Nvidia to s fyzikou myslí vážně, kupuje Ageiu

Společnost Nvidia kupuje Ageiu, jednoho z předních hráčů na poli akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Ageia stojí za vývojem sotwaru a technologiemi pro akceleraci fyziky a známým a přesto zatím nepříliš úspěšným akcelerátorem fyziky PhysX. Technologií této společnosti využívá více než 140 hotových či připravovaných her nejen pro PC, ale i pro Sony Playstation 3, MS XBOX 360 a Nintento Wii.

Ageia vešla ve známost, když na trh uvedla koncem března roku 2006 první akcelerátory fyziky - PPU (Physics Processing Unit) PhysX určené pro PCI slot. 

Klepněte pro větší obrázek

V květnu roku 2006 jsme měli PhysX i v redakci. Jenže start těchto akcelerátorů byl přinejlepším vlažný. K jejich prosazení ale nepomohlo ani snížení ceny ze 299 na 179 až 249 dolarů; schází totiž to hlavní – důvod, proč je kupovat, tedy pořádná podpora ve hrách. O prázdninách loňského roku pak Ageia představila i mobilní variantu PhysX.

Nvidia i AMD již dlouhou dobu experimentují s akcelerací fyziky pomocí grafických karet – podobně jako u grafiky jde při fyzikálních výpočtech především o velké množství paralelních výpočtů a grafické karty se pro ně tedy dají využít také. Přesto jsme se s výjimkou pár demonstrací zatím nedočkali uvedení těchto technologií do praxe. Do hry se nedávno zapojil i Intel odkoupením dalšího předního hráče na poli fyzikálních výpočtů, společnosti Havok.

Dosavadní nevalná podpora a nepříliš dobré výsledky fyzikálních akcelerátorů neznamenají, že je tato technologie odsouzená k záhubě. Stačí si jen vzpomenout, kolik let a kolik verzí DirectX trvalo, než se staly 3D akcelerátory běžnou součástí herních počítačů, a posléze součástí nezbytnou. A že něco podobného není zase tolik zapotřebí? Ale kdež, nesmíte se omezovat jen na efekty jako je vlnící se tráva, tisíc střepin, na které se rozletí vybuchující auto či na stovky poskakujících barelů. Fyzika ve hrách je stále propracovanější a člověka už dnes nepotěší neprůstřelná okna, keře na krajnici, které spolehlivě zastaví rozjetý kamion či dřevěné šopy, které bez poskvrnky ustojí nájezd  tanku a nerozlámou se pod jeho náporem na třísky. A čím je vizuální stránka reálnější, fyzika propracovanější a virtuální svět komplexnější, tím víc je každý podobný prohřešek proti realitě znát.

Otázkou do pranice zůstává, jak Nvidia s novou společností naloží. Po kdysi odkoupené společnosti 3Dfx Graphics a zavedených značkách 3Dfx a Voodoo toho moc nezbylo. Nvidia může pokračovat výrobou samostatných grafických akcelerátorů či samostatných čipů pro akceleraci fyziky (což se při nepříliš slavném startu PhysX nejeví jako nejpravděpodobnější cesta), nebo jen využít technologií této společnosti, přepracovat stávající systém a fyziku počítat na vlastních grafických kartách.

V nejbližší době nebude mít odkoupení společnosti Ageia Nvidií na hry prakticky žádný vliv – hardwarová akcelerace fyziky pomocí dedikovaných akcelerátorů se ve větší míře ve hrách neobjeví ze dne na den. Dá se taky předpokládat, že bude nějaký čas trvat, než se obě společnosti rozkoukají a začnou pohromadě fungovat. Nvidia je ale známá programem TWIMTBP – The Way It’s Meant To Be Played – a dobrou podporou herních vývojářů. Právě tato forma podpory by mohla napomoci většímu rozšíření a rychlejšímu využívání akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Čeká se i na to, jak se k podpoře akcelerace fyziky v herním rozhraní DirectX postaví Microsoft – i když se někdy před dvěma lety vyrojila řada zpráv o plánech na začlenění fyzikálních výpočtů do DirectX, je zatím ticho a klid po pěšině.

Zdroj: Nvidia

Témata článku: Microsoft, Physx, Tank, Tanky, Wii U, Unity 3D

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • tuba 5. 2. 2008 12:58:20
    A potom sa premenuju na UMBRELLA Corp., a spasi nas az Milla Jovovich v...
  • branoza 5. 2. 2008 12:18:33
    opera ruleZZ B-]
  • Tomáš Veselý 5. 2. 2008 11:21:37
    Ono to až taková sranda není. Software hýbe světem a softwarem hýbe...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 53

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?