Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Ačkoliv se tradiční automobilky i experimentátoři jako Google pyšní všemožnými technologiemi autonomního řízení, nástupu skutečně plně robotických vozů zatím brání legislativa a to i v kolébce automobilové dopravy USA.

Tedy, ne snad, že by se na tamních silnicích nemohla prohánět autonomní auta – ostatně z těch komerčních to už omezeně umí třeba Tesla, jenže to má jeden háček. Podobné vozy musí i nadále řídit člověk s oprávněním, protože podle stávající a desítky let staré legislativy je řidičem prostě člověk, který drží volant, dupe zbrkle na brzdu a plyn a v kapse má řidičák.

Klepněte pro větší obrázek
Podobný vůz by jednou mohl svézt i nevidomého. Zatím to není možné, i zcela autonomní vůz totiž musí vyrazit na silnici s člověkem, který má v kapse řidičák. Taková jsou pravidla v USA i všude ve vyspělém světě.

Google chtěl mít ve výkladu současných zákonů jasno, a tak se obrátil na zodpovědný federální úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration), který mu odpověděl v obsáhlém dopisu (via The Verge), kde se věnuje jednotlivým paragrafům.

Ten dopis je v mnoha ohledech poměrně revoluční, protože NHTSA mimo jiné píše: „If no human occupant of the vehicle can actually drive the vehicle, it is more reasonable to identify the driver as whatever (as opposed to whoever) is doing the driving.“

Volně přeloženo, když neřídí vůz některý z pasažérů, je třeba jako skutečného řidiče identifikovat cokoliv (na rozdíl od kohokoliv), co právě řídí vůz. A tím neživotným cokoliv pak může být přirozeně softwarový autonomní systém. Zní to banáleně, ale jde přesně o definici termínu řidič.

Zatím je to nicméně jen dopis a NHTSA v rozsáhlém čtení připomíná, že bude třeba změnit samotnou legislativu, což bude ještě běh na dlouhou trať, tento pozitivní výklad nicméně otevírá dveře plně autonomním vozům, které jednou svezou skutečně kohokoliv a nebudou muset být vybavené ani prvky tradičního řízení – volantem a palubní deskou.

NHTSA zároveň tímto vyjádřením přispěl do diskuze o zodpovědnosti. Pokud totiž nebude alespoň de jure řidičem vozu člověk s certifikátem, ale software, padá na software tím pádem i veškerá zodpovědnost za případné chyby v řízení a tedy přeneseně na výrobce vozu.  

Témata článku: Google, Technologie, Právo, USA, Doprava

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jakub Štajner 8. 3. 2016 13:25:31
    Pokud bude výrobce vozidla případně řídícího SW platit všechny pokuty,...
  • krakenax 1. 3. 2016 15:31:53
    No tak až autonomní vozidla budou levnější než felicie možná se to i u nás...
  • Jan-X-Stihomam 15. 2. 2016 20:20:36
    A co teprve až v USA vymyslí volební úřad přelomový výklad zákona, že...

Určitě si přečtěte


Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

25.  9.  2016 | Jakub Čížek | 19

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

** Pro běžné úpravy fotek nemusíte pirátit Photoshop, vystačíte si s levnějšími programy ** Ceny pokročilých editorů se většinou vejdou do dvou tisíc korun ** Mnohdy stačí i bezplatné nástroje

26.  9.  2016 | Stanislav Janů | 50

Aby byl signál a internet všude: jak fungují a kde jsou schované antény operátorů

Aby byl signál a internet všude: jak fungují a kde jsou schované antény operátorů

** Základnové stanice BTS mobilních operátorů zdaleka nejsou jen typické kovové stožáry ** Podívejte se na některé nevšední instalace ** Dozvíte se, z čeho se moderní BTS skládá a jak funguje

28.  9.  2016 | David Polesný | 32

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

** Zoner vypustil do světa nové Photo Studio. Je za paušál. ** HP nechce neoficiální inkoust ** Koutek časopisu Computer

25.  9.  2016 | Časopis Computer | 65

Pojďme programovat elektroniku: Vyrobím si z drobných součástek vlastní mikropočítač za pár kaček

Pojďme programovat elektroniku: Vyrobím si z drobných součástek vlastní mikropočítač za pár kaček

** Můžete si koupit třeba desku Arduino Uno ** Anebo si složíte celý mikropočítač sami ** Je to snadné jako facka

27.  9.  2016 | Jakub Čížek | 27


Aktuální číslo časopisu Computer

Srovnání výhodných 27" monitorů

Velký test levných rychlých routerů

Jak nastavit Android, aby vás nesledoval

45 podrobných testů a recenzí