reklama

Padesát vloni, padesát letos. Strategií Googlu jsou nákupy společností

Osmačtyřicet, takový je počet firem a startupů, které Google koupil v loňském roce. Největší internetová firma světa tak dostála dřívějším slovům odstupujícího šéfa Erica Schmidta, který se nechal slyšet, že novou expandující strategií Googlu mají být právě odkupy nadějných projektů a společností. A od této strategie internetový gigant nechce opouštět ani pod vedením Larryho Page. Podle šéfa pro rozvoj společnosti Davida Laweeho se totiž firma chystá v tomto roce uskutečnit další sérii nákupů, která by měla co do počtu akvizicí dorovnat tu z loňského roku.

Lawee v rozhovoru pro Wall Street Journal uvedl, že Google bude v akviziční oblasti nadále velice “agresivní”. Odradit by ho neměla ani současná cena internetových společností, která je sice dle slov Laweeho vysoká, ale na druhou stranu reflektuje reálné možnosti výdělku a úspěchů.

Google nakupuje, aby získal lidi a technologie

Google se nákupy společností drží ve hře. Nezískává pouze nové projekty, které může dále rozšiřovat a začleňovat do svého portfolia, ale také nové technologie a především chytré mozky. Firma navíc nechce, aby se odkoupené firmičky ztratily v byrokratickém systému, ale ve většině případů se pro ně snaží vytvořit takové podmínky, které nadále umožňují samostatný rozvoj a řízení projektu.

Internetová jednička láká mladé firmy právě na to, že pokud se svým startupem přejdou pod křídla Googlu, nebudou muset řešit provozní a finanční stránku věci a budou se moci soustředit pouze na vývoj a nasazení svého produktu. Google se snaží být určitým inkubátorem a mimo jiné tím reaguje na konurenční Facebook, který se rovněž snaží získávat co nejvíce chytrých mladých lidí z technologické branže. Více o tom v mém dřívějším článku.

Klepněte pro větší obrázek
Google mnoho svých úspěšných služeb nevytvořil přímo, ale koupil je.

Někteří kritici ale namítají, že Google usnul na vavřínech a sám o sobě vytvořil pouze dvě masově používané služby – vyhledávání a Gmail. Zbytek jsou projekty, které firma koupila, začlenila a začala dál rozvíjet a zapojovat do své produktové infrastruktury.

Firma koupila YouTube, reklamní systém AdSense, DoubleClick, celý Android, blogovací platformu Blogger, firmu DocVerse, jejichž produkt umožňuje napojení Google Docs na Microsoft Office, a mnohé další. Aby nebyli slyšet pouze kritikové, akviziční strategie je naprosto legitimním obchodním modelem, který praktikují mnohé veliké firmy. Umožňuje jim to nadále se rozvíjet a přicházet s novými službami. V IT branži je to v poslední době vidět například u HP, které koupilo Palm, 3Com a 3PAR – tedy tři společnosti, jejichž produkty jsou nyní pro firmy stěžejní v dalším rozvoji. Bez nich by to bylo mnohem, mnohem těžší.

Někteří lidé ale odcházejí

Lidé z Googlu se často chlubí tím, že dokáží pro koupené projekty a lidi zajistit takové podmínky, aby se jim ve 24 tisícové firmě líbilo a mohli se dále rozvíjet. Faktem je, že dvě třetiny “odkoupených lidí” za posledních 12 let ve firmě zůstaly a pouze třetina Google nakonec opustila.

Odchody ale pro Google často nebyly úplně příjemné. Odešli například zakladatelé YouTube a AdMob. Firmě zamával dnes slavný Dennis Crowley, který se v roce 2005 nechal koupit spolu se svým projektem Dodgeball, který pracoval podobně, jako dnešní Foursquare. Jeho projekt prý ale v Googlu neměl dostatečnou podporu, rozhodl se proto odejít a nyní vede onen Foursquare se sedmi miliony uživatelů, jejichž číslo a komerční potenciál neustále rostou. A Google se nyní snaží podobnou geolokační “check-in” službu zapojit do svého Latitude.

Klepněte pro větší obrázek
Dennis Crowley neměl v Googlu pro svůj projekt podporu. Odešel tak a založit Foursquare.

Odešli také Evan Williams a Dick Costolo, kteří Googlu prodali služby Blogger a FeedBurner. Nyní provozují Twitter, který po celém světě používá více než 200 milionů lidí a Google se jej marně snaží okopírovat s projektem Buzz.

Google v současné době čeká, jak dopadne prošetřování akvizice společnosti ITA Software, pomocí níž by chtěl rozšířit možnosti vyhledávání letů a s tím spojených informací. Firmě se v minulosti samozřejmě také několik obchodů nepodařilo. Nedávno například krachla jednání se zástupci Grouponu, kteří nepřijali nabídku ve výši 5 miliard dolarů.

Google ale nenakupuje a nepodniká kroky pouze v oblasti internetových služeb, ale angažuje se také v jiných oblastech. Zkouší to například s větrnými elektrárnami, solárními panely, auty bez řidiče či vlastní optickou internetovou sítí. Uvidíme, co bude za rok.

Témata článku: Byznys, Google, Internet, Larry Page, Eric Schmidt, Blogger, Erica, Dick, Google AdSense, Check In

2 komentáře

Nejnovější komentáře

  • ghurtik 8. 3. 2011 8:04:28
    Zajimavy clanek. S akvizicemi jako obchodni politikou bych jeste zminil...
reklama
Určitě si přečtěte

5 specialit, které budou v příštím Firefoxu. Ale musí vás nejprve nadchnout

5 specialit, které budou v příštím Firefoxu. Ale musí vás nejprve nadchnout

** Vyzkoušejte si speciality, na kterých pracuje Mozilla ** Vývojáři se podle vás rozhodnou, jestli to má smysl ** Nově přibyl skvělý experiment Snooze Tabs

26.  2.  2017 | Jakub Čížek | 47

4 aplikace, které vám pomohou z hardwaru vyždímat maximum

4 aplikace, které vám pomohou z hardwaru vyždímat maximum

** Taktování je nejsnadnější cestou k vyššímu výkonu ** S dnešními nástroji jej zvládne i méně zkušený uživatel ** Poradíme, v čem přetaktovat procesor i grafiku

25.  2.  2017 | Stanislav Janů | 37

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama