reklama

Online prodej her formou „zaplať kolik můžeš“ se zatím moc neosvědčil

Snaha odlákat uživatele od nelegálního šíření softwaru, her, nebo jiného autorsky chráněného obsahu vedla k myšlence prodeje za libovolnou cenu, kterou si zvolí sám kupující. Na tento typ netradičního prodeje můžete narazit zejména v Americe, kde jeho provozování není až tak rizikové. Uživatelé zde jsou zvyklí platit. Ale co u nás?

Systém „zaplať kolik chceš“ už párkrát vyzkoušel T-Mobile ve svém online obchodu s hudbou T-Music. Uživatelé si mohli nové CD koupit za libovolnou cenu, nebo třeba zdarma. Stejný způsob nyní rozjel Cinemax, distributor počítačových her. Na svém webu zaplat-kolik-muzes.cinemax.cz nabídl první hru s libovolnou cenovkou – českou adventuru Daemonica.

Původní cena hry při uvedení na trh byla 999 Kč, nyní se běžně prodává za 199 Kč. Provozovatel na svém blogu prozradil, kolik byli zákazníci v prvních pěti dnech nabídky ochotni zaplatit. A jak vidno, stavět byznys se na tomto modelu u nás moc nevyplácí. Celých 38 % uživatelů zaplatilo méně než 10 Kč a jen 3% uživatelů zaplatili více než 139 Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Provozovatel umožnil platbu prostřednictvím platebního systému PayPal, který je rychlý a nejrozšířenější. Za každou transakci je však prodávajícímu účtován poplatek cca 10 Kč, a pokud je příchozí částka nižší, nedostane z ní prodejce nic. Celých 38 % zákazníků tedy hru získalo, aniž by z toho prodejce něco měl, a čtvrtina příjmů od ostatních uživatelů šla na pokrytí poplatků PayPalu.

Cinemax můžeme pochválit za odvahu a zveřejnění výsledků, pro ostatní je to signál, že u nás se tímto způsobem prodeje jen těžko uživíte.


Doplněno:

V diskuzi se objevují názory, že procentuální výsledky bez znalosti celkového počtu prodaných kusů nejsou relevantní. Stačí si ale uvědomit, že teoretický zisk zde tvoří mizivá 3 % a že na českém trhu nemůžeme prodeje počítat na statisíce. Ale chcete-li přesná čísla, můžeme si je spočítat. Jedinou neznámou je tu maximální cena, kterou byli zákazníci ochotni platit – vzhledem k ceně hry 199 Kč předpokládejme 200 Kč (vzhledem k malému procentu zde ani stanovení 500 Kč nezpůsobí velké rozdíly ve výsledku).

Částky v jednotlivých skupinách zprůměrujeme, tím známe teoretický příspěvek každého zákazníka ve skupině. PayPal si bere 10 Kč + 5% z placené částky a o tyto poplatky snížíme příspěvek v každé skupině – známe tím průměrný zisk na kopii z každé skupiny. Procentuální rozložení skupin je stále dané, a tak můžeme spočítat průměrný zisk z jedné kopie: 27,77 Kč. Tento zisk na jednu kopii je stejný, ať už jich bylo prodáno 100 nebo 10 000.

Více než počet prodaných kusů by tedy bylo zajímavější informací, na kolik Cinemax vyjde jedna licence, nebo zda má nějakou neomezenou multilicenci k přeprodeji. Pokud hru před akcí prodával za 199 Kč (a na svém e-shopu za tuto cenu stále prodává) a přitom by se mu mělo vyplatit prodávat stejné zboží za 27,77 Kč, tak by při nákladech 20 Kč na hru musel prodat 23krát více kopií, aby se mu tento prodej vyplatil. Mimojiné by to ale znamenalo, že standardně hry prodává s marží 895 %.

Protože vás tato problematika zajímá, zkusím od Cinemaxu zjistit, kolik her skutečně prodal, zda má neomezenou multilicenci a na kolik ho přijdou náklady na jednu hru při běžném prodeji. Ale je celkem pochopitelné, že tato čísla pravděpodobně nezveřejní.

Témata článku: Software, Byznys, Internet, Cinemax, Adventure

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Ace_McIntosh 4. 2. 2010 15:49:29
    Ach, jak mi to připomíná tu nedávnou akci BatteryBaru :-). "Zaplať kolik...
  • clarkie 3. 2. 2010 14:09:55
    provokativní a útočný je tvůj příspěvek, já jen konstatoval, že se mu...
  • clarkie 3. 2. 2010 14:08:01
    takže linuxové distribuce umí bez emulace nové windows hry? třeba ME2?
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama