SpaceX Dragon v2: přeprava na ISS a zpět v úsporné kapsli

Elon Musk představil druhou generaci miniaturní vesmírné lodi, která je určena pro sedmičlennou posádku. Dopraví levně náklad na ISS a zpátky na Zem.

Společnost SpaceX, kterou v roce 2002 založil a stále vede známý Elon Musk (reálná obdoba Tonyho Starka), se zabývá vesmírnými technologiemi. Pokud si říkáte, že to už přece dělá NASA, nesmíte zapomínat, že se jedná o státní úřad a efektivita v oblasti nákladů je tak pro dnešní dobu takřka nepoužitelná.

V současné době se SpaceX snaží vyvíjet a vyrábět efektivní rakety Falcon, které lze použít vícekrát a snížit tak celkové náklady. Stejný přístup má i k vesmírné lodi Dragon. A právě nejnovější, v pořadí už druhou generaci vesmírné „kapsle“ představil osobně Elon Musk.

Až sedm lidí a dotykové displeje

SpaceX má dnes už přes 4 000 zaměstnanců a velmi rychle roste. Nelze se tak divit nejen rychlému postupu, ale i novým přístupem. Pro nízkonákladovou přepravu lidí ze Země na nízkou oběžnou dráhu (LEO – v této výšce je i ISS) a zpět s možností použít vesmírnou loď znovu, byla zvolena konstrukce balistické kapsle, kterou lze znát z historie z amerických i ruských vesmírných programů a návratů na Zem v kombinaci s padákem.

v2_interior_wide.jpg
Uvnitř Dragonu to konečně vypadá jako ve futuristické vesmírné lodi

Mezi nejdůležitější části kapsle patří určitě tepelný štít, který musí odolat vysokým teplotám při návratu na Zemi. Inženýři SpaceX vycházeli z technologie PICA, kterou vymysleli v NASA po roce 1990 a během posledních let ji vylepšili (PICA-X) a v případě druhé generace Dragonu už jde o třetí generaci tohoto vylepšeného štítu. Výsledkem je nejen lepší odolnost vůči teplotě a větší výdrž, ale je také desetkrát levnější výroba, než u původní verze od NASA.

07ba3a2d-3b6a-4539-a32b-a2f6485df169_640x427.jpg
Detail panelu s fyzickými tlačítky

Kapsle Dragon V2 je sice malá, ale uvnitř je dostatek prostoru pro sedm lidí. Dle tvrzení je navíc k dispozici dvakrát více prostoru, než v ruských lodích Sojuz. Uvnitř už nenajdete žádných „tisíc“ fyzických tlačítek rozmístěných kolem posádky. Místo toho je k dispozici velký odklopný panel, který obsahuje čtyři velké dotykové displeje umístěné na výšku, které zobrazují informace a virtuální tlačítka pro ovládání všech funkcí lodi přímo. Sedačky mají kožený povrch a vše je připraveno pro použití ve stavu beztíže

dragon_landing.jpg
SpaceX Dragon V2

V případě kritických událostí si lze ale těžko představit, že se budete v rámci případných vibrací trefovat na virtuální tlačítko na dotykovém displeji. Na tyto události ale pochopitelně inženýři SpaceX myslí a k dispozici je tak menší panel s klasickými fyzickými tlačítky, který je určen pro ovládání kritických částí.

Zážehové přistání a vytisknutý motor

Dragon v2 obsahuje kompletně vytisknuté motory SuperDraco ze superkvalitní slitiny niklu a železa, které jsou zpracovány technikou zvanou Direct metal laser sintering.

Motor je vyroben na tiskárnách společnosti EOS:

Celkem osm motorů je rozmístěno kolem lodi, jsou ale ukryté z štítem, aby se minimalizovalo jejich poškození při letu i návratu na Zem. Dragonu standardně stačí čtyři motory, další čtyři jsou tak pro zálohu. Dragon v2 je schopen dosednout stejně přesně jako třeba vrtulník kdekoli na světě pomocí zážehu motorů podobně jako znovupoužitelné rakety Falcon od SpaceX. Pokud by došlo k poškození motorů i záložních motorů, lze ještě využít klasický padák a moře pro měkký dopad.

dragon_alone_on_stage_2.jpg
Druhá generace Dragonu od SpaceX zvládne přepravit sedm lidí opakovaně

Na oběžnou dráhu bude Dragon v2 vynesen právě raketou Falcon 9, která se zase sama vrátí na Zem a využije se pro další lety.

Pokud jde o výbavu, vesmírná loď Dragon komunikuje se Zemí rychlostí 300 Mb/s a v rámci dodatečné sekce, která se nevrací na Zem (bude pouze vynesena do vesmíru) obsahuje dvojici solárních panelů s průměrným výkonem 1,5 kW (maximální výkon až 4 kW) a lze do ní naložit až tři tuny nákladu.

Vše řídí šest nezávislých počítačů, které se kontrolují navzájem a zvládnou se tak vyrovnat nejen s případným poškozením dat, ale i výpadkem některého z nich. Samotná loď Dragon V2 je schopná vydržet ve vesmíru kolem dvou let.

Snižování ceny přístupu do vesmíru

SpaceX je splněným snem Elona Musku, který chápe i byznysovou stránku v oblasti létání do vesmíru a je mu jasné, že vše musí být efektivní a dostatečně levné na to, abychom mohli jako civilizace začít mnohem častěji navštěvovat vesmír a pokračovat tak v průzkumu a vývoji vesmírných technologií.

Cena za cestu na ISS je v případě jednoho člověka v Dragonu kolem 20 milionů dolarů, kompletní sedmičlenná posádka tak vyjde na 140 milionů dolarů. V případě konkurenčního Sojuz byla cena v roce 2012 vysokých 63 milionů dolarů za jednoho člověka. Díky tomu si bude moci například i NASA s omezeným rozpočtem dovolit vyslat sedm lidí do vesmíru čtyřikrát do roka.

První let Dragonu s lidskou posádkou by se měl uskutečnit v roce 2016, takže si ještě chvíli počkáme. SpaceX má ale už v plánu dostat prvního člověka na Mars. Nejzajímavější na tom je, že se to nejspíše podaří soukromé společnosti a navíc lze čekat, že posádka bude tou dobou hodně aktivní na současných i budoucích sociálních sítích. Budeme tak moci v reálném čase prožívat cestu s nimi, což už lze v případě ISS pozorovat i dnes.. Reality show s cestou na Mars ale nečekejme dříve než v roce 2020/2022.

Video

Oficiální video z uvedení druhé generace Dragonu:

Diskuze (58) Další článek: Zprávy Živě: Google vyvinul auto bez volantu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,