Šéf AVG: Toolbary jsou mrtvé. Ale AVG ještě ne

AVG padají akcie, tržby i zisk. Umřel byznys s toolbary a na mobilních zařízeních se zatím nedá příliš vydělat. Bývalý šéf Mozilly to chce změnit a udělat firmu také méně byrokratickou.

Více než pětatřicet procent směrem dolů. Taková je bilance akcií původem české společnosti AVG Technologies na newyorské burze NYSE od října loňského roku. Cenné papíry bezpečnostního podniku posledních 12 měsíců nezažívají nejlepší časy. AVG odumřela jedna důležitá část byznysu a než to zachrání novou, může to ještě nějakou dobu trvat.

AVG se na burze nějakou dobu velice dařilo. Nejlepší období firma zažívala zhruba před rokem, když její otěže přebíral bývalý šéf společnosti Mozilla, která vyvíjí třeba webový prohlížeč Firefox. AVG v té době podepisovala nová partnerství s Googlem, Yahoo a dalšími společnostmi přinášejícími do firmy zajímavé finanční obnosy. Dnes ale musí Gary Kovacs řešit útlum.

„Velká část našeho byznysu závisela na takzvaných toolbarech, tedy lištách s vyhledáváním, které se instalují do webových prohlížečů a které jsme nabízeli ve spolupráci s partnery typu Google. S tímhle byznysem jsme ale skončili, což nám sebralo hodně tržeb a akcionáři na to reagují,“ říká v rozhovoru výkonný ředitel AVG Gary Kovacs.

Toolbary jsou mrtvé

Kovacs byznys s těmito lištami označuje za mrtvý, zkažený agresivní konkurencí a dle jeho slov pro AVG nedává smysl ani z toho důvodu, že právě toolbary jsou často prostředkem, jak se do počítačů dostává škodlivý malware.

Nový ředitel AVG má s partnerským byznysem s Googlem a dalšími firmami velikou zkušenost. V případě Mozilly tento byznys tvoří drtivou většinu příjmů a právě za Kovacsova šéfování se finanční výkonnost této firmy zvedla. Hlavoun AVG proto nechce partnerské sítě zpřetrhat úplně.

Klepněte pro větší obrázek
Šéf AVG Technologies Gary Kovacs. Dříve šéfoval Firefoxu a stál například za vývojem mobilního operačního systému Firefox OS.

„Náš společný byznys s toolbary končí, partnerství ale úplně ne. Stále nabízíme třeba nástroj AVG Secure Search, kde zajišťujeme bezpečné vyhledávání přesměrované na Google, Yahoo, Seznam a podobně, záleží na trhu. Za to dostáváme zaplaceno, takže určitá část partnerského byznysu zůstává,“ doplňuje k tématu.

Podle některých analytiků je ale v ohrožení také další část obchodů AVG, a sice počet předplatitelů. „S tím nesouhlasím. V minulosti byl nás předplatitelský model postavený na pár produktech, které měly přirozenou životnost. Předplatitelský model, který začínáme budovat nyní s produktem AVG Zen, začíná růst a z dlouhodobého pohledu plánujeme jeho další vzestup. Aktuálně jsme ale ve fázi, kdy některé naše produkty nejsou tak hodnotné, jako bývaly, a zároveň tu jsou produkty, které ještě neodstartovaly,“ komentuje situaci Kovacs.

Letošní rok je tak dle jeho slov rokem, kdy se AVG otáčí k mobilním zařízením a přizpůsobuje tomu obchodní modely. Je to určitá fáze transformace.

Jak vydělat na mobilních zařízeních

Jenže na mobilní bezpečnosti prozatím dokáže málokdo vydělat. „Na každé nové platformě, kterou mobilní zařízení jsou, je strategií získat nejdříve uživatele. Jejich monetizaci vyřešíte v průběhu času,“ souhlasí Kovacs. „Pro nás je teď důležité získat na naší stranu uživatele a ty následně konvertovat na předplatitele bezpečnostních aplikací skrze všechna zařízení. Peníze jsou pro nás samozřejmě důležité, ale prvně musíme mít ony uživatele.“

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj akcií AVG na burze NYSE za posledních 12 měsíců. Propad přes 35 procent.

AVG má v současné době zhruba 182 milionů aktivních uživatelů, 85 milionů jich pak používá mobilní nástroje. AVG čeká, že již během příštího roku mobilní byznys firmě přinese 60 až 70 milionů dolarů a v roce 2016 se usadí až na 100 milionech. Narůst má také celkový počet uživatelů na 250 milionů.

Mnoho antivirových firem sice spolehlivý mobilní obchodní modely prozatím nenašlo, minimálně jeden malý americký startup ale ano. Jmenuje se Location Labs a AVG za jeho akvizici nedávno zaplatila 220 milionů dolarů.

„Location Labs na mobilních zařízeních umí vydělat peníze. Má obchodní model, který funguje,“ říká Gary Kovacs. Klíčem k tomu jsou mobilní operátoři. Ti začínají svým zákazníkům společně s novým chytrým telefonem nebo tabletem dodávat také předinstalovaný bezpečnostní software. Umí nejenom detekovat viry či podezřelé odkazy v e-mailech a na sociálních sítích, ale také na dálku spravovat telefon, kontrolovat polohu dětí, nastavovat čas, kdy je možné mít zapnutý internet a tak dále.

Kamarádi s operátory

Za tyto služby pak uživatelé operátorům platí pravidelné poplatky. A operátor se pak podělí s AVG, která mu dodává potřebné technologie. AVG nyní začne do základu v podobě Location Labs dodělávat další komponenty a začne s globální expanzí. Mladý podnik je prozatím úspěšný ve Spojených státech, kde ho využívají operátoři jako AT&T či Verizon.

Klepněte pro větší obrázek
AVG chce v Brně nadále růst. Už se ale za českou firmu nepovažuje, prý je a musí být firmou globální.

„Location Labs byl startup, který neměl dostatečně velký tým na širší záběr, takže byl úspěšný především doma. Naší prací je společně tento projekt rozšířit globálně. Technologie je připravena, teď je třeba dosah na trhu. Location Labs už má prvního evropského zákazníka, kterým je Telefónica ve Španělsku, a na to navážeme,“ popisuje Kovacs další strategii.

Nutnost úspěchu v mobilním byznysu do AVG přivedla také nového ředitele dozorčí rady. Tím se stal bývalý šéf významného francouzského operátora SFR Frank Esser. AVG díky němu a právě Location Labs bude moci otevírat vrátka u mobilních operátorů a své bezpečnostní technologie prodávat skrze ně. Operátoři tomu jsou v dnešní době jednoznačně otevření. Byznys s voláním a SMS jim klesá a hledají proto cesty, jak vydělat na službách přidružených k chytrým telefonům, tabletům a mobilním datům. Zabezpečení ve formě služby do toho jasně zapadá.

Už žádné byrokratické AVG

Hlavoun AVG se zároveň s těmito změnami snaží vypořádat také s vnitrofiremní kulturou. Mnoho zaměstnanců si stěžuje na to, že AVG je sice dobré místo pro práci, ale problematická je zejména byrokracie, firemní procesy a hierarchie.

Klepněte pro větší obrázek
Rozhovor s Garym Kovacsem naleznete v týdeníku Euro (číslo 38/2014).

„To je situace, ve které jsme byli, a nebude to situace, do které směřujeme. Změnili jsme toho hodně. V AVG historicky existoval hodně hierarchický model, to ale dramaticky měníme. Chceme tenkou organizaci ve stylu firem v Silicon Valley. Chceme se více podobat startupovému prostředí a být více inovativní. Chceme se změnit, ale ještě nějaký čas to zabere. Možná rok nebo dva,“ vzkazuje Kovacs.

AVG se pod Kovacsovým vedením zaměří také na další rozšiřování brněnského vývojového centra. To je pro firmu sice stále důležité, už ale není jediné a stejně tak se budou rozšiřovat pobočky v Tel Avivu a Silicon Valley. Kovacs si každopádně Brno chválí kvůli schopným lidem a kvalitním univerzitám.

A ve hře jsou také další akvizice. „Díváme se na další možné akvizice. Máme přístup k velkému množství kapitálu, produkujeme hodně hotovosti a chceme investovat do akvizic, talentů i interního rozvoje. Jenom organický růst zevnitř společnosti nestačí, takže v akvizicích budeme pokračovat,“ zakončuje Gary Kovacs.

Velký rozhovor s Garym Kovacsem naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro.

Diskuze (47) Další článek: Samsung v Evropě přestane prodávat notebooky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,