Majitelé Twitteru, jedné z nejrychleji rostoucích a nejoblíbenějších sociální sítí světa, údajně jednají se zástupci Microsoftu a Googlu o tom, zda stejnojmenná malá firma těmto velikánům poskytne materiál do výsledků hledání. Jak informoval blog AllThingsDigital, deník Wall Street Journal a agentura Reuters, obě firmy vedou jednání s Twitterem nezávisle a mají veliký zájem poskytovat tzv. real-time vyhledávání v příspěvcích o délce 140 znaků ve svých výsledcích hledání.
V jednání má být podle dostupných informací několik možných modelů obchodní spolupráce. Twitter nabídne oběma rivalům čím dál více ceněné real-time vyhledávání v příspěvcích svých uživatelů, giganti se pak budou Twitteru finančně revanžovat. Údajně má jít o částky v milionech amerických dolarů. Odborníci se k modelu plateb za dodávané výsledky přiklánějí nejvíce, prozatím však není jasně, zda by Google a Microsoft platili nějaké paušální sumy, případně pouze částky za skutečně dodané výsledky.
Google už dříve o Twitter projevil veliký zájem, chtěl tuto službu koupit celou. Zakladatel a majitel Biz Stone však nabídku Googlu, stejně jako jiných firem včetně Applu, odmítl a vzkázal, že Twitter prozatím není na prodej. Se svým společníkem takto učinil i přesto, že služba prozatím negeneruje vůbec žádný zisk. Tvůrci Twitteru totiž stále hledají obchodní model, který by nadějný start-up proměnil v ziskový. Dříve se dušovali, že se na stránkách neobjeví reklama, nedávno však do provozních podmínek přibyla kauzule, která to nevylučuje.
Financování vývoje a běhu Twitteru bylo umožněno díky tomu, že Biz Stone a jeho kolega prodali Googlu svojí službu Blogger a mohli tak čerpat ze značného množství hotovosti. Minulý měsíc navíc do Twitteru vstoupili investoři Insight Venture Partners a T. Rowe Price, kteří poskytli částku 100 milionů dolarů. Stalo se tak na základě toho, když byl Twitter oceněn na miliardu dolarů.
Živě.cz komentuje
Nikdo ze zúčastněných stran prozatím dostupné informace nijak nekomentoval. Pro Google a Microsoft by však tato cesta mohla být velice výhodná. Twitter totiž představuje studnici velmi rychlých a přehledných informací a paušální platby za dodávané výsledky by znamenaly starat se pouze o obchodní část a žádné starosti s vývojem. Na druhou stranu Twitter by tak konečně získal schopný fungující obchodní model. Doposud vydělával pouze „drobné“ v porovnání s provozními náklady a to na poplatcích za rozšiřující marketingové nástroje související s publikováním na mikroblogovací síti.
Microsoft v Bingu už dříve nasadil hledání v Twitteru, avšak velmi omezené. Hledat bylo možné pouze poslední příspěvky některých celebrit a známých osobností. Začlenění opravdu real-time vyhledávání z Twitteru do běžných výsledků hledání by mohlo znamenat veliký informační náskok. Když totiž kdokoliv bude hledat nějakou velice aktuální informaci přes vyhledávač, bude mít zajištěno, že se do výsledků dostanou i informace z nejrychlejší sociálně-informační sítě světa, na které lidé i novináři často umístí exkluzivní informace.