Produktový šéf Lenovo: Vstupujeme do éry PC+

Kombinace tabletů, klasických notebooků a Windows 8 mohou být budoucnost. Minimálně podle produktového viceprezidenta Lenova, se kterým jsme měli možnost popovídat si.

„Nežijeme v éře post-PC, ale v éře PC+.“ Těmito slovy začal náš rozhovor v pražském hotelu Hilton viceprezident a šéf produktů asijské společnosti Lenovo Peter Hortensius. Do české metropole přiletěl unavený z druhého konce zeměkoule, přesto když došlo na slova o budoucnosti počítačů a dalších koncových zařízení, viditelně ožil. Celý trh totiž v současné době prochází zásadní proměnou.

Šéf Applu Tim Cook před několika týdny přiměl média a odbornou veřejnost používat nový termín – post-PC éra. Takto definoval dobu, ve které se nacházíme, a svá tvrzení podložil jasnými čísly: Apple za poslední čtvrtletí prodal více iPadů než jednotliví výrobci osobních počítačů. I když celkové prodeje počítačů každoročně mírně rostou, rapidní nárůst nového druhu zařízení nelze vyvrátit a trh se začíná zaobírat otázkou, jak to tedy celé bude.

Lenovo do jisté míry drží basu s Intelem, který na letošním CESu prohlásil, že uživatelé nebudou chtít tablety, ale hybridní zařízení, které kombinují osobní počítač a právě tablet. Avšak zatímco Intel přišel s agresivní rétorikou, Lenovo k popisu této vize přistupuje zdrženlivěji. Své představy popisuje jako éru PC+.

Rozdíly mezi počítačem a tabletem se smažou

„Rozdíly mezi počítači a dalšími zařízeními budou stále méně významné,“ vysvětluje své představy Hortensius. „Počítače dostanou více atributů z jiných zařízení a jiná zařízení budou mít více atributů z počítačů,“ popisuje dále. To v podstatě znamená, že klasický notebook dostane do vínku dotykový displej, který bude moci možné otáčet a skládat, díky čemuž z počítače rázem složíte tablet. Jedním z prvních takových zařízení má být na CESu představený IdeaPad Yoga. „Yoga je výborná ukázka PC+ éry. Tento stroj můžete využít jako počítač, ale také jako tablet,“ říká Hortensius.

Klepněte pro větší obrázek
Peter Hortensius, senior viceprezident produktové skupiny v Lenovu věří v budoucnost hybridů a Windows 8.

To, zda podobná zařízení na trhu uspějí, však není jisté. Variantou na Yogu je například Transformer Prime od Asusu, kterého se, jak vyšlo najevo, prodalo pouze kolem 2 tisíc kusů. „Ano, ale Transformer Prime nemá takové aplikační vybavení. IdeaPad Yoga nabídne plnohodnotnou platformu Windows se vším všudy,“ argumentuje produktový šéf Lenova.

Zatímco Prime běží na Androidu, který pro účely hybridu nemusí být tou nejlepší platformou, Yoga a další modely počítají s chystanými Windows 8. Nový systém Microsoftu má být podle Hortensiuse živnou půdou pro nastupující generaci spotřebitelských zařízení. „Myslím si, že Windows 8 budou úžasná v tom, že vám dovolí dělat mnoho rozdílných věcí. A bude to přesně ta platforma, která umožní budovat éru PC+,“ říká. „Díky Windows 8 bude rozdíl mezi tabletem a počítačem menší,“ vychvaluje si Hortensius novou platformu, která by díky novému univerzálnímu prostředí Metro měla dobře padnout jak dotykových displejům, tak klasickým počítačům. „S Windows 8 budeme moci vytvořit hybridní zařízení jako Yoga, klasický tablet, nebo notebook,“ popisuje představy Lenova.

V jeho řeči najednou kromě hybridu zazní také další druh zařízení – notebooky a tablety. Čínský výrobce se totiž nehodlá spoléhat pouze na jednu variantu přístrojů, ale chce pokrýt celý trh. Zapadá to ostatně do jeho strategie. I v současné době firma vyrábí několik druhů notebooků, které jsou schopny pokrýt poptávku prakticky všech skupin uživatelů. „Nemyslíme si, že uživatelé chtějí kupovat jednu věc, a ukazuje to i trh. Zákazníci chtějí více různých produktů a my děláme to, aby měli na výběr a vybrali si to, co jim vyhovuje nejvíce,“ vysvětluje Hortensius.

Společnost s možností volby

Rozdílnost využití různých zařízení Hortensius vysvětluje na klávesnicích. „Nemyslím si, že by zmizely klávesnice. Nevidím, že by o ně klesal zájem,“ říká. Nemyslí si, že by dotyková obrazovka mohla nahradit veškerou formu interakce. „Nepůjdeme zpět a nebudeme si najednou dělat poznámky ručně na displeji, využijeme raději klávesnici,“ popisuje smýšlení společnosti. Každé zařízení má prý svůj jasný účel. „Chytrý telefon může mít aplikace pro tvorbu čehokoliv, ale počítač je na to pravděpodobně lepší nástroj. Telefony jsou zase lepší na okamžitou komunikaci. A tablety jsou někde uprostřed toho všeho.“

Klepněte pro větší obrázek
Apple v posledním čtvrtletí prodal více iPadů, než ostatní výrobci počítačů. S rekordními prodeji nové verze lze počítat s dalším růstem.

Lenovo je tak společností s možností volby. Chcete notebook? Máte ho mít. Chcete tablet? Máte ho mít. Chcete kombinaci obojího? Není problém. Asijská firma předchází tomu, aby zákazník neodešel jinam v případě, že shání druh zařízení, který firma nevede. Kromě klasických notebooků a chystaných hybridů se tak v portfoliu firmy začínají objevovat první tablety klasického střihu. V současné době pracují s Androidem, chystají se ale modely s Windows 8. Systém od Googlu pro tablety pod Hortensiuse není prozatím připravený.

„Android je na chytrých telefonech velice dobrá platforma. Na tabletech je to ale stále rozvíjející se produkt,“ míní produktový šéf světové počítačové dvojky. „Na některých trzích je úspěšný, ale stále se snaží najít své místo,“ popisuje dále. „Windows 8 nabídnou mnohem větší pokrytí různých zařízení a především nabídnou kvalitní platformu.“

V oblasti klasických notebooků Lenovo počítá s postupným nástupem ultrabooků. „Vidíme nastupující trend lehčích a tenčích notebooků,“ říká jasně Hortensius. Přirozený vývoj je umožněn díky novým technologiím, které se vejdou do malého a tenkého těla. Nové hardwarové platformy ostatně umožňují například ono budování hybridů. Přístroj s překlápěcím dotykovým displejem by si při značné tloušťce a váze zřejmě nikdo nekupoval. Při výšce pár milimetrů už ale může být situace diametrálně odlišná. „Nové technologie z veliké míry umožňují nástup PC+ éry.“

Ani Acer, ani Samsung. Prostě Lenovo

Lenovo svojí rozpínavostí a ambicemi pokrýt všechna možná zákoutí trhu jakoby připomínalo Acer, který zvolil strategii zaplavit trh nepřeberným množstvím modelů za nízké ceny. To pro něj v konečném důsledku znamená spíše problémy, protože pracuje s velice nízkými maržemi a žádnou přidanou hodnotou. Hortensius se však oproti tomuto přirovnání vyhraňuje. „O co se snažíme, je to, že chceme vybudovat celosvětovou značku. Nejde nám pouze o cenu jako Aceru. Nenabízíme žádné obrovské slevy a podobné věci,“ říká. „Chceme mít širokou řadu zařízení, ale zároveň chceme být vnímáni jako značka spojená s inovacemi, kvalitními produkty a servisem.“

Klepněte pro větší obrázek
Lenovo se stalo celosvětovou dvojkou v oblasti osobních počítačů. Svůj podíl chce ještě navyšovat a posilovat sílu značky.

Protipólem k Aceru je pak Apple. Ten se naopak snaží nabízet produktových řad co nejméně a zákazníkovi nedává příliš možností výběru. Hortensius je však toho názoru, že uživatelé si raději vybírají z více kvalitních věcí. „Pokud se podíváte na růst našeho tržního podílu, rosteme rychleji než Apple,“ ohání se čísly. Skutečně, Lenovo nedávno předehnalo Dell a stalo se dvojkou na světovém trhu. „Myslíme si, že naše strategie na konci vyhraje,“ říká suverénně.

Celosvětová expanze počítačů Lenovo byla velice rychlá a úspěšná a firma hodlá v tomto trendu pokračovat. V prodeji počítačů má ambice se dostat na první příčku před vedoucí HP. Kdy se tak stane, a zda vůbec, prozatím není jasné. „Kdy budeme světová jednička, by chtěl vědět asi každý,“ směje se sympatický manažer za stolem. Lenovo musí zapracovat nejenom na produktech, ale také na samotné značce a jejím vnímání. „Stále nejsme světově známá značka. Vy možná víte, že jsme světová dvojka, ale u ostatních lidí to nemusí být pravda,“ říká.

Klepněte pro větší obrázek
Uspějí hybridy, nebo zákazníci chtějí samostatná zařízení?

Silné postavení v klasických počítačích a éře PC+ je pro Lenovo klíčové také v dalších tržních segmentech, kam se snaží proniknout. Firma na čínský trh uvedla první chytré telefony s Androidem, chytré televizory a také své vlastní servery. „Pokud chceme být velkou firmou ve všech oblastech elektroniky pro koncové zákazníky, musíme být silnější v klasických počítačích,“ myslí si Hortensius.

Domovská Čína pro Lenovo slouží jako startovací rampa. „Čína pro nás do určité míry díky své velikosti představuje testovací trh. Když na něm uspějeme, zkusíme se dostat do celého světa.“ S chytrými telefony a televizory firma doma už uspěla, mimo jiné i proto, že Lenovo je pro Číňany něco, jako pro Čechy Škodovka, a chystá jejich globální expanzi. Termín, kdy tomu tak bude, je však tajný. Se servery už je ale jasno. „Během tohoto roku je začneme tlačit do celého světa,“ konstatuje Hortensius.

Lenovo má nemalé ambice, podobně jako jeho asijský konkurent Samsung. Ten se od ledniček dostal do všech možných sfér spotřební elektroniky a díky agresivní obchodní a výrobní taktice dokázal mnoho trhů ovládnout. Hortensius ale srovnání s Jihokorejci neslyší rád, mimo jiné i proto, že ne ve všech oblastech se obě firmy překrývají. „Nechceme být Samsung, chceme být Lenovo. A navíc máme více kategorií, ve kterých Korejci nefigurují.“

Diskuze (14) Další článek: TV Nova kompletně zpoplatnila svůj videoobsah na internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,