reklama

Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Ačkoliv se tradiční automobilky i experimentátoři jako Google pyšní všemožnými technologiemi autonomního řízení, nástupu skutečně plně robotických vozů zatím brání legislativa a to i v kolébce automobilové dopravy USA.

Tedy, ne snad, že by se na tamních silnicích nemohla prohánět autonomní auta – ostatně z těch komerčních to už omezeně umí třeba Tesla, jenže to má jeden háček. Podobné vozy musí i nadále řídit člověk s oprávněním, protože podle stávající a desítky let staré legislativy je řidičem prostě člověk, který drží volant, dupe zbrkle na brzdu a plyn a v kapse má řidičák.

Klepněte pro větší obrázek
Podobný vůz by jednou mohl svézt i nevidomého. Zatím to není možné, i zcela autonomní vůz totiž musí vyrazit na silnici s člověkem, který má v kapse řidičák. Taková jsou pravidla v USA i všude ve vyspělém světě.

Google chtěl mít ve výkladu současných zákonů jasno, a tak se obrátil na zodpovědný federální úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration), který mu odpověděl v obsáhlém dopisu (via The Verge), kde se věnuje jednotlivým paragrafům.

Ten dopis je v mnoha ohledech poměrně revoluční, protože NHTSA mimo jiné píše: „If no human occupant of the vehicle can actually drive the vehicle, it is more reasonable to identify the driver as whatever (as opposed to whoever) is doing the driving.“

Volně přeloženo, když neřídí vůz některý z pasažérů, je třeba jako skutečného řidiče identifikovat cokoliv (na rozdíl od kohokoliv), co právě řídí vůz. A tím neživotným cokoliv pak může být přirozeně softwarový autonomní systém. Zní to banáleně, ale jde přesně o definici termínu řidič.

Zatím je to nicméně jen dopis a NHTSA v rozsáhlém čtení připomíná, že bude třeba změnit samotnou legislativu, což bude ještě běh na dlouhou trať, tento pozitivní výklad nicméně otevírá dveře plně autonomním vozům, které jednou svezou skutečně kohokoliv a nebudou muset být vybavené ani prvky tradičního řízení – volantem a palubní deskou.

NHTSA zároveň tímto vyjádřením přispěl do diskuze o zodpovědnosti. Pokud totiž nebude alespoň de jure řidičem vozu člověk s certifikátem, ale software, padá na software tím pádem i veškerá zodpovědnost za případné chyby v řízení a tedy přeneseně na výrobce vozu.  

Témata článku: Technologie, Google, Právo, USA, Doprava, Volanty, Safety

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jakub Štajner 8. 3. 2016 13:25:31
    Pokud bude výrobce vozidla případně řídícího SW platit všechny pokuty,...
  • krakenax 1. 3. 2016 15:31:53
    No tak až autonomní vozidla budou levnější než felicie možná se to i u nás...
  • Jan-X-Stihomam 15. 2. 2016 20:20:36
    A co teprve až v USA vymyslí volební úřad přelomový výklad zákona, že...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 37

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 134

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 222

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama