Seznam obešel Chaps, bude prodávat jízdenky a platformu

Seznam obešel Chaps a začal sbírat vlastní data o jízdních řádech. Jedná s dopravci, začne skrze partnera prodávat jízdenky a zvažuje, že z Mapy.cz udělá platformu s API.

Seznam nalezl vlastní řešení na vleklou situaci kolem dat jízdních řádů ovládaných brněnskou společností Chaps. Největší tuzemská internetová společnost začala informace sbírat sama a už v dubnu nabídne dopravní spoje z Prahy, Brna a jeho okolí v rámci služby Mapy.cz. K dispozici jsou také informace o vlacích. Součástí toho bude i nákup jízdenek a ve hře jsou Mapy.cz jako platforma pro další zájemce.

„Dopravní data jsme začali sbírat už někdy předminulé léto,“ říká pro Connect.cz výkonný ředitel Seznamu Michal Feix s tím, že řešení dostupnosti těchto informací nechtěl nechat pouze na dořešení sporu s Chapsem. Seznam se proto začal individuálně domlouvat s jednotlivými dopravci a lokálními vlastníky dat, kteří do té doby spolupracovali pouze s problematickou dominantní firmou.

Mnohé z těchto subjektů původně neměli motivaci data poskytnout, nakonec je ale přesvědčil komerční výhled. Na Mapy.cz totiž bude možné koupit si jízdenku skrze službu Bileto.cz, se kterou Seznam uzavřel exkluzivní partnerství. „Máme s Biletem uzavřenou zajímavou smlouvu. Je tam pro nás určitý provizní model a Biletu z našich map přivedeme zákazníky, stejně tak dopravcům,“ nastiňuje Feix.

Mapy.cz jako platforma

Za Biletem stojí úspěšný internetový podnikatel Jakub Havrlant a Seznam údajně nemá plány vstupovat do tohoto pole podnikání. „Jakub e-commerce umí výborně, my se budeme nadále soustředit na to, abychom byli především vyhledávač informací,“ říká Feix. Nákup jízdenek na Mapy.cz tak bude přesměrováván na připravené formuláře na Biletu.

Klepněte pro větší obrázek
Hledání spojů na nové verzi Mapy.cz.

To, jaké objemy zákazníků by Seznam mohl Biletu přinést, zástupci společnosti nechtějí veřejně odhadovat. Údajně lze ale vycházet z toho, kolik dnes z Mapy.cz odchází lidí na IDOS.cz.

Praha, Brno a vlaky ale nejsou konečnou. „Ještě do konce roku bychom chtěli mít kompletní pokrytí,“ plánuje šéf Seznamu. Nějaké informace by měla přinést i vyhláška, která aktuálně čeká na schválení na ministerstvu dopravy a která by měla data, která má nyní pouze Chaps, zpřístupnit všem. Ani to ale nemusí být vše, Seznam by totiž z dat kolem jízdních řádů vytvořil vlastní platformu, kterou by pak mohl nabízet dále.

„Přistupovalo by se k ní nejspíše skrze aplikační rozhraní (API), takže by například bylo možné nasadit na vlastní web boxík a podobně,“ přibližuje Feix myšlenky Seznamu. „V současné době ale s daty umíme pracovat pouze u našich map, veřejnou platformu ještě hotovou nemáme.“ Společnost se ale každopádně baví s některými potenciálními partnery z řad velkých internetových hráčů.

Chaps prý na aktivity Seznamu a ochotu prodejců s ním spolupracovat nese nelibě a údajně začal „psychologickou hru“ například právě s Biletem. Podle Feixe jsou kroky Seznamu důležité, protože umožňují „vyšlapat cestu tak, aby dopravci byli ochotní si Chaps znepřátelit“. Ne všichni se ale do spolupráce hrnou, složitá vyjednávání jsou například se společností Student Agency.

 
Do konce roku chceme mít data jízdních řádů kompletní, plánuje Seznam.
 

S Prahou a Brnem Seznam získává zhruba 50 procent z celkového podílu dopravních informací, které uživatelé hledají nejčastěji. Spuštění těchto spojů na Mapy.cz má údajně navíc motivovat další dopravce ke spolupráci.

Získat dopravní data byla pro Seznam poměrně mravenčí práce, má na tuto činnost ale kartografický tým, který pracuje na Mapy.cz a ten „pouze“ zahrnul sbírání informací o zastávkách a tak dále do své běžné činnosti. Jen Prahy se má týkat kolem 40 tisíc zastávek a 70 tisíc celkových zmapovaných bodů.

Jízdní řády jsou součástí větších změn na Mapy.cz, které Seznam začne v rámci beta verze nasazovat od dubna tohoto roku.

Diskuze (11) Další článek: Mongolsko sestavilo seznam zakázaných slov. Nechybí fuck a PDA

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,