SPIR doporučuje: přestaňte dělat reklamy ve Flashi

Flash, kdysi slavná nutnost pro jakýkoli multimediální obsah na internetu, umírá. Ví se to dlouho, není to nečekané a tvůrci obsahu už několik let pilně doplňují své znalosti o tvorbu multimédií a reklam v HTML5.

V rámci českého prostředí ale ještě Flash není životně ohrožený. Zatímco venku již začínají provoz na webu přebírat mobilní platformy, na kterých Flash prostě není, u nás se mobilní přístup na web dle SPIRu (Sdružení Pro Internetový Rozvoj) zatím podílí jen 16 procenty a celkový podíl zobrazení stránek bez podpory Flashe je 19 procent. 

Klepněte pro větší obrázek
Oficiální graf SPIRu zkresluje, používá upravenou osu Y, takže dramaticky zvýrazňuje pokles. Tempo se sice zrychluje, ale Flash u nás letos pod 50 procent ještě neskočí.

Protože se ale Flash dnes na webu používá téměř výhradně pro reklamy (nebo flashové hry), velká většina návštěvníků má Flash spojený jen s reklamou, případně neustálými chybami v bezpečnosti a tak jej bude stále častěji úplně vypínat, i když jejich prohlížeč v základu Flash podporuje. SPIR proto vytvořil jednoduchého průvodce HTML5, který ukazuje, že vytvořit reklamu v HTML5 není úplně složité. 

HTML5 přitom stále není oproti Flashi v nějaké velké výhodě. Dokáže zacílit na mobilní platformy, ale podpora HTML5 v prohlížečích je stále řekněme nejednotná, takže klade mnohem vyšší nároky na ladění výsledku. Tvůrce reklamy navíc místo jednoho SWF souboru s animací musí udržovat mnoho souborů pro HTML5 a zejména, jak SPIR přiznává, chybí jednotná technická specifikace formátu HTML5 akceptovaná českými reklamními médii, která by byla kompatibilní i se zahraničními servery.

Z pohledu koncového návštěvníka stránek se často bere Flash jako ten nenažraný moloch, který jen roztočí ventilátory počítače a vše zpomalí. Vinou samotného Flashe je přitom jen to, že tvůrcům dává volnost vyrobit velmi náročné animace. Po optimalizaci by takové reklamní flashové bannery nejspíš jely s malými nároky, ale kde není trest, není vůle. Pro takové autory nebude HTML5 lepší. I tam se dají udělat náročné věci, které zbytečně přetíží celý systém, navíc je nelze jednoduše zablokovat vypnutím pluginu.

Ústup Flashe si pochopitelně dávno uvědomuje i Adobe, který se nyní soustředí na HTML5 výstup z nástrojů pro tvorbu Flash animací. Jak se každý rok zlepšuje podpora v prohlížečích, zlepšují se i exportní schopnosti nástrojů dříve vyhrazených pro tvorbu Flashe. Nástrojů pro návrh HTML5 samozřejmě existuje víc, ale je tu stále prostor pro kvalitní vizuální styl tvorby.

Prvního HTML5 průvodce SPIRu tak musím brát jako úvodní slovo konverzace o budoucnosti reklamy. Konzervativní tvůrci jen neradi opouštějí své zaběhané postupy, zvlášť když se na druhé straně, kam se mají vydat, teprve dodělávají základy a ještě není dohoda, jak má vypadat výsledek. Jisté ale je, že se přechodu nevyhnou.

zdroj: SPIR

Témata článku: Internet, Reklama

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pavelka IT amater 29. 4. 2015 18:55:28
    Firma Adobe se svým nemožně pomalým a nenažraným Flash Playerem už měla...
  • Vladimír Bureš 29. 4. 2015 15:55:32
    ...ja jsem pochopil tak html5 banner neni iframe, ale vklada se primo do...
  • chytraknactvrtou 29. 4. 2015 15:32:49
    Na bannery jedine Džif.
Určitě si přečtěte

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

** Srovnali jsme známá cloudová úložiště podle toho, kolik měsíčně zaplatíte za 1TB ** Ceny se pohybují od dvou stovek až po tisíc korun ** Google umožní uložit až 30 TB dat

18.  3.  2017 | Stanislav Janů | 114

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

** Příští roky budou ve znamení internetu věcí ** Podívali jsme se podrobně na síť Sigfox ** Takhle s ní komunikují krabičky z celé Evropy

19.  3.  2017 | Jakub Čížek | 18

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

Včera | Jakub Čížek | 50


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C