Nvidia: vývoj Tegry vyšel na 40 miliard korun

CEO společnosti Nvidia se v rozhovoru vyjádřil k některým zajímavým okolnostem současného dění v oblasti ARM čipů i budoucího vývoje.

Na letošní konferenci AsiaD, která je rozšířením serveru All Things Digital na globální sféře, se představilo mnoho významných hostů ze segmentu technologií, které si v častých případech vzal na rozhovor známý Walt Mossberg.

Jedním z hostů byl i Jen-Hsun Huang, který je nyní na pozici CEO ve společnosti Nvidia. Spoluzakladatel této společnosti se vyjádřil k současným trendům a budoucímu vývoji v této oblasti, pokusíme se probrat ty nejzajímavější informace.

Nastupující mobilní zařízení

Nvidia byla založena v roce 1993 a zabývala se výhradně grafickými kartami. Po chvilkovém zkoušení čipsetů, které bylo „zatrženo“ Intelem, se však opět posunula i na další segment. Mobilní zařízení zažívají obrovský rozmach, nejedná se však o klasické notebooky ani netbooky, ale hlavně o chytré mobilní zařízení, tablety nebo smartbooky. Všechna tato zařízení využívají převážně úsporné a malé procesory ARM, a právě do tohoto segmentu se Nvidia pustila se svými zkušenostmi v oblasti vývoje grafických čipů a čipsetu.

i-GhbpRCX-M.jpg

Jen-Hsun Huang prozradil, že vývoj platformy Tegra, která kombinuje ARM procesor a grafický čip GeForce ULV, vyšel v průběhu let již na dvě miliardy dolarů, což je v přibližném přepočtu kolem 40 miliard korun. Jedním z přímých konkurentů je dle jeho slov například Qualcomm, který nabízí také kompletní mobilní platformu. Na trhu jsou však pochopitelně i další hráči jako Samsung, Texas Instruments nebo Marvell.

Nvidii se ale podařilo vyvinout jako první dvoujádrové řešení Tegra 2 (Cortex-A9), které se stalo velmi úspěšným. Dle informací pokrývá Nvidia 70 % všech tabletů, samozřejmě bez připočítání iPadu. Platforma od Nvidie je také ve třinácti mobilních telefonech, což je vzhledem k tomu, že je Nvidia na tomto poli poměrně nováčkem, velmi dobrý úspěch.

i-823gMzL-M.jpg

Takzvaná „Post-PC“ éra, je něco, na co Nvidia hodně sází. To je vidět i na výhledu dalších modelů, ať už se jedná o blízké čtyřjádrové řešení Tegra 3 s kódovým označením Kal-El, nebo nadcházející modely pro příští roky. Všechny tyto modely jsou ale již v přípravě, Nvidia chce totiž udržet technologický krok a uvádět novým model každý rok. Další platformy Tegra i pro příští roky jsou již v určité fázi vývoje (u každého čipu jde celkově přibližně o tři roky) a každá nová platforma by měla přinést nejen vyšší výkon, ale také nové technologie a „překvapivé“ zlepšení.

Jako ukázkový příklad byl uveden právě Kal-El, který sice obsahuje čtyři výkonná jádra Crotex-A9, ale Nvidia do čipu implementovala i speciální páté jádro, které je určené pouze pro nenáročné úlohy a je extrémně úsporné – až 20× úspornější než plná jádra Cortex-A9. Při běžném používání zařízení (dle vyjádření i při přehrávání videa) se tak používá převážně toto jádro, zatímco klasická výkonná jádra, která mají i nesrovnatelně vyšší spotřebu, se použijí pouze tehdy, když je to skutečně potřeba - například u her a náročných aplikací. Jen-Hsun Huang to přirovnává k hybridním automobilům, které si v nízké rychlosti a při rozjezdech vystačí s nenáročným elektrickým pohonem, při vyšší rychlosti však již použijí výkonnější klasický motor.

i-sBQwwj9-M.jpg

Jedno z dalších vylepšení je i v oblasti zpracování obrazu, které spoléhá na nedokonalost očí a zjednodušením některých procesů bylo dosaženo úspory při výpočetním výkonu.

Apple a vlastní úprava čipů

Jedna z otázek, kterou Walt Mossberg položil, se také týkala pohledu na vývoj a úpravu vlastního čipu, kterou nyní provozuje Apple u svých mobilních zařízení (iPhone, iPad). Dle Jen-Hsun Huanga je tento způsob určitě lepší pro celkovou optimalizaci hardwaru a softwaru, ale lze to provádět pouze při zrození nového segmentu. Časem prý totiž výrazně stopnou náklady na vývoj a s každou generací je to stále těžší a těžší.

Do budoucna se dle jeho slov nemůže jakákoli jediná společnost spoléhat na výhradně vlastní řešení, pokud se této oblasti nevěnuje zcela kompletně a nemá tisíce vlastních zaměstnanců pro tento typ vývoje. To lze však řešit případnou koupí potřebných společností s danými technologiemi a inženýry. Apple navíc rozhodně nemá nouzi o peníze, a pokud jde o odhady, má na účtech možná již přes 80 miliard dolarů. Jen pro úplnost, Nvidia má v současnosti tržní hodnotu téměř 9 miliard dolarů.

ARM a Windows: podpora Microsoft Office je stěžejní

Příští generace operačního systému Windows, která je zatím prezentována pod názvem Windows 8, přinese poprvé podporu procesorů ARM, s čímž souvisí i výhoda pro společnost Nvidia a její platformu Tegra. Výkon této platformy přitom již dnes dosahuje na úroveň, která je dostatečná pro běžné pracovní činnosti, prohlížení internetu, přehrávání HD videa nebo hraní her.

Oblast klasických počítačů, kde vládne především neotřesitelný Intel, je však vázána na klíčové aplikace důležité pro uživatele i podniky, mezi které lze zařadit například Microsoft Office. K dispozici je sice řada webových služeb jako Google Docs, přechod uživatelů je však pozvolný.

Pokud ale Microsoft nabídne Office i pro ARM (celkově levnější počítače, smartbooky atd.), může to znamenat snazší přechod běžných uživatelů na tuto v mnoha směrech „lepší“ platformu (levnější, úspornější, menší, pasivní chlazení). Takzvaná post-PC éra tak může být právě v duchu ARMu, tedy alespoň pokud Intel nepředstaví dostatečně konkurenční řešení, které nabídne podobné parametry i cenu.

Video

Diskuze (7) Další článek: Nejlepší antiviry pro domácí použití

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,