Sázka na Edge Microsoftu zatím moc nevychází. Redmondští chtěli zastavit klesající popularitu Internet Exploreru tím, že přijdou s prohlížečem úplně novým. Rychlým, moderním a „sexy“. Možná by se to povedlo, kdyby byl nový Edge perfektně připravený v okamžiku premiéry Windows 10. To se ale nestalo a nový prohlížeč je stále nedodělkem, který lidé moc nepoužívají.
Že je podíl Edge mezi prohlížeči slabý, to je jedna věc. U nového softwaru by se to dalo omluvit, ačkoli v tomto případě by měl růst korespondovat s rozvojem Windows 10, a to se moc neděje. Přímo alarmující je ale nyní zjištění amerického Computerworldu, podle kterého podíl Edge mezi prohlížeči paradoxně naopak klesá.
Klesající podíl Edge dle třech různých amerických metrik (zdroj: Computerworld)
Edge si v Americe postupně vydobyl 18% podíl. Vzhledem k přítomnosti všech funkcí Bingu a Cortany to tedy v USA s Edge nevypadalo až tak špatně. Pro srovnání – mezi českými uživateli internetu má Edge aktuálně podíl jen 1,6 %. Ale zatímco u nás toto mizivé číslo alespoň pozvolna stoupá, v Americe nyní panuje opačný trend a ten se podepisuje i na globální statistice.
Podle třech různých metrik (Net Applications, Statcounter a Digital Analytics Program) zaznamenal podíl Edge v posledních třech měsících postupný pokles podílu. Americká metrika Net Applications, která podíly přístupů přepočítává na unikátní uživatele, vždy vycházela pro prohlížeče Microsoftu více pozitivně a Edge v srpnu dosáhl dokonce na 36,2% podíl. V listopadu už to bylo jen 31,2%. O procentní bod klesl podíl Edge také v globálním měření Statcounteru, který vychází z měření zobrazení stránek.
V Česku používá Edge 1,6 % uživatelů, na Živě.cz 2,8 % čtenářů*
Edge je ve Windows 10 výchozím prohlížečem, jehož volbu už nemusíte potvrzovat skrze ballot screen s nabídkou konkurence. V USA je navíc podporován silnou reklamní kampaní. Ale zjevně to nestačí. Hlavní příčinu cítíme sami a zmiňují ji i američtí komentátoři – Edge chybí slibované doplňky a plná synchronizace. Obojí by mělo přijít v příštím roce.
Microsoft propásl příležitost, kdy uživatelé při přechodu na nový systém s chutí vyzkouší i nový prohlížeč. Když je ale Edge zklamal a zabydleli se v jiném, motivace k opakované zkoušce Edge je pak už pochopitelně slabá.
* zdroj: Gemius a Google Analytics