Facebook je vedle sociální sítě i herní platforma, jeho inženýři se tedy zajímají o HTML5 a Javascript. Sestrojili si jednoduchý benchmark a hádejte, kdo v prvním dílčím testu zvítězil?
Facebook není jen webová služba. Je to při jeho dnešní velikosti i určitá podmnožina internetu – WWW síť. Leckomu může Facebook stačit stejným způsobem, jak se občas k „internetu laiků“ přirovnávala titulní stránka českého Seznamu. Ale ono tomu tak skutečně je. Kdejaký americký teenager může Facebook použít ke komunikaci (nový e-mail v rámci zpráv Facebooku), pro instantní chat (Jabber), jako úložiště fotek, blogů, jako kalendář a správce času, jako herní platformu a jako prostor pro setkávání se známými. Díky napojení Office Web Apps pomocí Docs.com pak nakonec i jako kancelářský balík.
Tento článek je ale o něčem jiném – o Facebooku jako herní platformě. Zatím zde vládnou zejména hry flashové, inženýři služby se už ale poohlížejí po HTML5. 125 milionů uživatelů Facebooku používá prohlížeč, který nově rodícímu se standardu rozumí, blíží se tedy doba, kdy bude technologie skutečně masově relevantní – no vlastně už je.
V souvislosti s tím si na Facebooku položili otázku, který z těchto prohlížečů je vlastně nejrychlejší při práci s technologiemi jako SVG, Canvas aj., které se obecně považují za součásti celého „hnutí za nový web“ – HTML5.
Výsledkem snahy byl nezávislý test herního výkonu prohlížečů JSGameBench, který podal odpověď na otázku, který z prohlížečů je v tomto úhlu pohledu nejrychlejší. Radovat se tentokráte mohou v Redmondu, testovací Internet Explorer 9 totiž asi skutečně nebude jen marketingová bublina. Více napoví obrázek níže.
Výsledek testu JSGameBench, který ve své první verzi zkoumá, který z prohlížečů dokáže při pevné obnovovací
frekvenci (30 fps) vykreslit více animovaných objektů. V tomto konkrétním testu s přehledem vítězí Internet Explorer 9 a při srovnání s ostatními hráči také nejnovější testovací Chrome 10. JSGameBench budou autoři nadále vylepšovat, může z něj tedy vzniknout zajímavá alternativa ke stávajícícm testům.
Akceleraci sice postupně zavádí i ostatní hráči na trhu, IE je ovšem první, který síly grafické karty a více jader CPU pro zpracovávání Javascriptu používá v nejvyšší míře. Zatímco tedy v případě Chromu nebo třeba Firefoxu se akcelerují (i v testovacích sestaveních) pouze dílčí části konstrukce webové stránky, v případě IE9 podléhá akceleraci vše od všech dílčích technologií HTML5 až po kompozici stránky a předání jejího obrazu kompozitnímu manažeru operačního systému – v případě Windows 7 tedy akcelerovanému prostředí, jehož vizuální stránku známe jako Windows Aero.
První verze testu pouze vykresluje bitmapy, v příští už toho ale bude umět benchmark mnohem více
Akcelerace je samozřejmě pouze jedna z mnoha částí, které dělají prohlížeč prohlížečem, jak se ovšem zdá, v této oblasti je i po necelém roce Microsoft stále jasným vítězem a udává zatím směr dalšímu vývoji. Nesouhlasíte? Tak si vzpomeňte, kdo před takovým rokem a půl mluvil o hardwarové akceleraci webových stránek. To je skutečně přinejmenším marketingový projekt Microsoftu.
HTML5 Blizzard
Na podobném principu funguje i jistý test ze stáje Microsoftu. Jmenuje se HTML5 Blizzard a vykresluje padající sněhové vločky. Vtip spočívá v tom, že rychlost (a tedy i počet) přibývajících vloček se zvyšuje, pokud se celá animace dokáže vykreslovat rychleji než 60 fps. Jakmile frekvence klesne, počet a rychlost padání vloček se snižuje. Zvítězí tedy ten prohlížeč, který při 60 fps dokáže vykreslit více vloček. Test používá na všech úrovních HW akceleraci a jeho detailní popis najdete zde. Samotný test si pak můžete spustit na této adrese.
Zlí jazykové nicméně test zpochybňují s tím, že se jedná o práci Microsoftu, nejlépe je tedy pro test optimalizovaný Internet Explorer 9. No uvidíme, jaká bude nakonec pravda. Kdo ví.