reklama

Nová technologie odhalí pijácké zvyky teenagerů. Pomocí Instagramu

Výzkumníci univerzity v Rochesteru našli způsob, jak pomocí hloubkové analýzy dat z fotografií či textů z Instagramu odhalit pravidelné pití alkoholu u mladistvých. A to levněji, rychleji a přesněji, než to dokážou tradiční průzkumy.

Vědci doufají, že tyto informace pomohou vyvinout efektivnější metody prevence před nadměrným pitím a zjistit jejich účinnost. Informaci přinesl EurekaAlert.

Big data z alkoholových večírků

Vědecký tým, který vedl počítačový vědec Jiebo Luo, se zaměřil na Instagram, protože je mezi teenagery velmi populární. Prostřednictvím fotografií a textů poskytuje o této věkové skupině množství volně dostupných informací. Výzkumníci podotýkají, že mladiství ochotně sdílejí i své zážitky týkající se pití alkoholu.

Nový přístup vědcům umožnil vyhnout se zdrojům zkreslení. Dotazníky, zažité metody sledování konzumace alkoholu, mají například nevýhodu, že jejich respondenti nemusí být upřímní. Navíc, dobrovolníci ochotni účastnit se takových průzkumů nemusí představovat reprezentativní vzorek teenagerů.

Nejprve ale bylo nutné potřebné informace z Instagramu sesbírat, roztřídit a zpracovat. Luo s kolegy patří mezi průkopníky v oblasti získávání informací z internetových obrázků, a tak tyto postupy využil například při rozděleni profilů na Instagram do různých věkových skupin podle profilových fotografií. Služba totiž neumožňuje selektovat uživatele podle zadaného věku.

Použitá metoda počítačové analýzy dat odhadla nejen věk, ale i pohlaví a rasu uživatele. To vše pouze na základě profilové fotografie zachycující tvář.  

Po vyselektovaných skupiny nezletilých uživatelů výzkumníci sledovali jejich aktivity spojené s pitím alkoholu. Posloužila jim na to analýza tagů fotografií, internetového slangu v textech a třeba také značek alkoholických nápojů, jejichž profily sledují.

Výzkum zjistil, že teenageři - stejně jako dospělí - pijí více o víkendech, svátcích a po večerech. Rozdíly v míře požívání alkoholických nápojů mezi oběma pohlavími nebyly výrazné. Také se ukázalo, že si teenageři oblíbili některé značky alkoholických nápojů výrazně více než jiné. 

Naděje pro prevenci, ale i riziko zneužití

Díky novému přístupu bude podle vědců možné lépe informovat relevantní organizace nebo vzdělávací instituce, a tak navrhovat účinnější způsoby prevence. Navíc, sociální média a aplikace by se díky nové technologii mohly stát prostředkem cílených intervencí, jakož i způsobem, jak měřit účinek jakékoliv intervence.

Na druhé straně, výzkumníci připouštějí, že informace získané jejich metodou by mohly naopak využít i výrobci alkoholických nápojů. Dokázali by své produkty zacílit na ty uživatele, kteří jsou jejich zákazníky.

Nyní autoři výzkumu plánují spolupracovat s lidmi, kteří se zaměřují na další problémy mladistvých, jako je kouření, drogy, nechtěné těhotenství, stres či deprese.

Témata článku: Technologie, Technika, Sociální sítě, Deprese, Statistiky, Alkohol, Instagram, Drogy, Teenager, Slang

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Karel Dvořák 30. 10. 2015 18:52:15
    Teenagerů? Toto slovo je v češtině? Od kdy? Pokud vím, tak se tito jedinci...
  • Martin Sršeň 30. 10. 2015 14:14:46
    Keď je raz človek sprostý a má potrebu o všetkom písať verejne na...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 134

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 219

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama