Yahoo. Otázkou k zamyšlení je i budoucnost spojeného podniku. Komentátor Joe Wilcox na blogu Microsoft Watch identifikoval sedmero možných střetů mezi oběma firmami.

  • Křížení produktů: Obě firmy provozují řadu přímo konkurenčních služeb. Jejich přehlednou tabulku jsme přinesli již v odkazovaném pátečním článku. Microsoft se nevyhne spojení většiny těchto služeb, na čemž jen těžko vydělá. Přínosem jistě budou technologie, na druhou stranu pravděpodobně dojde k odlivu části uživatelů.
  • Obchodní značky: Yahoo drží řadu známých značek, u nichž se dá předpokládat, že zůstanou zachovány i pod křídly Microsoftu (například Flickr). Na druhou stranu u menších značek konkurujících si produktů se dá očekávat jejich opuštění a tedy ztráta hodnoty, jíž tvoří.
  • Integrace datových center: Microsoft si bude muset poradit s infrastrukturou vlastněnou Yahoo, kde většina strojů běží na FreeBSD. Redmonští v tomto však nejsou nováčky. Podobnou situaci zažili už při akvizici (mnohem menšího) Hotmailu.
  • Vyhledávání a reklama: Microsoft pravděpodobně nebude chtít opustit úspěšně se rozvíjející značku Windows Live, obětuje tedy mnohem cennější Yahoo. Toto bude jedno z nejbolestivějších míst celé chystané transakce. Microsoft se navíc bude muset vypořádat s integrací technologií. To naopak zákazníkovi přinese jen výhody, neboť vyhledávač Yahoo je o třídu lepší než vyhledávač Live 2.0. To všechno navíc Microsoft bude muset stihnout alespoň v hrubém nástinu dost rychle před vydáním Windows Seven, která mají být do značné míry provázána právě s technologiemi Windows Live.
  • Kulturní střet: Firemní kultury obou firem jsou naprosto odlišné. Joe Wilcox se navíc domnívá, že vzhledem k nepřítelské povaze převzetí nebudou zaměstnanci Yahoo vstupu Microsoftu příliš nakloněni. Teoreticky jsou postradatelní, avšak v praxi budou nejspíše nedocenitelní. Microsoft nechce kupovat pouze značky a technologie, pravděpodobně mu jde i o lidské hodnoty.
  • Služby pro malé firmy: Podle analýzy Roba Koplowitze a Kyle McNabba může ztráta zákazníků z řad malý firem být pro Microsoft větším problémem než odliv uživatelů například od vyhledávacích služeb. Malé firmy se nemusí být ochotny sžít s integrací dnes velmi odlišných a přitom tvrdě konkurenčních služeb Microsoftu a Yahoo.
  • Bezpečnost a soukromí: Uživatelům služeb Yahoo by se nemuselo líbit zavedení přísnějších pravidel Microsoftu pro ochranu soukromí a informační bezpečnost. Na infrastruktuře Yahoo operuje řada spammerů, které by Microsoft rozhodně na svých vlastních službách netrpěl.

Největším nebezpečím pro Microsoft ale samozřejmě je, že zisky (nejen finanční) z této transakce nepřevýší vložené prostředky. Tím nemáme na mysli pouze kupní cenu, ale i další investice vázané na spojování technologií.

Management Yahoo se brání

Agentura Reuters dnes informovala, že management Yahoo se údajně pokusí obnovit rozhovory o obchodní alianci s Googlem, které vedl před několika měsíci. Management věří, že Microsoftem nabídnutá cena o 62 % převyšující hodnotu firmy je nedostatečná. Motivací pro takové kroky může být několikero. Hlavními jsou zřejmě pud sebezáchovy (akcionáři totiž Yahoo prodají bez ohledu na pozici managementu, což by pro představitele firmy nepřineslo dlouhou budoucnost) či touha vyšroubovat cenu. Také jde o jasný signál akcionářům (či naopak o akci provedenou na jejich žádost), že nemusí kývnout na první nabídku Microsoftu.

Pokus o spojení s Googlem by velmi pravděpodobně narazil na antimonopolní úřady, společnost by tím totiž získala kontrolu nad devadesáti procenty světového vyhledávání. Kromě Googlu existuje řada firem, které by se mohly do potenciální cenové války o Yahoo zapojit, zatím pouze Google však (podle informace Wall Street Journalu) přímo nabídl Yahoo pomoc se zmařením nabídky Microsoftu.

O dalším vývoji nabídky Microsoftu na převzetí Yahoo! budeme samozřejmě infromovat.

Diskuze (169) Další článek: E-shop BGS Levi končí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,