RAYA: zvukový engine pro hry, který vytváří simulaci v reálném čase

Určitě většina z vás někdy slyšela o ray tracingu, který poskytuje velmi přesnou metodu renderování pomocí simulací všech odrazů virtuálních paprsků světla v reálném čase. Díky tomu lze vytvářet extrémně realistické povrchy materiálů a skvěle si poradí i s průhledností všeho druhu.

Použití této metody vykreslování trojrozměrné grafiky v běžných hrách zatím brání především výpočetní náročnost, v profesionální oblasti se ale používá. Vědci z technologické univerzity v Krakově ale vytvořili podobný systém s označením RAYA pro zpracování zvuku v reálném čase.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všechny vlastnosti zvuku v prostoru, jeho odrazy, pohlcení i michání jsou přesně a v reálném čase zpracovány pro pozici hráče

Oproti simulaci odrazu světelných paprsků jsou zvukové signály výrazně jednodušší na výpočet, ale také u nich hraje roli množství a přesnost zpracování všech fyzikálních vlastností zvuku v každé sekundě. Systém dokáže pracovat s tvarem daného levelu, jeho povrchy a použitými materiály.

Zvuk se tak v reálném čase přizpůsobuje dle pozice hráče, konkrétní nastavení je ale samozřejmě na vývojářích a nastavení použitých materiálů. Jak můžete vidět, tvůrci předvedli technologii RAYA na starší hře Quake 3 a také v demoukázce s jednoduchou vesmírnou stanicí.

Podrobnější informace naleznete v PDF a na oficiální stránce projektu.

Témata článku: Technologie, Hry

20 komentářů

Nejnovější komentáře

  • CenekStrichel 1. 9. 2014 9:44:52
    Takze vedci v Krakove se zabyvaji tim jak vylepsit zvuk ve hrach :) Ale...
  • Michal Ostrihoň 31. 8. 2014 23:49:13
    V cem se to lisi od EAX? Zni to stejne a EAX zrovna nemusim, zni to pak...
  • Mi.Chal 31. 8. 2014 18:43:23
    Ray tracing obecně není zrovna v reálném čase (což bude ten důvod, proč se...
Určitě si přečtěte

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

** Srovnali jsme známá cloudová úložiště podle toho, kolik měsíčně zaplatíte za 1TB ** Ceny se pohybují od dvou stovek až po tisíc korun ** Google umožní uložit až 30 TB dat

18.  3.  2017 | Stanislav Janů | 115

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

** Příští roky budou ve znamení internetu věcí ** Podívali jsme se podrobně na síť Sigfox ** Takhle s ní komunikují krabičky z celé Evropy

19.  3.  2017 | Jakub Čížek | 18

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 64

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C