Padesát vloni, padesát letos. Strategií Googlu jsou nákupy společností

Osmačtyřicet, takový je počet firem a startupů, které Google koupil v loňském roce. Největší internetová firma světa tak dostála dřívějším slovům odstupujícího šéfa Erica Schmidta, který se nechal slyšet, že novou expandující strategií Googlu mají být právě odkupy nadějných projektů a společností. A od této strategie internetový gigant nechce opouštět ani pod vedením Larryho Page. Podle šéfa pro rozvoj společnosti Davida Laweeho se totiž firma chystá v tomto roce uskutečnit další sérii nákupů, která by měla co do počtu akvizicí dorovnat tu z loňského roku.

Lawee v rozhovoru pro Wall Street Journal uvedl, že Google bude v akviziční oblasti nadále velice “agresivní”. Odradit by ho neměla ani současná cena internetových společností, která je sice dle slov Laweeho vysoká, ale na druhou stranu reflektuje reálné možnosti výdělku a úspěchů.

Google nakupuje, aby získal lidi a technologie

Google se nákupy společností drží ve hře. Nezískává pouze nové projekty, které může dále rozšiřovat a začleňovat do svého portfolia, ale také nové technologie a především chytré mozky. Firma navíc nechce, aby se odkoupené firmičky ztratily v byrokratickém systému, ale ve většině případů se pro ně snaží vytvořit takové podmínky, které nadále umožňují samostatný rozvoj a řízení projektu.

Internetová jednička láká mladé firmy právě na to, že pokud se svým startupem přejdou pod křídla Googlu, nebudou muset řešit provozní a finanční stránku věci a budou se moci soustředit pouze na vývoj a nasazení svého produktu. Google se snaží být určitým inkubátorem a mimo jiné tím reaguje na konurenční Facebook, který se rovněž snaží získávat co nejvíce chytrých mladých lidí z technologické branže. Více o tom v mém dřívějším článku.

Klepněte pro větší obrázek
Google mnoho svých úspěšných služeb nevytvořil přímo, ale koupil je.

Někteří kritici ale namítají, že Google usnul na vavřínech a sám o sobě vytvořil pouze dvě masově používané služby – vyhledávání a Gmail. Zbytek jsou projekty, které firma koupila, začlenila a začala dál rozvíjet a zapojovat do své produktové infrastruktury.

Firma koupila YouTube, reklamní systém AdSense, DoubleClick, celý Android, blogovací platformu Blogger, firmu DocVerse, jejichž produkt umožňuje napojení Google Docs na Microsoft Office, a mnohé další. Aby nebyli slyšet pouze kritikové, akviziční strategie je naprosto legitimním obchodním modelem, který praktikují mnohé veliké firmy. Umožňuje jim to nadále se rozvíjet a přicházet s novými službami. V IT branži je to v poslední době vidět například u HP, které koupilo Palm, 3Com a 3PAR – tedy tři společnosti, jejichž produkty jsou nyní pro firmy stěžejní v dalším rozvoji. Bez nich by to bylo mnohem, mnohem těžší.

Někteří lidé ale odcházejí

Lidé z Googlu se často chlubí tím, že dokáží pro koupené projekty a lidi zajistit takové podmínky, aby se jim ve 24 tisícové firmě líbilo a mohli se dále rozvíjet. Faktem je, že dvě třetiny “odkoupených lidí” za posledních 12 let ve firmě zůstaly a pouze třetina Google nakonec opustila.

Odchody ale pro Google často nebyly úplně příjemné. Odešli například zakladatelé YouTube a AdMob. Firmě zamával dnes slavný Dennis Crowley, který se v roce 2005 nechal koupit spolu se svým projektem Dodgeball, který pracoval podobně, jako dnešní Foursquare. Jeho projekt prý ale v Googlu neměl dostatečnou podporu, rozhodl se proto odejít a nyní vede onen Foursquare se sedmi miliony uživatelů, jejichž číslo a komerční potenciál neustále rostou. A Google se nyní snaží podobnou geolokační “check-in” službu zapojit do svého Latitude.

Klepněte pro větší obrázek
Dennis Crowley neměl v Googlu pro svůj projekt podporu. Odešel tak a založit Foursquare.

Odešli také Evan Williams a Dick Costolo, kteří Googlu prodali služby Blogger a FeedBurner. Nyní provozují Twitter, který po celém světě používá více než 200 milionů lidí a Google se jej marně snaží okopírovat s projektem Buzz.

Google v současné době čeká, jak dopadne prošetřování akvizice společnosti ITA Software, pomocí níž by chtěl rozšířit možnosti vyhledávání letů a s tím spojených informací. Firmě se v minulosti samozřejmě také několik obchodů nepodařilo. Nedávno například krachla jednání se zástupci Grouponu, kteří nepřijali nabídku ve výši 5 miliard dolarů.

Google ale nenakupuje a nepodniká kroky pouze v oblasti internetových služeb, ale angažuje se také v jiných oblastech. Zkouší to například s větrnými elektrárnami, solárními panely, auty bez řidiče či vlastní optickou internetovou sítí. Uvidíme, co bude za rok.

Témata článku: Google, Byznys, Internet, Larry Page, Eric Schmidt, Blogger, Check In, Erica, Dick

2 komentáře

Nejnovější komentáře

  • ghurtik 8. 3. 2011 8:04:28
    Zajimavy clanek. S akvizicemi jako obchodni politikou bych jeste zminil...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 123