Předvánoční návrat Commodore 64

Diskuze čtenářů k článku

SystemOfPink  |  11. 04. 2006 21:06

Pánové,můžete se hádat co hrdlo ráčí,ale dnes už každé malé dítě moc dobře ví,že nejlepší 8bit byl,je a bude ZX Spectrum.Nebudem se jako malí sopláci hádat a trumfovat v tom,co který počítač má a nemá.Když se všechna základní fakta sečtou a podtrhnou,tak jednoznačným vítězem je ZXS.Jsem skalní fanda Spectra,ale když se podívám na C64,říkám fakt dost dobrý !!! Když se ale podívám třeba na aTARI tak se bez prominutí zaseru a zabluju-to snad ani není počítač.....s pozdraven SoP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
factor6  |  21. 12. 2004 23:47

http://www.bytefest.org
Praha, 5-6.2.2005, start 9:00. Vsichni kdo tady flamujete a nevite, co je lepsi, prijdte se presvedcit, ze Speccy, C64, Atarka, Sharpy, Sordy, Amstrady, MSXka, Amigy, STcka, stare Macy a mnoho jinych stale ziji.
Sorry - musel jsem udelat reklamu
Jinak, z 8bitu maji nejvetsi scenu maji C64, Spectrum a Atari. Pro ty z vas, kdo se o demoscenu nezajimate a parite jen hry je tato informace ale asi zcela bezucelna  Koho zajima deni okolo demosceny, nova dema, vymackavani maxima z minimalniho hardwaru apod., navstivte Forever 2005 - http://forever.zeroteam.sk/ - kona se treti vikend v breznu ve slovenskem Trencine. Z vlastni zkusenosti musim rict, ze atmosfera je jedinecna!  - njn, dalsi reklama...
a do tretice: tohle uz posloucham 2 hodiny... http://radio.ayland.x.pl:8000/listen.pls
Factor6 / AY-Riders

P.S. Delam hudbu pro vsechny 3 majoritni soundchipy (AY, SID, POKEY) a libi se mi vsechny, vsechny maji osobity zvuk, atd... treba uz me vubec nebavi delat samplovou hudbu  http://ayriders.zxdemo.org

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shrek  |  22. 12. 2004 10:25

Tak prave quli temhle hlaskam Factore se budem asi porad hadat. Odkdy maji c64 a atari vetsi scenu nez ZX Spectrum????
To bych rad videl co noveho vznika na Atarku (viz posledni Forever... ostudaaaa!) a muj nazor na C64 znas, a jejich scena je ouplne .. ehm ...

At se na me nikdo nezlobi, ale c64 a atari useri se se svyma kalkulackama muzou jit klouzat (az napadne snih) :)

ZX Rox!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  22. 12. 2004 17:33

Shreku ... sam sis o to rekl ...
C64 ma nejen nejvetsi scenu, ale take aktivni scenu, aktualni scenu (viz Tulip) a tak to proste je!
Kazdopadne bych rad rekl, ze Commodore 64 neni ani kalkulacka, ale PORADNA MASINA. Az vyloudite z XZ demco podobne Second reality popripade nejaky Triage .. Krestology ... a co ja vim kterekoliv pomalu dalsi , prijddte. Ukazte. Predvedte .. budu jen rad ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shrek  |  22. 12. 2004 20:43

PCH ... sam si o to rekl
ZX Spectrum ma nejen nejvetsi scenu, ale take aktivni scenu, aktualni scenu (viz treba ja ). Ne vazne ....
Ja posuzuji pocitac nejen podle demosceny (kde jsme stejne nejlepsi), ale aj podle ostatnich veci (vyvoj hardware, uzitkoveho software) a tam dle me take pokulhavate.
Vis sam, jakej mam nazor na c64 dema, ono naanimovat demo je velmi jednoduche a zvladne to skoro kazdy, ale dle me se demo ma pocitat a ne animovat. Mas pravdu c64 nema ani na kalkulacky

ZX Rox!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  23. 12. 2004 21:19

JEZISI, KOLIKRAT TI MAM VYSVETLOVAT, ZE MY DEMA NEANIMUJEM !!!!!!! POMOC !!!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  22. 12. 2004 17:37

Aaaa... faktor ...
Faktore , diskety ... ty vis ! :)
Pozvanka na Bytefest i na http://www.c64.cz
Samozrejme, ze nejlepsi inet radio je na http://radio.c64.org:8000/listen.pls
Remixy Commodore skladeb nonstop, o weekendech zivy program !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mnx  |  21. 12. 2004 21:31

Už nějakou dobu čekám, až někdo z hecu začne vyrábět mobil s hudebním čipem SID, co měl c-64 v sobě. To by byla bomba.. Už žádný hnusný MIDI.. ale bombastický Sidy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  21. 12. 2004 21:27

SMRT ZX !!! SMRT ATARI !! Commodore je nejlepsi ... TOTO JE FLAMEWAR panove .. a kdo neveri at bezi na http://www.c64.cz !!
Sleduju, ze se vzdycky do techto diskuzi zapojuji zname firmy :)
Zdar ZX scene, ktera vi, ze C64 bude vzdy o 6502 kroku vpred !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mnx  |  21. 12. 2004 21:32

Jo máš recht, nevíš něco o tý párty v praze co se koná někdy v lednu? :o) Manex

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikezt  |  21. 12. 2004 21:57

ano bude o 6502 krokov vpred, ale 128x pomalsia

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shrek  |  21. 12. 2004 22:02

Ale no tak PCH :)
Preci si nemyslis, ze ti toto projde :)))))
Pockej na Foreveru, asi ti venuji jeden part v demu :))))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  22. 12. 2004 17:28

Prtosim te, ale at je to poradne provedene ... at to neni ostuda ... nejaka poradna musica .. (vramci moznosti) a poradna grafika (vramci moznosti) ... dekuji :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shrek  |  22. 12. 2004 20:47

Budu se snazit ... eee teda se snazim uz cca 4 mesice ze sebe vymackat to nej :)
tak se uvidime na Foreveru

btw. PCH mezi nami: extremismus rulez :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  23. 12. 2004 21:24

Hlavne se pri tom mackani nerozmackni ... jestli se v tom demu nepoznam, budu protestovat verejne proti cele ZX scene :))
A jak tady dole kdosi psal .. zadny novy hardware .. co jsou nove verze IDE64, StereoSID, LCD, a kdo vi co dalsiho ... myslim, ze temelin jeste chybi, ale to neni zase takovy problem ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blade  |  21. 12. 2004 21:10

to byly casy... nevim jak to, ale predtim jsem ztravil u "blbe" textovky RYCHLE SIPY , ktera mela nakych 43kilo ,daleko vic casu, nez u nynejsich graficky a zvukove promakanych hrach na 4GB...
a takova BOMBA jako napriklad R-TYPE... nebo DIZZY...  jeeeje... ((-:

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
XOXO  |  21. 12. 2004 21:34

Bozeeee, RYCHLE SIPY... ja to taky hral jak oteklej, ale nakonec jsem se vzdycky ztratil ve Stinadlech a ne a ne to dohrat. To bylo fakt super, jedna z mala originalnich her, co jsem si kdy koupil a nelitoval jsem , a DIZZY - hmmm, nemam slov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  21. 12. 2004 21:45

http://www.codemasters.co.uk/downloads/ )http://www.codemasters.co.uk/downloads/

a chce to mit funkcni FLASH :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DAVAS, DAVAS  |  21. 12. 2004 15:55

Je to až skoro nenormální, ale ve svých letech pařím na C64 hry  Nemůžu si pomoci, ale přijde mi to svým způsobem úžasné. Založím kazetu a čekám a čekám :), fascinuje mě ta originalita, zvuk... PC je tak trošku neosobní ZX Spectrum jsem neměl, ale Didaktik mi někde ve skříni zaprášeně odpočívá. Pamatujete ještě?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
XOXO  |  21. 12. 2004 20:40

No jasně... Didaktik Delta, hmmm, moje prvni laska. Rekni kde ty stroje jsou, co se s nima mohlo stát...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bumla  |  21. 12. 2004 21:07

Kde jsou.... U me doma na skrini.Nektere ve skrini.
Mam doma 4 PC (Lin. server/router + Lin. notebook + 2x Lin. desktop), ale na ty Sinclairy to stejne nema.
Sinclair is not dead !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bumla  |  21. 12. 2004 20:52

Hele, ja ty svoje Sinclairovske masinky taky (ve svych letech) jeste obcas poustim. Skoda, ze casu je pomerne malo. Neni nad to, kdyz zavrci Microdrive a za chvili mam v ZX treba Elite....
Meli bychom zalozit poradnou flamewar - Sinclair x Commodore x Atari x Sharp MZ . Aspon bychom dohonili to co jsme tenkrat zameskali - po siti se tehdy hahdat neslo :). Zato jsme si vymenovali nazory na koleji a v HiFi klubech.
C64 je samozrejme uplne trapnej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mnx  |  21. 12. 2004 22:05

Hmm.. spectrum je jen taková lepší kalkulačka.. sice rychlá.. ale pořád kalkulačka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
XOXO  |  21. 12. 2004 21:31

Ty brďo, Dave, ale tobě je teprv dvaadvacet, jestli se nemylim, hehe ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tom.as  |  21. 12. 2004 11:02

"C64 Direct-To-TV není první a bezpochyby ani první úpravou více než dvě dekády starého C64."
Nemela by tam byt spis: "...ani posledni upravou..."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
neregistrovanyy, neregistrovanyy  |  21. 12. 2004 10:39

Radsi bych videl herni konzoli kompatibilni se ZX Spectrem :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  21. 12. 2004 10:47

Jdi se zahrabat se ZXS,  C64 rulez. ( ja sem mel C128 )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cvm  |  21. 12. 2004 10:53

...C64 oproti ZXS v niektorych veciach dost zaostava (3,5MHz vs 1MHz), ale na druhu stranu SID je SID a tomu sa nevyrovna Spectracke AY (nie je to ani zvukovy cip, ako I/O obvod)... Kadom pripade doporucujem navstivit FOReVER (http://forever.zeroteam.sk), kde sa kazdy rocnik ukaze, ktory stroj je najlepsi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZX  |  21. 12. 2004 11:01

pravda je, C=64 ma O NIECO lepsi zvuk. Ale zasa, sposobuje to to, ze vsetky hudby zneju rovnako. Naproti tomu, spectracky 1 bitovy vystup dokazal zazraky ... tam sa dali robit take veci, ake by sa COMMODORE mohli len snivat. Dodnes si rad vypocujem niektore genialne skladby robene cez beeper ... AYcko tiez nie je na zahodenie - to dokazali programatori a hudobnici pekne vyuzit, vznikali rozne zaujimave zvukove obalky ... neskor dokonca trackery so samplami.
ach, to boli casy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Re:  |  22. 12. 2004 08:45

"Naproti tomu, spectracky 1 bitovy vystup dokazal zazraky" - ale i C64 a Atari dokazaly pouzivat DAC, oba stroje nebyly omezene jen na syntezu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZX  |  21. 12. 2004 10:54

ZX Spectrum je omnoho lepsi 8bit ako trapne C64!! Ma lepsi procesor/assembler (blby procesor 6502 mal iba jeden register!!!!!, Z80 ma aj 16bitove registre HL, AD, BC .. pamatam si dobre?), tie hry vyzerali LEPSIE (na c64 to vyzeralo ako na trapnych konzolach z trznice za 250 Sk), dokonca didaktik gama ma 80 kB RAM, a pod. Taktiez ZX zije dodnes, weby o ZX su omnoho lepsie, su k dispozicii rozsiahle archivy, zije to stale .. na C64 uz kazdy kasle a uz su k dispozicii iba tie stare image diskiet ktore ficali kedysi.
C=64 IS DEAD!!!!!! ZX IS ALIVE!!!!!!!!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peto  |  21. 12. 2004 11:19

a kolko sa tyvh tvojich Spectier predalo na svete?
50 mil ks. C64 sa predalo 230 mil ks(za 10 rokov predaja) a je dodnes najpredavnejsim modelom pocitaca na svete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  21. 12. 2004 15:21

No a? U nas se prodava nejvic skodovek a taky budes tvrdit, ze je to nejlepsi auto na svete?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Veverak  |  21. 12. 2004 11:27

Co to meles za blbosti. Kazdopadne 6502 mel sice jen jeden akumulator a hromady adresnich registru (i modu o kterych si Z80 muze jen zdat), ale uz ti asi nekdo nerekl ze page zero byla pristupna v podstate stejnym zpusobem jako akumulator, takze jsi mel v podstate tech registru 129 ...

Jinak grafika ZX - sorry, ale tech 16 barvicek v blocich 8x8 vypadalo dobre pouze na loaderech. Vlastni gamesy uz byly nic moc - diky tomu ze ZX neznalo vubec nic jako sprity, tak postavicky byly a: pouze jednou barvou, b: menily casto barvu okoli ).

Jinak nejepsi 8bit bylo samozrejme Atari - az budete mit programovatelny graficky procesor a dostanete vsech 256 barev na obrazovku jak na C64 tak na spectraci tak pridte. Kriticky ale musim uznat, ze zvukovej procesor C64 je to nejlepsi co se do 8mibitu davalo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
astray  |  21. 12. 2004 11:43

Ale na te zero page vetsinu registru pouzival sam system a na programatora toho moc nezbylo.
ast

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lubos, lubos  |  21. 12. 2004 12:18

Pokial sa nepouzival basic a disketovy os, tak asi tak 20-30 minimalne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  21. 12. 2004 22:01

kazdopadne adresovaci zpusob Commodora na nulte strance byl tak rychly, ze nahrazoval registry na ZX a spol.
A adres tam je opravdu dostatek .. ne moc, ale dostatek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
developer  |  21. 12. 2004 11:55

No neviem, programoval som masivne pre ZX a mierne pre atari (6502), ale tych adresnych modov tam zas az tolko nebolo, nevraviac o ich vyuzitelnosti. "Hromada adresnych registrov" = X a Y. "Zero page" bola super vec, ale ked sa na to dnes pozeram z nadhladu, znemoznovalo to nejake zlozitejsie prepinanie kotextu, pokial ju chcela nejaka rutina masivne vyuzivat (napr. kamos narval do zero page cely sample player:)

256 farebna grafika stala za kocku. Mat 4 farby z palety 256 na riadok bolo sice super, ale rapidne to znizilo mnozstvo efektov na jeden (vodorovne farebne pruzky:). Pri 16 farbach bol raster uz taky hruby, ze to stacilo leda tak na tetris256 :) Sprity boli tiez tycka (proti tym na C64), to radsej sw na ZX, kde to ten procesor hravo ustihal...

Ale inak respekt:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas Vesely  |  21. 12. 2004 12:37

Mno nevim, mel jsem C64 a videl jsem a slysel gamesy i na ZXS, na C64 mi přišli nesrovnetelně lepší, Třeba takový turikan II to byla pastva pro oko i ucho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lazywriter  |  21. 12. 2004 12:13

Ha flame

Technicky nejlepsi byl SHARP Poradna klavesnice (ne guma), kazetak v pohode na 3600baudu (bez bastleni, jenom softem), Centronics kompatibilni par. port, 32kB video RAM (navic! k zakladu 64kB) - takze tusim temer EGA rozliseni, kdyz jste chteli bastlit, tak se dala 3,5" mechanika zabudovat dovnitr (jako Amiga - takze CP/M a spol., zvuk to melo tusim 3 kanaly plus white-noise.

Jedina nevyhoda byla malo her (aspon ze zacatku).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  21. 12. 2004 15:18

Mas to skoro dobre, akorat u toho Centronicsu tusim byly prohozene 2 vodice, takze asi u 1% tiskaren s timhle rozhrani to delalo neplechu. BTW primo v ROMce byla mj. podpora QD disku, coz byla sharpacka 3" disketa (model MZ-831 ji mel vestavenou tam, kde mel model MZ-821 vestaveny kazetak). BTW nejen FDD se dala zabudovat dovnitr, ale i takovy HDD, RAM/ROMdisk, ctecka karet ci jine ruzne I/O karticky.
Her bylo min, protoze nebyl v Evrope tak rozsiren, to jen v byvale CSSR se diky jiste vladni hurakci rozsiril skoro tolik, jako v materskem Japonsku. ;) Ale i tak bylo konverzi predevsim ze ZX-Spectra habadej, ke konci se predelavalo i par veci z Amigy a vznikalo rada puvodnim projektu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  21. 12. 2004 15:08

Placas nesmysly, nekde dal pisu, ze napr. MSX tu tvou hracku s nalepkou Atari nebo C64 strcil pekne hluboko do kapsy... BTW to tvy radoby "skvely" Atari dokazalo zobrazit vic jak 2 barvy pouze v rozliseni 160 x 96 a nebylo to 256, ale jenom polovina, a jak kazdy svepravny clovek musi uznat, koukat na obraz slozeny z "bodu" o rozmerech kostek polevkoveho koreni MASOX je mnohem vic, nez "jen" ciry masochismus. :) BTW jak pisu dal, 3-hlasy 4-bitovy syntacek bych ja zvukovym procesorem rozhodne nenazyval...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
astray  |  21. 12. 2004 11:41

No jo, jeden akumultor, dva indexove registry X a Y a stack pointer. Krasne casy. Urcite se k tomu jeste nekdy vratim. Stale mam ve skrini Atari 130XE a genialni cartridge kombinujici MiniMonitor a MDDOS (za nazvy nerucim).

ast

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lubos, lubos  |  21. 12. 2004 12:16

6502 nema jeden ale dva registre plus akumulator. Asi 10 moznosti adresacie pamate oproti procesoru ktory mal ZX (obdoba 8080a). Na rovnakom kmitocte bol vyrazne rychlejsi. Jedine, kde bol v nevyhode a bol pomalsi (polovicna rychlost) boli vykreslovania, kde sa pocitalo s desatinnou ciarkou (kvoli registrom prave). Doverne som poznal 8080a aj 6502c
Z klasickych osembitov ako ZX, Atari, Commodore, malo commodore najlepsi zvuk (16bit) co sa hudby tyka, najlepsei moznosti prace so zvukom malo Atari, najlepsiu grafiku C64 (320x200 16 farieb), najvacsie moznosti s obrazom Atari (fenomenalny graficky chip, ktoru prevzala Amiga) a najaviac sa na pracu hodilo Atari (OS primo podporujuci disketovu mechaniku, atd.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  21. 12. 2004 14:55

Boze, ty jsi naiva s klapkama na ocich jako nejaka vesnicka kobyla, co nevidi dal nez par metru primo pred sebe. :o) Ne, ze bych do toho nejak mohutne delal a videl, ale IMHO nejlepsi 8-bity byla platforma MSX, coz byla primy predchudkyne platformy PC.
Jinak v bodech k tem nesmyslum, cos tu vyblil:
- kdyby byl Z80 tak spatnej, asi by ho necpali do Commodore C128 vedle toho 6502 (z duvodu provozovani jedineho univerzalniho a pouzitelneho diskoveho OS CP/M)
- ten 16-bit zvuk u C64, to byl primo vtip dne! Vzdyt i legendarni Amiga mela "jen" 8-bitove zvukove prevodniky :o) BTW v C64 byl jen 3-hlasy syntacek jako v jinych 8-bitech (takovy Sharp MZ mel treba navic i sumovy generator)
- 320x200/16 je naprosto bezne (RGB Digital) rozliseni, takze nikoliv nejlepsi grafika (takovy Sharp standardne umel i 640/200 ve 4 barvach, coz bylo vic, nez umelo tehdy 16-bitove AtariST, o tvem C64 tedy ani nemluve - v textovem rezimu ten tvuj C64 "dokazal" 40 znaku/r, no Sharpik klidne 120 znaku/r citelnych i na stare cernobile TV)
- ten "fenomenalny graficky chip, ktoru prevzala Amiga", to je dokonce vtip roku, mozna i stoleti!!! Ano, v Amize byl sktutecne cip z Atarka, ovsem nikoliv graficky, ale primo CPU, ktere v Amize slouzilo jenom jako radic klavesnice, ty radoby vtipalku!
- "najaviac sa na pracu hodilo Atari (OS primo podporujuci disketovu mechaniku, atd.)" - ty 5.25" prisernosti, co se k atarku kurtovala externe si dovolis rikat FDD? Nebud prosim Te tak smesny... pristup k inetu mas, tak se zkus chvili venovat necemu jinemu (treba vzdelavani - ziskavani informaci), nez jenom tlachani se spoluzackama na chatu, at nejses stale za blbce... ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Veverak  |  21. 12. 2004 15:49

Hura poradnej flame, tak do toho:

- Z80 byl v C128 hlavne kvuli CP/M. Jinak Z80 nebyl spatnej procesor, jen na kazdou instrukci potreboval vic taktu. Takze 2 Mhz 6502 ~ 4 Mhz Z80.
- to jo, 16bit zvuk byl vtip dne, nicmene u C64 byl sakra namakanej 3hlasej syntacek, mohl jsi tam nastavovat obalky hlasistosti i barvy, mohl jsi poustet samply - o tom se ostatnim zvukovym procesorum mohlo jen zdat. Co se tyce sumovyho generatoru - jak C64 tak Atari mohlo postet sum v libovolnem kanalu, takze na to bylo lip nez trapny AY-8192 (nebo jak to bylo), kde byla pevna konfigurace 3 zvukovy a jeden sumovy
- grafarna v sharpu byla opravdu dobra. V podstate CGAcko coz mel maloktery 8mibit. Nicmene omezena paleta barev (16?) a nic moc advanced veci jako sprites a tak jej cinila lehce omezenejsim na hry (jasne ze to mohl oddrit procesor, ale zbytecne se tak pripravoval o vykon potrebny nekde jinde). Jinak C128 umel samozrejme stejnou grafiku (640x200)
- evidetnte nevis o cem mluvis pripade Atari a Amigy. Pro Amigu navrhoval hardware stejny clovek jako pro Atari (Jay Miner - RIP), procesor pouzival kazdy jiny (MOS6502 atari, Motorola 68000 Amiga).
- ohledne 5.25" diskety - cece ty ses asi magor - v roce 83 byla 5.25" naprosty standard, 3.5" se objevila az tako kolem roku 85. Do PCcek se navic dostala az z 286kama a mnohdy spise az s 386kama (takze prelom 80/90 let). Takze bych ti radil abys ses radsi vzdelaval sam nez zacnes placat kraviny. Vypadas pak jak kreten ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider, BlackRider  |  21. 12. 2004 17:51

On to asi splet, SID mel 12-bitovy D/A. Ostatne, kdyz sem poprve slysel zpivat Bruce Springsteena bylo to prave z C-64.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  21. 12. 2004 21:52

Ja tak poprve zase slysel Madonnu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikezt  |  21. 12. 2004 21:53

6502 je asi to minimum, co sa da vobec povazovat za procesor. To ze 2MHz 6502 sa priblizne vyrovna 4MHz Z80 je sice pravda, ale maximalne tak vo vykonavani instrukcii NOP. Tri registre sa oproti dvom bankam beznych registrov, indexovych registrov a zdvojeneho akumulatora pramalo chytaju. Plus podpora 16bitovej aritmetiky, bitovych rotacii, podpory dvojkoveho doplnkoveho kodu u vsetkych instrukcii... Vyhody su jasne u kazdej 3D hry tej doby.

AY3-8910 (AY3-8912) sice ma jeden sumovy register, nie kanal! O POKEYi sa vyjadrovat nebudem, to nema cenu. SID je sice vynikajuci zvukovy chip, ale hudby na SIDe zneju vsetky rovnako. Mimo to, pustite si demo DigiSID na ZX, kde je emulacia SIDu z 1/3 vyriesena

5,25" sice bol standart, ale urcite nie jednostranny zapis Seriove disketove mechaniky ala Atari/Commodore su skratka hroza.

O Sharpovi ani Amige neviem vobec nic, tak sa nevyjadrim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Veverak  |  22. 12. 2004 00:23

S tim procesorem jsem mozna ochotej i souhlasit (i kdyz matne si vzpominam ze na nektery adresacni mody 6502 proste Z80 nemela, a jiz ta diskutovana zero page taky neni zadny orezavatko). Jo a 3D hry - docela by me zajimalo srovanani - podivej se treba na Rescue on Fractalus, Eidolon nebo Koronis Rift - a pak mel o 3D hrach. Pochybuju ze neco takovyho na ZX vubec nekdy existovalo ....

Ohledne zvukovyho procesoru - ty si snad delas legraci? Nazyvat tu AY chraplak vubec zvukovym procesorem. Mam takovej pocit ze si bud hluchej, nebo jsi muziku ze SIDu (a mozna ani POKEY) v zivote neslysel. Doporucil bych ti pustit si nejaky music demo na emulatoru. BTW emulace z 1/3 vyresena - hehehe to je vic nez legracni prohlaseni ).

Jinak floppy mechaniky a 8mibity - co ja vim tak spektrac mel misto flopin nejaky pochyny microdrive coz byl dost pochybnej system s obrovskou chybovosti. K disketam se dostal az v nejaky verzi +2/3 tak z roku 87 (kdy uz C64 bylo nejakych 5 let ...). O Atari ani nemluve - s disketovou mechanikou umely pracovat uz stroje z toku 80 (puvodni Atari 800 - bez XL - XLko je tak z roku 82-83) a mely na to podporu v ROMce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikezt  |  22. 12. 2004 10:41

A ake to ma 6502 adresovacie mody? Z80 je jasne priama adresacia (ld a,(16384)), nepriama (cez register, ld a,(hl)) a indexova adresacia (cez indexovy register a offset, ld a,(ix+1)).

Prave som si pozrel vsetky tie hry v emulatore Spectra. Pekne stare hry Skor by som bol rad, keby mi niekto ukazal na Atari/Commodore nieco ako StarFox, 3D Strike, Castle Master (ten na C64 je, ale oproti Spectru neuveritelne pomaly).

Nehovorim, ze SID je zly, ale hudobnici ho vyuzivaju nejako zvlastne. Namiesto melodie sa skor venuju zvuku, co ja ako nehudobnik skratka neocenim. POKEY je hroza hroz, falosne basy, 3 oktavy...
Mal si spusteny DigiSID? Jeden filtrovany kanal + 2 klasicke AY. Zvuk ako z Atari ST. Skus si to pohladat na www.zxdemo.org a spustit v emulatore.

K Spectru sa pripojovali disketovky od cca. roku 83. Spomeniem najznamejsie radice, ako Opus, BetaDisk, Disciple/+D. Posledny bol v do prichodu +3 znacne rozsireny a dodnes ho pouziva vela ludi. K vsetkym samozrejme sli pripojit standardne mechaniky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Veverak  |  22. 12. 2004 14:29

Adresni mody: Uz si nepamatuju detali (naposledy jsem v 6502 ASM psal neco pred 16-17 lety), ale pamatuju si ze se to v ty dobe dost libilo i priznivcum Z80. Nekde na inetu jsem vystrachal tabulku adresnich modu, tak se podivej (snad to nejak bude vypadat)

+---------------------+--------------------------+
| mode | assembler format |
+=====================+==========================+
| Immediate | #aa |
| Absolute | aaaa |
| Zero Page | aa | Note:
| Implied | |
| Indirect Absolute | (aaaa) | aa = 2 hex digits
| Absolute Indexed,X | aaaa,X | as $FF
| Absolute Indexed,Y | aaaa,Y |
| Zero Page Indexed,X | aa,X | aaaa = 4 hex
| Zero Page Indexed,Y | aa,Y | digits as
| Indexed Indirect | (aa,X) | $FFFF
| Indirect Indexed | (aa),Y |
| Relative | aaaa | Can also be
| Accumulator | A | assembler labels
+---------------------+--------------------------+


Gamesy: muzes mi kdyz tak poslat linky na ty gamesy co rikas? A i linky na koronis rift nebo rescue on fractalus na ZX? Docela by me zajimalo srovnani.

Zvuk: AtariST zvuk byl dost podobnej klasickymu AY - ani nevim jak to umelo poustet samply (STcko jsem nikdy nemel, Amiga Rulez . Demo si pustim, ale porad neverim ze to bude tak dobry jako SID.

Disketovka ke spectru byla v roce 83 velice nestandardni vec - zadna podpora v systemu, vubec nic. Takze to neplati. To bych mohl vybalit ze k Atari nebo Commodore sly pripojit bezne 3.5 diskety i stary MFM/RLl hard disky ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikezt  |  22. 12. 2004 15:02

Ako tak na to pozeram, tak ta adresacia na 6502 nie je vyhoda, ale nutnost. Tri registre su skratka velmi malo a bez podobnej adresacie by tam uz neslo spravit vobec nic. Mimo to, adresacia je jedna vec a aritmetika druha (ja viem, o tej sa ale nebavime)

Hry a vobec soft a dokumentacia je na www.worldofspectrum.org, vrelo vsetkym doporucam.

Ono, diskove systemy na ZX su dost zvlastne. V systeme nikdy ziadna podpora nebola a nebude a je to len a len dobre. Kazdy diskovy system totizto obsahoval system v sebe (rozsiroval syntax BASICu + volania zo strojaku). Takze jedinym standardnym sposobom bolo pisat loadery v BASICu, aby si kazdy mohol jednoducho upravit syntax nahravania programov pre svoj system. Jedinym standardom je kazetovy magnetofon a preto ho emuluju niektore diskove systemy a hdd interfejsy. Ani +3 nie je najstandardnejsie riesenie, pretoze funguje iba zo 128 BASICu, co znemoznuje pouzitie niektorych starsich programov.
Mozno sa to zda, ako lame riesenie, ale je to typicke spektristicke riesenie, kedy sa vsetko pripojovalo vsetkymi moznymi sposobmi. Malo to aj jednu vyhodu - periferie na Spectrum boli lacne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  22. 12. 2004 15:40

Z80 byl v C128 hlavne kvuli CP/M.
...a co jsem jako napsal ja?!?  To, ze na procesorovou platformu C64/128 neexistoval zadny slusny DOS a museli proto stvorit hybrid, je vec celkem znama.
Jinak Z80 nebyl spatnej procesor,
...ja zas netvrdim, ze to byla buhvi jaka pecka, ovsem ne nadarmo je to IMHO nejrozsirenejsi 8bit. CPUcko, ktery se pouziva tusim dodnes.
to jo, 16bit zvuk byl vtip dne, nicmene u C64 byl sakra namakanej 3hlasej syntacek, mohl jsi tam nastavovat obalky hlasistosti i barvy, mohl jsi poustet samply - o tom se ostatnim zvukovym procesorum mohlo jen zdat.
...no tomu v Sharpiku urcite ne. Jak pisu jinde, nic lepsiho nez sampling Madonna: True Blue nebo jeste lepsi Mike Oldfield: Foreign Affair (oboje od Mr. Lamace), jsem z bezne dostupneho 8bitu nikdy neslysel. BTW Sharpik nepotreboval ani zvlastni sampler, v pohode dokazal digitalizovat primo z vestaveneho kazetacku (timto zdravim kolegu z Nighstar Software, ktery ma tuhle hricku na svedomi ).
Co se tyce sumovyho generatoru - jak C64 tak Atari mohlo postet sum v libovolnem kanalu, takze na to bylo lip nez trapny AY-8192 (nebo jak to bylo),
...ted mi doslo, ze jsem zapomnel zduraznit, ze ja nejsem takovy zabednenec, co si pod pojmem 8bitovy pocitac dokaze predstavit jenom trio Atari800, C64/128 nebo ZX-Spectrum.
- grafarna v sharpu byla opravdu dobra. V podstate CGAcko
...ne v podstate, ale prava CGA grafika (teda az na obnovovacku obrazu, tu bylo treba u CGa monitoru upravit).
Nicmene omezena paleta barev (16?)
...to neni zadna omezena paleta, to je totiz standard, zrejme jsi jeste neslysel o Digital RGBI:
Pin-Outs (Digital RGBI, 8-Pin DIN)
  Pin 1: Unused
  Pin 2: Red
  Pin 3: Green
  Pin 4: Blue
  Pin 5: Intensity
  Pin 6: Ground
  Pin 7: Horizontal Sync
  Pin 8: Vertical Sync
...kde bylo prave 16 barev maximum, jinak musel byt pouzity analogovy vystup.
 a nic moc advanced veci jako sprites a tak jej cinila lehce omezenejsim na hry
...samozrejme mj. HW sprites ci scrolling (horizontalni i vetikalni) nebyl pro Sharpa vubec zadny problem, chytraku
Jinak C128 umel samozrejme stejnou grafiku (640x200)
...kdyz koukam napr. sem: http://edusrv.edu.uni-klu.ac.at/~kseiner/c128.html (a nejen tam, http://www.heimcomputer.de/comp/c128.html) tak to zadna slava zrovna nebyla, spis bida.

- evidetnte nevis o cem mluvis pripade Atari a Amigy. Pro Amigu navrhoval hardware stejny clovek jako pro Atari (Jay Miner - RIP), procesor pouzival kazdy jiny (MOS6502 atari, Motorola 68000 Amiga).
...radsi se, troubo, nauc cist! Snad jsem jasne napsal, ze to, co u Atarka fungovalo jako CPU, se v Amize hodilo akorat jako ridici cip klavesnice! Tak laskave nemachruj a koukej se doucit cteni, co mi ostatni brali uz na ZS...

- ohledne 5.25" diskety - cece ty ses asi magor - v roce 83 byla 5.25" naprosty standard, 3.5" se objevila az tako kolem roku 85.
...magor ses akorat ty, chudaku (akorat Ti to asi jeste nikdo nerekl ). Prvni FDD Sony OA-D3OV prisla na trh uz v roce 1981 a Sharp MZ-700/800, ktery nemel zaplacanou 16kB ROMku jenom Basicem, obsahoval mj. plnou nativni podporu floppyny, dokonce Sharp dodaval i svuj vlastni format 3" (tzv. QD), namisto bezneho formatu 3,5"...
Do PCcek se navic dostala az z 286kama a mnohdy spise az s 386kama (takze prelom 80/90 let).
...mozna tak maximalne do Tvyho XTcka, ktery Ti v ty dobe zrejme koupili rodice.
 Takze bych ti radil abys ses radsi vzdelaval sam nez zacnes placat kraviny. Vypadas pak jak kreten ....
...opet jsi me rozesmal az k slzam  (a nerikej mi bracho, radoby vtipalku ). 3.5" FDD je nedilnou soucasti KAZDE Amigy, pripadne kazdeho Atari ST, jez se seriove vyrabely uz od roku 1984/85. Jinak dik za poklonu (radsi vypadat jako kteren, nez jim byt jako TY)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mnx  |  21. 12. 2004 21:56

Jenže SHARP uměl vyloudit jen nějakých 5 oktáv, c64 celých 8 :o) A ten synťáček uměl 3 druhy filtrů s rezonancí, programovatelný pulse, míchání wawes.. SHARP ne.. to se nedá srovnat :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  22. 12. 2004 14:18

Sice tesne vedle (sharpacky programovatelny zvukovy generator PSG SN76489AN umel minimalne 6 oktav), ale fakt si myslis, ze na kvalitu zvuku ma vliv jen rozsah? Navic digitalizace zvuku probihala pres delta modulaci a vysledek byl to nejlepsi, co jsem u seriovych 8-bitu zatim slysel (samozrejme jsem slysel i Atarko800 ci C64) - slavna Madonna: True Blue nebo jeste lepsi Mike Oldfield: Foreign Affair (oboje od Mr. Lamace).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 06. 2021 00:32

zdar sice viem ze reagujem na staru diskuzio, ale toto mi naslo pri mojej spomienke na moj MZ 821 a Mike oldfielda... nje je nejaky zvukovy zaznam toho "samplu"??? dik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tomix  |  21. 12. 2004 21:25

hry ze vypadaly na zxs lip ? :)) sorry tohle ti nezeru.videls nekdy stejnou hru na obou strojich? myslim ze ne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  22. 12. 2004 13:55

Furt lepsi ZX grafika ve standardnim rozliseni a 8 barvach (+ 2 stavy jasu kazde barvy, takze 16) na ctverecek 8x8 bodu, nez o neco nizsi rozliseni na Atarku jen monochromaticky, resp. barevne jen v mene jak polovicnim rozliseni...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PCH  |  21. 12. 2004 21:53

Pamatujes si spatne ... dost spatne ... velice hrube spatne ... vlastne si nepamatujes vubec nic ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bumla  |  21. 12. 2004 20:46

Tak to pozor.
Ja mel (a porad mam funkcni) ZX-81, ZX Spectrum, ZX Spectrum 128, Sinclair QL a jsem na vychloubani Commodoristu desne haklivej
Skoda, ze jsme tenkrat nemohli takhle flamovat....To by bylo neco !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda Houska z Rakouska  |  21. 12. 2004 21:17

Ja mam funkcni ZXS+ 128k, ZXS +2A, +3 a mam k nim pripojeny harddisk (2 GB) na kterem mam vsechny hry z World Of Spectrum a vsechna dema z zxdemo.org :)) ZX Spectrum 4 EVER!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  21. 12. 2004 15:19

Kup si slusnejsiho mobila a muzes se na nem v emulatorech ZX-Spectra a C64 vyradit dosyta! :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
phanatic  |  21. 12. 2004 19:30

Kéž by :( I ty lepší chytré telefony, ať už se symbianem nebo windows mobile, jsou pořád moc pomalé a mají malé rozlišení a plnohodnotnout emulaci i těch jednodužších osmibitů a konzolí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mikezt  |  21. 12. 2004 21:31

Ale kdeze, tie mobily nie su pomale, ale firmware pisu javisti a tak to dopada.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  22. 12. 2004 13:52

Co to zase placas za nesmysly?! :o Videls uz vubec nejaky smartfoun bliz, nez za vylohou v Tescu? Napr. takovy Spectrian s plnou (a velice vernou) emulaci AY v pohode odemuluje i vykon Pentagonu, natoz nejakeho dychavicneho Spectra. Ja osobne ho pouzivam predevsim na novejsi demicka jako 7th Reality, Binary Love, Circlelusions, Higher State apod. Zkus uvazovat trochu logicky, kdyz na takovem smartfounu bez potizi prehrajes nejen MP3/OGG, ale klidne i XviD filmecekem, coz nezvlada ani Amiga 1200 s beznou turbokartou, fakt myslis, ze to nestaci na ubohe Spectrum, kteri i Amiga 500 zvlada emulovat zcela bez problemu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor