Oracle uskutečnil největší akvizici od koupě Sun Microsystems

Larry Ellison a jeho Oracle už nechtěli poslouchat, že jsou zastaralí a nepružní a vydali se nakupovat. Za poměrně neznámou firmu RightNow zaplatí 1,43 miliardy dolarů, což z ní dělá největší akvizici od roku 2009, kdy Oracle za 7,4 miliardy dolarů koupil Sun Microsystems. Pro Larryho impérium může být tento obchod podobně strategicky důležitý, jako akvizice firmy 3PAR obrem HP. Celý obchod ještě musí schválit akcionáři a regulační úřady. Dokončen by měl být do konce tohoto, nebo začátkem příštího roku.

Oracle se snaží, stejně jako například Microsoft a další zavedení obři v oboru, tlačit do cloudu a nabízet ke klasickým službám také cloudové varianty. Firma proto před pár týdny na konferenci OpenWorld představila Oracle Public Cloud, do kterého nyní začíná začleňovat nové služby. Technologie a produkty RightNow mají být mimo jiné odpovědí na produkty Salesforce.com. Šéf Salesforce Marc Benioff si z Oraclu velice rád utahoval právě z toho důvodu, že není schopný nabízet cloudové služby na odpovídající úrovní a nazýval firmu „falešným cloudem“. Celé handrkování jsme popisovali v samostatném článku.

Zase ten cloud, všude samý cloud

RightNow nabízí cloudové služby řízení vztahu se zákazníky (customer service cloud, CRM), které tak zapadají do současného portfolia Larryho firmy. „Oracle se agresivně snaží přinést zákazníkům plné spektrum služeb postavených na cloudu. Zahrnuje zautomatizování prodeje, práci s lidskými zdroji, firemní sociální sítě, databázové systémy a jazyk Java jako součást Oracle Public Cloudu,“ píše v oficiálním prohlášení výkonný viceprezident firmy Thomas Kurian. Cloudové CRM systémy jsou tak logickým a strategickým doplněním skládanky. Podobně si HP doplnilo své serverové cloudové puzzle, když koupilo úložné systémy 3PAR.

Oracle a další jemu podobné firmy skutečně potřebují rychle nabízet také cloudové služby, zákazníci je totiž chtějí čím dál víc. Šéf konkurenčního Salesforce.com Marc Benioff je sice hodně kontroverzní postavou, což mi před pár dny v rozhovoru potvrdil i výkonný šéf VMware Paul Maritz, podstatu cloudu v podnikání ale vystihl dobře. Zákazníci často nechtějí platit za náročnou infrastrukturu, ale raději si daný produkt koupí za měsíční poplatek jako službu. Oracle má navíc silnou konkurenční výhodu, protože může nové cloudové služby začít prodávat skrze silnou partnerskou síť.

V praxi to pro Oracle znamená to, že nadále bude moci svým zákazníkům nabízet vyladěné a rychle vlastní servery s klasickými instancemi CRM a dalších služeb, ale zároveň jim toto všechno bude moci nabídnout také jako službu založenou na měsíčních poplatcích. Podobnou hru rozjel například Microsoft.

 

Oracle kupuje kolem 33 milionů akcií RightNow, každou za 43 dolarů. To je zhruba 20procentní bonus k ceně, která uzavírala páteční obchodování na burze. Akcie v pondělí logicky poskočily o 19 procent. Dvouprocentní růst si připsal také Oracle.

Diskuze (8) Další článek: Dropbox & HTC: Pět giga mraku v každém novém smartphonu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,