Poklad na stříbrném jezeře – Yahoo!

Silver Lake Partners koupili Skype a pak ho se ziskem prodali Microsoftu. Teď by to samé mohli udělat s Yahoo, které padá a padá. V Americe je na internetu živo.

Investiční fond Silver Lake Partners rozhodně ví, jak na svých investicích do internetových firem vydělat. V roce 2009 tato skupina společně s několika partnery od eBaye odkoupila 65% podíl v komunikační službě Skype za 1,9 miliardy dolarů, který o dva roky později několikanásobně zhodnotila, když celý Skype pohltil Microsoft za 8,5 miliardy. Silver Lake za tento obchod vyinkasovali něco přes 5 miliard. Pěkné počty.

Nyní se zdá, že Silver Lake rozjíždí další investiční hru, která by do firemní kasy mohla přinést pytle plné zlaťáků. Podle informací agentury Bloomberg je totiž na prodej americká internetová společnost Yahoo a největším zájemcem o koupi jsou právě dámy a pánové od stříbrného jezera. Současná situace kolem jedné z největších internetových korporací napovídá o tom, že by se ze strany Silver Lake Partners mohlo jednat o velice výhodný kup vhodný ke zhodnocení.

Ozdravit Yahoo a poslat dál

Yahoo se topí a klesá. Správní rada nedávno propustila krizovou šéfku Carol Bartz, která měla firmu vytáhnout z nejhoršího a postarat se o její stabilizaci a případný růst. Avšak za téměř tři roky, co dřívější šéfka Autodesku internetového molocha vedla, žádný obrat k lepšímu nenastal. Yahoo poklesly zisky z internetové reklamy a neproběhly žádné výrazné stabilizační strategické procesy, které by situaci v budoucnu měly obrátit k lepšímu. Bartzová navíc veřejně kritizovala správní radu.

Dříve slavný vyhledávač je v dosti špatné kondici. V mnohem horší, než ve které byl v roce 2008, když se ho snažil převzít Microsoft se svojí akviziční nabídkou ve výši přes 45 miliard dolarů. Tehdejšímu šéfovi a spoluzakladateli Jerry Yangovi se však zisk 33 dolarů na akcii zdál být malý a prodej neschválil. Už tehdy tato nabídka zvysoka převyšovala skutečnou hodnotu firmy. Hodnota akcií Yahoo během roku 2008 začala ještě více klesat a dnes se pohybuje na hodnotě okolo 14 dolarů.

bartz.png
Carol Bartz Yahoo nijak nepomohla. Spíše naopak. V současnosti je považována za jednoho z nejhorších šéfů technologických firem. Mimo jiné například s šéfem AOL Timem Armstrongem.

Špatné výsledky, slabé vyhlídky, bídná strategie a odvolání šéfky tak volají po prodeji jako jedné z mála posledních možností, jak na Yahoo ještě něco vydělat. Prozatím se neví, jak vysoká je nabídka Silver Lake Partners, dost možná se ale jedná o velice důležité rozhodnutí. Stříbrné jezero má s Yahoo své plány. Nejdříve se chce zbavit japonské části, následně ozdravit část americkou, která stále patří k nejnavštěvovanějším internetovým službám v Americe, a pak vše prodat.

A znovu vydělat na Microsoftu

I když je Yahoo celkem o ničem, stále drží jedno zásadní želízko v ohni – firma vlastní zhruba 40% podíl v čínské internetové firmě Alibaba, která patří k největším v asijském regionu. V Číně už je více uživatelů internetu, než je celkový počet obyvatel v USA (číslo se blíží k 500 milionům), potenciál tohoto vlastnictví je tedy obrovský. Držení i prodej podílu znamenají hru s vysokými čísly. Současná hodnota Yahoo tkví ve stále silné značce a právě podílu v Alibabě.

Celková situace kolem Yahoo se může vyvinout ještě hodně zajímavě. Do hry totiž pořád může vstoupit Microsoft, jehož internetová divize včele s Bingem stále ne a ne generovat zisk. Bing je od svého startu v roce 2009 ve ztrátě 5,5 miliardy dolarů a každý fiskál generuje další ztráty ve výši zhruba jedné miliardy. A to i přesto, že jeho podíl narostl z 8,4 na 14,7 %.

707992-aus-bus-pix-microsoft-skype.jpg
Podaří se Silver Lake Partners výhodně koupit Yahoo a prodat ho Microsoftu? Stejně, jako to udělali se Skypem?

Microsoft má s Bingem jasnou strategii do budoucna – vylepšit vyhledávač tak, aby byl nejlepší a nabízel uživatelům výsledky v kontextu tak, jak je skutečně potřebují. Proč by ne, to se klidně může povést. Klíčové pro Bing ale je, aby jeho podíl v USA vzrostl minimálně na 25 až 30 %, což by konečně zajistilo vyšší zájem inzerentů a růsty z příjmů z reklamy.

Nabytí takového podílu může být záležitostí mnoha let. Microsoft by si ale mohl pomoci, kdyby se znovu pokusil pohltit Yahoo a podíly ve vyhledávání by spojil. Ve Spojených státech by se hned stal výraznějším. Navíc technologické zábrany už padly pod vedením Bartzové, která nechala Bing a reklamní systém Microsoftu na Yahoo nasadit.

Silver Lake Partners nyní mohou výhodně koupit Yahoo, provést s ním své záchranné aktivity a pak tuto firmu opět se ziskem prodat. A stejně jako v případě Skypu může být kupcem opět Microsoft. Stříbrné jezero se tak může stát investičním fondem, který dokáže vydělávat na největší softwarové firmě světa.

Všechno to ještě bude velká legrace. Yahoo plánuje najmout řadu poradců, auditorů, analytiků a kdo ví koho všeho ještě, aby podali podrobnou zprávu o tom, co by se mělo udělat a změnit. Kdo ví, kam to povede. Například výkonný šéf serveru Business Insider Henry Blodget v otevřeném dopise šéfy správní rady Yahoo vyzval, aby raději odkoupili jeho společnost, a on jim pak celou firmu předělá tak, aby byla schopná dalšího života.

No, tak uvidíme.

Diskuze (2) Další článek: Micron představil SSD C400 SED s hardwarovým šifrováním

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,