Výzkumníci univerzity v Rochesteru našli způsob, jak pomocí hloubkové analýzy dat z fotografií či textů z Instagramu odhalit pravidelné pití alkoholu u mladistvých. A to levněji, rychleji a přesněji, než to dokážou tradiční průzkumy.
Vědci doufají, že tyto informace pomohou vyvinout efektivnější metody prevence před nadměrným pitím a zjistit jejich účinnost. Informaci přinesl EurekaAlert.
Big data z alkoholových večírků
Vědecký tým, který vedl počítačový vědec Jiebo Luo, se zaměřil na Instagram, protože je mezi teenagery velmi populární. Prostřednictvím fotografií a textů poskytuje o této věkové skupině množství volně dostupných informací. Výzkumníci podotýkají, že mladiství ochotně sdílejí i své zážitky týkající se pití alkoholu.
Nový přístup vědcům umožnil vyhnout se zdrojům zkreslení. Dotazníky, zažité metody sledování konzumace alkoholu, mají například nevýhodu, že jejich respondenti nemusí být upřímní. Navíc, dobrovolníci ochotni účastnit se takových průzkumů nemusí představovat reprezentativní vzorek teenagerů.
Nejprve ale bylo nutné potřebné informace z Instagramu sesbírat, roztřídit a zpracovat. Luo s kolegy patří mezi průkopníky v oblasti získávání informací z internetových obrázků, a tak tyto postupy využil například při rozděleni profilů na Instagram do různých věkových skupin podle profilových fotografií. Služba totiž neumožňuje selektovat uživatele podle zadaného věku.
Použitá metoda počítačové analýzy dat odhadla nejen věk, ale i pohlaví a rasu uživatele. To vše pouze na základě profilové fotografie zachycující tvář.
Po vyselektovaných skupiny nezletilých uživatelů výzkumníci sledovali jejich aktivity spojené s pitím alkoholu. Posloužila jim na to analýza tagů fotografií, internetového slangu v textech a třeba také značek alkoholických nápojů, jejichž profily sledují.
Výzkum zjistil, že teenageři - stejně jako dospělí - pijí více o víkendech, svátcích a po večerech. Rozdíly v míře požívání alkoholických nápojů mezi oběma pohlavími nebyly výrazné. Také se ukázalo, že si teenageři oblíbili některé značky alkoholických nápojů výrazně více než jiné.
Naděje pro prevenci, ale i riziko zneužití
Díky novému přístupu bude podle vědců možné lépe informovat relevantní organizace nebo vzdělávací instituce, a tak navrhovat účinnější způsoby prevence. Navíc, sociální média a aplikace by se díky nové technologii mohly stát prostředkem cílených intervencí, jakož i způsobem, jak měřit účinek jakékoliv intervence.
Na druhé straně, výzkumníci připouštějí, že informace získané jejich metodou by mohly naopak využít i výrobci alkoholických nápojů. Dokázali by své produkty zacílit na ty uživatele, kteří jsou jejich zákazníky.
Nyní autoři výzkumu plánují spolupracovat s lidmi, kteří se zaměřují na další problémy mladistvých, jako je kouření, drogy, nechtěné těhotenství, stres či deprese.