Technologie | Virtuální realita | Samsung

Samsung předvedl displeje budoucnosti: natahovací OLED, maličký 4K a bezbrýlový 3D

Samsung se pochlubil svými výsledky ve vývoji displejů pro elektronická zařízení budoucnosti. Na odborné konferenci předvedl tři pozoruhodné prototypy: ohebný displej s možnosti roztahování, malinký 4K displej pro virtuální realitu a také 3D displej pro mobilní telefony.

Nejen ohnout, ale i natáhnout!

Že budoucnost patří elektronickým zařízením, která bude možné ohýbat, to už slýcháme několik let. Občas se objeví nějaké nové prototypy, ale stále je vidět, že se vývoj nějak dramaticky nehýbe. Teď ale Samsung předvedl docela rázný krok kupředu – předvedl OLED displej, který lze ohnout a dokonce i roztahovat.

O ohebných OLED displejích píšeme už dlouho, důkazem budiž například tento deset let starý článek o ohebném OLED displeji od Sony. Do vývoje se pustili nejen Japonci, ale i americké HP a především pak jihokorejské technologické firmy. Loni se pak LG na veletrhu CES chlubilo, že už má technologii připravenou pro masovou výrobu.

Jenže finální výrobky stále nikde. Hlavním důvodem je nyní odolnost a vlastnosti povrchového materiálu. Už se podařilo vyrobit displeje, které mají i při svých ohebných schopnostech pěkný obraz, ale v praxi se takový displej snadno poškrábe či jinak mechanicky zničí. Odolné sklo Gorillla glass na něj pochopitelně aplikovat nelze...

A tak se vymýšlí, co s tím. Pro zachování potřebné ohebnosti odpadá možnost zvýšení povrchové tvrdosti, cestou je naopak větší pružnost materiálu. Samsung nyní ukázal prototyp 9,1" OLED displeje, který lze ohýbat, rolovat a dokonce i roztahovat, načež se bez poškození vrátí do své původní ploché podoby. Možná je právě toto cesta.

Pro jemnější obraz ve virtuální realitě

Další směr vývoje v oblasti displejů předurčují požadavky na zařízení pro virtuální realitu. Pro ně je potřeba malých displejů s velmi vysokým rozlišením. V headsetech jsou displeje umístěné velmi blízko očí, a to ještě se zvětšovacími čočkami, které zajistí širší zorný úhel. Jenže pak už oko zaznamená rastr mezi jednotlivými pixely.

Samsung nyní ukázal, že je možné na displej o úhlopříčce 1,96" vměstnat rozlišení 4K, tedy 3840 × 2160 bodů. Pro srovnání, Oculus Rift má nyní rozlišení před každým okem jen 1080 × 1200 bodů. S novými displeji od Samsungu by už bezpochyby odpadl problém s viditelným rastrem. Samozřejmě by tím ale razantně vzrostly požadavky na výkon počítače. Bude muset utáhnout dva 4K displeje, a při hrách ve virtuální realitě to bude chtít ideálně 120 fps.

3D ještě nevymřelo

U televizí se 3D neujalo, jedním z důvodů bylo to, že ke sledování byly potřeba brýle. Kvalitní bezbrýlové 3D by se však mohlo ujmout, obzvlášť třeba u mobilních telefonů, kde by se mohla technologie ujmout s rozrůstajícím se obsahem pro virtuální realitu. Nepotřebovali byste si nasazovat headset a přesto byste si mohli užít hloubku obrazu.

A právě na to cílí třetí technologická novinka vývojářů displejů od Samsungu. Pětipalcový 3D OLED displej.

Kdy se uvedené technologické novinky objeví v nějakém konkrétním produktu dostupném v obchodech, to Samsung neprozradil. Ale ještě s tím pár let nepočítejte. U ohýbacích displejů je nutné domyslet i ohebný zbytek, VR headsety s 4K displeji by dnes zprovoznilo jen pár nadšenců s počítači s Titany ve SLI a telefony s 3D displejem už tu nějaké byly, ale není na to nachystaný samotný operační systém a multimediálního obsahu také není tolik, aby se z toho stal trhák.

Diskuze (1) Další článek: KC1000: první rychlá a malá SSD od Kingstonu, která využívají rozhraní NVMe

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,