Seznam míří za novým miliardovým byznysem

Seznam v rámci dříve ohlášené expanze proniká na zahraniční trhy. Začne nabízet placené mapové služby, už řeší projekty v Norsku nebo Asii. Novým byznysem jsou i e-letáky.

Růst Seznamu v loňském roce zpomalil, když se usadil na necelých třech procentech. Při tržbách, které dosahují téměř tři miliardy korun, už je těžké na tuzemském trhu růst rychlejším tempem. Seznam proto hledá nové cesty. Dosavadního výkonného ředitele Michala Feixe přesunul na post ředitele pro nový byznys a se Streamem chce mimo jiné ukusovat podíl televizím.

Když se určitých lidí v Seznamu zeptáte, co by tak Michal Feix mohl za nové projekty chystat, většinou nikdo nic nepoví. Naznačí pouze, že „Michal nemyslí v malém“. Už zhruba před půl rokem zaznělo, že by se Seznam rád vydal do zahraničí. „Tohle naznačuje, jakým směrem myslíme,“ uvádí Feix po půl roce v nové funkci.

Seznam nově vstupuje do takzvaného GIS byznysu. „Máme obrovské množství dat z našich aktivit v rámci Mapy.cz, která jsme prozatím nevyužívali,“ vysvětluje Feix. Během pár měsíců by tak jinými slovy měla být dostupná služba nazvaná GISportál. V rámci ní se bude možné dostat k placeným mapovým službám pro komerční a profesionální využití.

Způsob, jak vydělat na mapách

Tyto informace dalece přesahují ty, které nabízí tradiční Mapy.cz pro běžné uživatele. Na GISportálu je možné najít například dopravní značky, lavičky, stromy, řešit zástavbu a podobně. Typickým zákazníkem tak mohou být státní úřady, které mohou přistupovat třeba ke katastrální vrstvě map.

 

S GISportálem už Seznam řeší projekty v Norsku, Asii a dalších zemích.

 

Nekončí to nicméně pouze náhledem shora. Seznam umí dělat analýzu nad trojrozměrnými modely, které jsou exaktně měřitelné. Je tak možné například zaměřovat výšky budov či řešit fasády. „Díky našemu snímacímu automobilu, který používáme pro Panorama, umíme také nasnímat díry v silnicích,“ přibližuje možnosti výkonný ředitel Seznamu Pavel Zima.

Největší česká internetová firma si od tohoto mapového byznysu slibuje tržby v řádech stovek milionů korun ročně. A to jenom v České republice. „V zahraničí to budou sumy řádově větší,“ věří Feix. Firma už má rozjeté projekty v Norsku, Asii a některých dalších zemích, o kterých prozatím nechce veřejně mluvit. „Zcela určitě toto není pouze český byznys a od začátku jsme do projektu vstupovali, že musí mít globální zásah,“ dodává Feix.

V Seznamu zároveň začnou mimo silnice a ulice snímat další prostředí. Chystá se snímkování tunelů a snímání vodních koryt a povrchů. I o tyto informace údajně mají zákazníci velký zájem.

Elektronické letáky

Smíchovský podnik na tento typ byznysu není sám. Seznam získal 30procentní podíl ve firme TopGis, která se stala nejenom partnerem pro snímkování a sběr mapových dat, ale také exkluzivním prodejcem. „Nemáme ambici toto prodávat přes naše seznamácké obchodníky, TopGis na to má své lidi a expertízu,“ říká Feix.

 

Letáky jsou roční byznys za několik miliard. Dejte tomu 10 let a většina bude na internetu.

 

TopGis a Seznam dávají data, která obě strany mají, dohromady, a GISportál zároveň bude schopný načerpat informace třetích stran a vše pak zkombinovat. TopGis využívá také technologii stereofotogrammetrického mapování, jež umožňuje rekonstrukci 3D objektů.

Dalším novým byznysem, ve kterém se Seznam bude více angažovat, je služba se slevovými „e-letáky“ Kupi.cz. S ní už firma v minulosti spolupracovala, nyní ale za nespecifikovanou částku získala 51procentní většinu. „Kupi teď více přetvoříme k našim představám a plánujeme regionální rozšíření a budeme se soustředit také na střední a menší firmy. Chceme oslovit zásadní masy a využít našich obchodních sil a možností,“ popisuje Feix.

Tradiční letákový byznys v Česku tvoří několik miliard korun ročně. „Dejte tomu deset let a většina z papírových letáků bude na internetu,“ naznačuje Pavel Zima ambice Seznamu. Kupi.cz má v současné době obrat desítky milionů ročně, míří ale mnohem výš.

Velice slibně se jeví například geolokační funkce. Aplikace pro Android už nyní umí na základě polohy uživatele posílat přesně cílené nabídky.

Diskuze (9) Další článek: Americké námořnictvo ukázalo robotické lodě s umělou inteligencí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,