reklama

SPIR doporučuje: přestaňte dělat reklamy ve Flashi

Flash, kdysi slavná nutnost pro jakýkoli multimediální obsah na internetu, umírá. Ví se to dlouho, není to nečekané a tvůrci obsahu už několik let pilně doplňují své znalosti o tvorbu multimédií a reklam v HTML5.

V rámci českého prostředí ale ještě Flash není životně ohrožený. Zatímco venku již začínají provoz na webu přebírat mobilní platformy, na kterých Flash prostě není, u nás se mobilní přístup na web dle SPIRu (Sdružení Pro Internetový Rozvoj) zatím podílí jen 16 procenty a celkový podíl zobrazení stránek bez podpory Flashe je 19 procent. 

Klepněte pro větší obrázek
Oficiální graf SPIRu zkresluje, používá upravenou osu Y, takže dramaticky zvýrazňuje pokles. Tempo se sice zrychluje, ale Flash u nás letos pod 50 procent ještě neskočí.

Protože se ale Flash dnes na webu používá téměř výhradně pro reklamy (nebo flashové hry), velká většina návštěvníků má Flash spojený jen s reklamou, případně neustálými chybami v bezpečnosti a tak jej bude stále častěji úplně vypínat, i když jejich prohlížeč v základu Flash podporuje. SPIR proto vytvořil jednoduchého průvodce HTML5, který ukazuje, že vytvořit reklamu v HTML5 není úplně složité. 

HTML5 přitom stále není oproti Flashi v nějaké velké výhodě. Dokáže zacílit na mobilní platformy, ale podpora HTML5 v prohlížečích je stále řekněme nejednotná, takže klade mnohem vyšší nároky na ladění výsledku. Tvůrce reklamy navíc místo jednoho SWF souboru s animací musí udržovat mnoho souborů pro HTML5 a zejména, jak SPIR přiznává, chybí jednotná technická specifikace formátu HTML5 akceptovaná českými reklamními médii, která by byla kompatibilní i se zahraničními servery.

Z pohledu koncového návštěvníka stránek se často bere Flash jako ten nenažraný moloch, který jen roztočí ventilátory počítače a vše zpomalí. Vinou samotného Flashe je přitom jen to, že tvůrcům dává volnost vyrobit velmi náročné animace. Po optimalizaci by takové reklamní flashové bannery nejspíš jely s malými nároky, ale kde není trest, není vůle. Pro takové autory nebude HTML5 lepší. I tam se dají udělat náročné věci, které zbytečně přetíží celý systém, navíc je nelze jednoduše zablokovat vypnutím pluginu.

Ústup Flashe si pochopitelně dávno uvědomuje i Adobe, který se nyní soustředí na HTML5 výstup z nástrojů pro tvorbu Flash animací. Jak se každý rok zlepšuje podpora v prohlížečích, zlepšují se i exportní schopnosti nástrojů dříve vyhrazených pro tvorbu Flashe. Nástrojů pro návrh HTML5 samozřejmě existuje víc, ale je tu stále prostor pro kvalitní vizuální styl tvorby.

Prvního HTML5 průvodce SPIRu tak musím brát jako úvodní slovo konverzace o budoucnosti reklamy. Konzervativní tvůrci jen neradi opouštějí své zaběhané postupy, zvlášť když se na druhé straně, kam se mají vydat, teprve dodělávají základy a ještě není dohoda, jak má vypadat výsledek. Jisté ale je, že se přechodu nevyhnou.

zdroj: SPIR

Témata článku: Internet, Reklama, HTML5

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pavelka IT amater 29. 4. 2015 18:55:28
    Firma Adobe se svým nemožně pomalým a nenažraným Flash Playerem už měla...
  • Vladimír Bureš 29. 4. 2015 15:55:32
    ...ja jsem pochopil tak html5 banner neni iframe, ale vklada se primo do...
  • chytraknactvrtou 29. 4. 2015 15:32:49
    Na bannery jedine Džif.
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama