Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Ačkoliv se tradiční automobilky i experimentátoři jako Google pyšní všemožnými technologiemi autonomního řízení, nástupu skutečně plně robotických vozů zatím brání legislativa a to i v kolébce automobilové dopravy USA.

Tedy, ne snad, že by se na tamních silnicích nemohla prohánět autonomní auta – ostatně z těch komerčních to už omezeně umí třeba Tesla, jenže to má jeden háček. Podobné vozy musí i nadále řídit člověk s oprávněním, protože podle stávající a desítky let staré legislativy je řidičem prostě člověk, který drží volant, dupe zbrkle na brzdu a plyn a v kapse má řidičák.

873812617
Podobný vůz by jednou mohl svézt i nevidomého. Zatím to není možné, i zcela autonomní vůz totiž musí vyrazit na silnici s člověkem, který má v kapse řidičák. Taková jsou pravidla v USA i všude ve vyspělém světě.

Google chtěl mít ve výkladu současných zákonů jasno, a tak se obrátil na zodpovědný federální úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration), který mu odpověděl v obsáhlém dopisu (via The Verge), kde se věnuje jednotlivým paragrafům.

Ten dopis je v mnoha ohledech poměrně revoluční, protože NHTSA mimo jiné píše: „If no human occupant of the vehicle can actually drive the vehicle, it is more reasonable to identify the driver as whatever (as opposed to whoever) is doing the driving.“

Volně přeloženo, když neřídí vůz některý z pasažérů, je třeba jako skutečného řidiče identifikovat cokoliv (na rozdíl od kohokoliv), co právě řídí vůz. A tím neživotným cokoliv pak může být přirozeně softwarový autonomní systém. Zní to banáleně, ale jde přesně o definici termínu řidič.

Zatím je to nicméně jen dopis a NHTSA v rozsáhlém čtení připomíná, že bude třeba změnit samotnou legislativu, což bude ještě běh na dlouhou trať, tento pozitivní výklad nicméně otevírá dveře plně autonomním vozům, které jednou svezou skutečně kohokoliv a nebudou muset být vybavené ani prvky tradičního řízení – volantem a palubní deskou.

NHTSA zároveň tímto vyjádřením přispěl do diskuze o zodpovědnosti. Pokud totiž nebude alespoň de jure řidičem vozu člověk s certifikátem, ale software, padá na software tím pádem i veškerá zodpovědnost za případné chyby v řízení a tedy přeneseně na výrobce vozu.  

Článek patří do rubrik: Google, Technologie, Právo

32 komentářů

Diskuze

  • Jakub Štajner , 8. 3. 2016 13:25:31
    Pokud bude výrobce vozidla případně řídícího SW platit všechny pokuty,...
  • krakenax , 1. 3. 2016 15:31:53
    No tak až autonomní vozidla budou levnější než felicie možná se to i u nás...
  • Jan-X-Stihomam , 15. 2. 2016 20:20:36
    A co teprve až v USA vymyslí volební úřad přelomový výklad zákona, že...

Určitě si přečtěte


Gigabit doma: K čemu je v praxi dobrý superrychlý internet

Gigabit doma: K čemu je v praxi dobrý superrychlý internet

** Optickou přípojku s gigabitovou konektivitou už mohou mít i některé české domácnosti ** Abyste rychlosti využili, musíte mít na to potřebnou výbavu ** Plnou rychlost využijete při kombinaci různých služeb a více počítačích

20.  6.  2016 | David Polesný | 101

5 nejlepších programů pro rozšíření schránky ve Windows

5 nejlepších programů pro rozšíření schránky ve Windows

** Systémovou schránku nemusíte využívat jen pomocí zkratek Ctrl+C a Ctrl+V ** Rozšiřující aplikace přinesou historii použití včetně vyhledávání ** Schránka může být sdílena s dalšími zařízeními

19.  6.  2016 | Stanislav Janů | 11


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.

Napište nám