RAYA: zvukový engine pro hry, který vytváří simulaci v reálném čase

Určitě většina z vás někdy slyšela o ray tracingu, který poskytuje velmi přesnou metodu renderování pomocí simulací všech odrazů virtuálních paprsků světla v reálném čase. Díky tomu lze vytvářet extrémně realistické povrchy materiálů a skvěle si poradí i s průhledností všeho druhu.

Použití této metody vykreslování trojrozměrné grafiky v běžných hrách zatím brání především výpočetní náročnost, v profesionální oblasti se ale používá. Vědci z technologické univerzity v Krakově ale vytvořili podobný systém s označením RAYA pro zpracování zvuku v reálném čase.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všechny vlastnosti zvuku v prostoru, jeho odrazy, pohlcení i michání jsou přesně a v reálném čase zpracovány pro pozici hráče

Oproti simulaci odrazu světelných paprsků jsou zvukové signály výrazně jednodušší na výpočet, ale také u nich hraje roli množství a přesnost zpracování všech fyzikálních vlastností zvuku v každé sekundě. Systém dokáže pracovat s tvarem daného levelu, jeho povrchy a použitými materiály.

Zvuk se tak v reálném čase přizpůsobuje dle pozice hráče, konkrétní nastavení je ale samozřejmě na vývojářích a nastavení použitých materiálů. Jak můžete vidět, tvůrci předvedli technologii RAYA na starší hře Quake 3 a také v demoukázce s jednoduchou vesmírnou stanicí.

Podrobnější informace naleznete v PDF a na oficiální stránce projektu.

Témata článku: Technologie, Hry

20 komentářů

Nejnovější komentáře

  • CenekStrichel 1. 9. 2014 9:44:52
    Takze vedci v Krakove se zabyvaji tim jak vylepsit zvuk ve hrach :) Ale...
  • Michal Ostrihoň 31. 8. 2014 23:49:13
    V cem se to lisi od EAX? Zni to stejne a EAX zrovna nemusim, zni to pak...
  • Mi.Chal 31. 8. 2014 18:43:23
    Ray tracing obecně není zrovna v reálném čase (což bude ten důvod, proč se...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5