Online prodej her formou „zaplať kolik můžeš“ se zatím moc neosvědčil

Snaha odlákat uživatele od nelegálního šíření softwaru, her, nebo jiného autorsky chráněného obsahu vedla k myšlence prodeje za libovolnou cenu, kterou si zvolí sám kupující. Na tento typ netradičního prodeje můžete narazit zejména v Americe, kde jeho provozování není až tak rizikové. Uživatelé zde jsou zvyklí platit. Ale co u nás?

Systém „zaplať kolik chceš“ už párkrát vyzkoušel T-Mobile ve svém online obchodu s hudbou T-Music. Uživatelé si mohli nové CD koupit za libovolnou cenu, nebo třeba zdarma. Stejný způsob nyní rozjel Cinemax, distributor počítačových her. Na svém webu zaplat-kolik-muzes.cinemax.cz nabídl první hru s libovolnou cenovkou – českou adventuru Daemonica.

Původní cena hry při uvedení na trh byla 999 Kč, nyní se běžně prodává za 199 Kč. Provozovatel na svém blogu prozradil, kolik byli zákazníci v prvních pěti dnech nabídky ochotni zaplatit. A jak vidno, stavět byznys se na tomto modelu u nás moc nevyplácí. Celých 38 % uživatelů zaplatilo méně než 10 Kč a jen 3% uživatelů zaplatili více než 139 Kč.

Klepněte pro větší obrázek

Provozovatel umožnil platbu prostřednictvím platebního systému PayPal, který je rychlý a nejrozšířenější. Za každou transakci je však prodávajícímu účtován poplatek cca 10 Kč, a pokud je příchozí částka nižší, nedostane z ní prodejce nic. Celých 38 % zákazníků tedy hru získalo, aniž by z toho prodejce něco měl, a čtvrtina příjmů od ostatních uživatelů šla na pokrytí poplatků PayPalu.

Cinemax můžeme pochválit za odvahu a zveřejnění výsledků, pro ostatní je to signál, že u nás se tímto způsobem prodeje jen těžko uživíte.


Doplněno:

V diskuzi se objevují názory, že procentuální výsledky bez znalosti celkového počtu prodaných kusů nejsou relevantní. Stačí si ale uvědomit, že teoretický zisk zde tvoří mizivá 3 % a že na českém trhu nemůžeme prodeje počítat na statisíce. Ale chcete-li přesná čísla, můžeme si je spočítat. Jedinou neznámou je tu maximální cena, kterou byli zákazníci ochotni platit – vzhledem k ceně hry 199 Kč předpokládejme 200 Kč (vzhledem k malému procentu zde ani stanovení 500 Kč nezpůsobí velké rozdíly ve výsledku).

Částky v jednotlivých skupinách zprůměrujeme, tím známe teoretický příspěvek každého zákazníka ve skupině. PayPal si bere 10 Kč + 5% z placené částky a o tyto poplatky snížíme příspěvek v každé skupině – známe tím průměrný zisk na kopii z každé skupiny. Procentuální rozložení skupin je stále dané, a tak můžeme spočítat průměrný zisk z jedné kopie: 27,77 Kč. Tento zisk na jednu kopii je stejný, ať už jich bylo prodáno 100 nebo 10 000.

Více než počet prodaných kusů by tedy bylo zajímavější informací, na kolik Cinemax vyjde jedna licence, nebo zda má nějakou neomezenou multilicenci k přeprodeji. Pokud hru před akcí prodával za 199 Kč (a na svém e-shopu za tuto cenu stále prodává) a přitom by se mu mělo vyplatit prodávat stejné zboží za 27,77 Kč, tak by při nákladech 20 Kč na hru musel prodat 23krát více kopií, aby se mu tento prodej vyplatil. Mimojiné by to ale znamenalo, že standardně hry prodává s marží 895 %.

Protože vás tato problematika zajímá, zkusím od Cinemaxu zjistit, kolik her skutečně prodal, zda má neomezenou multilicenci a na kolik ho přijdou náklady na jednu hru při běžném prodeji. Ale je celkem pochopitelné, že tato čísla pravděpodobně nezveřejní.

Témata článku: Software, Byznys, Internet, Cinemax, Adventure

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Ace_McIntosh 4. 2. 2010 15:49:29
    Ach, jak mi to připomíná tu nedávnou akci BatteryBaru :-). "Zaplať kolik...
  • clarkie 3. 2. 2010 14:09:55
    provokativní a útočný je tvůj příspěvek, já jen konstatoval, že se mu...
  • clarkie 3. 2. 2010 14:08:01
    takže linuxové distribuce umí bez emulace nové windows hry? třeba ME2?
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 49

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

Původní Starcraft: Brood War je nyní zdarma. Konec práce! Jde se pařit

** Legendární hra Starcraft je nyní k dispozici zdarma ** Chystá se i nová remasterovaná verze s hezčí grafikou

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 25

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

Včera | Jakub Čížek | 100

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?