Projekt SARTRE: Evropa má také svůj bezpilotní automobil. Už jezdí

Nejspíš i v tuto chvíli brázdí silnice Nevady experimentální bezpilotní automobily Googlu. Zdaleka se ovšem nejedná o jediný projekt svého druhu. Další se jmenuje SARTRE a vzniká pod dohledem Evropské komise. Bezpilotní automobily tedy chce mít i Evropa.

SARTRE je projekt automobilového „vlaku“, kdy se automobily na vozovce zařadí za sebe do řetězu, elektronicky se spojí a předají část své autonomie řídícímu vozu – tedy tomu prvnímu v pořadí. Jeho řidič pak kolonu povede a ostatní automobily budou v podstatě kopírovat jeho jízdu.

Klepněte pro větší obrázek
Auta jsou zařazená v koloně a řízení z velké části převzal první vůz (kamion). Ostatní se tedy mohou věnovat třeba četbě novin a surfování na webu. Podívejte se na animaci.

Všechny vozy musí být vybavené hromadou kamer, radarů a laserů, které měří překážky, hlavní tempo jízdy ale udává lidský řidič na špici, takže software má mnohem méně práce než v případě automobilu Googlu, kde si musí umělá inteligence poradit s absolutně autonomní jízdou.

SARTRE neexistuje pouze na papíře, při zkušebních jízdách ve Španělsku už totiž robotická kolona najezdila okolo dvou stovek testovacích kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Osobní vůz v tuto chvíli řídí kamion, řidič si tedy může přečíst noviny. Podívejte se na video automobilky Volvo.

Do projektu je zapojena automobilka Volvo, několik výzkumných institucí z Německa a už se dokonce počítá i s obchodním modelem. Při zařazení do kolony a předání řízení byste totiž mohli třeba platit mýtné. Kolonu by pak mohl řídit profesionální řidič podobně jako třeba autobus.

Při cestě po evropských dálnicích si tedy na internetu vyhledáte jízdní řád, doženete kolonu, automobil se spojí, z účtu se vám odečte deset eur (tou dobou možná už marek) a vy si v klidu spustíte film, dalších 300 kilometrů totiž bude jízdu řídit někdo jiný.

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Automobile, Volvo, Nevada, Radar, Autobus

64 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Peter Cipov 30. 5. 2012 0:23:40
    Nechcem rozoberať extrémy typu havária, toaleta, ... To sa dá...
  • Dvorak Jiri 29. 5. 2012 22:00:50
    A když první vůz nabourá, tak všechny vozidla za ním provedou totéž. Větší...
  • Martin Senčák 29. 5. 2012 15:05:05
    članok zaradiť do rubriky zabava tak som sa už davno nezasmial a prvy...
Určitě si přečtěte

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

** Srovnali jsme známá cloudová úložiště podle toho, kolik měsíčně zaplatíte za 1TB ** Ceny se pohybují od dvou stovek až po tisíc korun ** Google umožní uložit až 30 TB dat

18.  3.  2017 | Stanislav Janů | 115

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

** Příští roky budou ve znamení internetu věcí ** Podívali jsme se podrobně na síť Sigfox ** Takhle s ní komunikují krabičky z celé Evropy

19.  3.  2017 | Jakub Čížek | 18

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 64

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C