Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Výzkumníci z Michiganské státní univerzity zjistili, že reklamy, které na sociálních sítích propagují alkohol, poměrně výrazně ovlivňují chování uživatelů. Připomínají také, že v prostředí sociálních sítí se ani nezletilí nevyhnou pobídkám, které mají podobný účinek. Výsledky přinesl univerzitní web, výzkumnou práci zveřejnil vědecký časopis Journal of Interactive Advertising.

Vidí pivo, jdou do baru

V nové studií výzkumníci vystavili 121 dobrovolníků reklamám na Facebooku, které propagovaly značku piva nebo značku minerální vody. Následně účastníci dostali na výběr, zda si od výzkumníků vezmou dárkový poukaz do baru nebo do kavárny.

„Zkoumali jsme, zda na záměr pít alkohol zapůsobí už zhlédnutí reklamy na sociálních médiích," vysvětluje expert na reklamu a vliv sociálních médií Saleem Alhabash, který výzkum vedl.

Z těch účastníků, kteří viděli reklamu na pivo, do kavárny směřovalo 27 % a zbylých 73 % se vydalo do baru. Naopak ve skupině, která viděla reklamu na minerálku, si vybralo kavárnu dvakrát více lidí, konkrétně 55 %.

„To ukazuje, že existuje reálný účinek, a na jeho dosažení postačí obyčejné zhlédnutí reklamy,“ uvedl výzkumník. „V podstatě lidi nastaví, aby podvědomě mysleli na alkohol.“

Reklamy jsou těžko odlišitelné

Alhabash upozorňuje, že výzkum zároveň přinesl otazníky ohledně možného vlivu na nezletilé. „Na sociálních médiích je hranice mezi reklamou a běžným obsahem velmi nezřetelná,“ uvedl. „V televizi většina z nás jasně odliší reklamu od obsahu pořadů. Na sociálních médiích tomu tak často nebývá.“

Situaci zhoršuje nedostatečná regulace reklam a marketingu na sociálních médiích. Na Facebooku se sice od uživatele vyžaduje, aby uvedl svůj věk, ten však nemusí být pravdivý.

Problémem nejsou jen reklamy samotné. Prostředí sociálních médií může nejen přímo, ale i nepřímo vést mladistvé k pití alkoholu. Uživatel například zveřejní fotografii zachycující, jak popíjel v baru, ale nepomyslí, že fotku uvidí například jeho 13letý synovec.

„Často nemyslíme na následky našich činů, jako je například nepřímé propagaci pití u nezletilých nebo řízení vozidla pod vlivem alkoholu,“ varuje výzkumník.

Témata článku: Web, Facebook, Sociální sítě, Statistiky, Výzkum, Alkohol

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • František Zbořil 28. 5. 2016 9:01:39
    Nechápu zde některé sarkastické kecy těch jejichž inteligence asi nebude...
  • adavo 27. 5. 2016 17:19:35
    Sociální sítě spíše vedou k ještě menšímu soukromí, větší vypatlanosti...
  • dolph1888 27. 5. 2016 15:45:39
    Kdo díky sociálním sítím, ztratil nebo nikdy nenašel fyzický kontakt s...
Určitě si přečtěte

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

** Stáhnete si film a titulky třeba z OpenSubtitles.org ** A osud vás za ten warez záhy potrestá ** Specialisté totiž ukázali, že i v titulcích může být schovaný virus

24.  5.  2017 | Jakub Čížek | 57

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

** WannaCry se masivně rozšířil kvůli zranitelnosti ve Windows ** Ta mu umožnila, aby se pokusil sám napadnout další počítače ** Jenže ta chyba už je dva měsíce opravená!

22.  5.  2017 | Jakub Čížek | 96


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky