reklama

Nvidia to s fyzikou myslí vážně, kupuje Ageiu

Společnost Nvidia kupuje Ageiu, jednoho z předních hráčů na poli akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Ageia stojí za vývojem sotwaru a technologiemi pro akceleraci fyziky a známým a přesto zatím nepříliš úspěšným akcelerátorem fyziky PhysX. Technologií této společnosti využívá více než 140 hotových či připravovaných her nejen pro PC, ale i pro Sony Playstation 3, MS XBOX 360 a Nintento Wii.

Ageia vešla ve známost, když na trh uvedla koncem března roku 2006 první akcelerátory fyziky - PPU (Physics Processing Unit) PhysX určené pro PCI slot. 

Klepněte pro větší obrázek

V květnu roku 2006 jsme měli PhysX i v redakci. Jenže start těchto akcelerátorů byl přinejlepším vlažný. K jejich prosazení ale nepomohlo ani snížení ceny ze 299 na 179 až 249 dolarů; schází totiž to hlavní – důvod, proč je kupovat, tedy pořádná podpora ve hrách. O prázdninách loňského roku pak Ageia představila i mobilní variantu PhysX.

Nvidia i AMD již dlouhou dobu experimentují s akcelerací fyziky pomocí grafických karet – podobně jako u grafiky jde při fyzikálních výpočtech především o velké množství paralelních výpočtů a grafické karty se pro ně tedy dají využít také. Přesto jsme se s výjimkou pár demonstrací zatím nedočkali uvedení těchto technologií do praxe. Do hry se nedávno zapojil i Intel odkoupením dalšího předního hráče na poli fyzikálních výpočtů, společnosti Havok.

Dosavadní nevalná podpora a nepříliš dobré výsledky fyzikálních akcelerátorů neznamenají, že je tato technologie odsouzená k záhubě. Stačí si jen vzpomenout, kolik let a kolik verzí DirectX trvalo, než se staly 3D akcelerátory běžnou součástí herních počítačů, a posléze součástí nezbytnou. A že něco podobného není zase tolik zapotřebí? Ale kdež, nesmíte se omezovat jen na efekty jako je vlnící se tráva, tisíc střepin, na které se rozletí vybuchující auto či na stovky poskakujících barelů. Fyzika ve hrách je stále propracovanější a člověka už dnes nepotěší neprůstřelná okna, keře na krajnici, které spolehlivě zastaví rozjetý kamion či dřevěné šopy, které bez poskvrnky ustojí nájezd  tanku a nerozlámou se pod jeho náporem na třísky. A čím je vizuální stránka reálnější, fyzika propracovanější a virtuální svět komplexnější, tím víc je každý podobný prohřešek proti realitě znát.

Otázkou do pranice zůstává, jak Nvidia s novou společností naloží. Po kdysi odkoupené společnosti 3Dfx Graphics a zavedených značkách 3Dfx a Voodoo toho moc nezbylo. Nvidia může pokračovat výrobou samostatných grafických akcelerátorů či samostatných čipů pro akceleraci fyziky (což se při nepříliš slavném startu PhysX nejeví jako nejpravděpodobnější cesta), nebo jen využít technologií této společnosti, přepracovat stávající systém a fyziku počítat na vlastních grafických kartách.

V nejbližší době nebude mít odkoupení společnosti Ageia Nvidií na hry prakticky žádný vliv – hardwarová akcelerace fyziky pomocí dedikovaných akcelerátorů se ve větší míře ve hrách neobjeví ze dne na den. Dá se taky předpokládat, že bude nějaký čas trvat, než se obě společnosti rozkoukají a začnou pohromadě fungovat. Nvidia je ale známá programem TWIMTBP – The Way It’s Meant To Be Played – a dobrou podporou herních vývojářů. Právě tato forma podpory by mohla napomoci většímu rozšíření a rychlejšímu využívání akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Čeká se i na to, jak se k podpoře akcelerace fyziky v herním rozhraní DirectX postaví Microsoft – i když se někdy před dvěma lety vyrojila řada zpráv o plánech na začlenění fyzikálních výpočtů do DirectX, je zatím ticho a klid po pěšině.

Zdroj: Nvidia

Témata článku: Microsoft, Physx, Playstation 3, Sony Playstation, Sony Playstation 3

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • tuba 5. 2. 2008 12:58:20
    A potom sa premenuju na UMBRELLA Corp., a spasi nas az Milla Jovovich v...
  • branoza 5. 2. 2008 12:18:33
    opera ruleZZ B-]
  • Tomáš Veselý 5. 2. 2008 11:21:37
    Ono to až taková sranda není. Software hýbe světem a softwarem hýbe...
reklama
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

** Dnes žádnou elektroniku programovat nebudeme ** Štěnice totiž funguje sama o sobě ** Stačí připojit baterii a naladit frekvenci

22.  1.  2017 | Jakub Čížek | 31

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 408

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

** Design Facebooku se delší dobu nemění a pro mnohé je nudným ** Grafici zkouší navrhovat nové koncepty toho, jak by mohla síť vypadat ** Hlasujte pro nejzdařilejší návrh

22.  1.  2017 | Stanislav Janů | 64

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

** Strojové učení lze skvěle použít pro vylepšení modelů pro předpověď srdečních komplikací ** Nová technologie umožňuje přesněji určit rizikové pacienty ** Dřívější diagnostika může díky včasně léčbě do budoucna zachránit životy

21.  1.  2017 | Karel Javůrek | 7

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama