Moje zkušenosti při koupi ebooku sony prs 300 v USA.
Začátkem musím podotknout, že koupě tohoto ebooku byl můj první nákup zboží v eshopu v zahraničí. Bude tomu již tak dva roky, kdy jsem začal číst elektronické knihy na svém PDA Pocket loox 810. Protože jsem poměrně vášnivý čtenář, dostal jsem se do situace, že mi toto řešení vyhovuje na cestách, ale pro dlouhodobé čtení doma to není nic moc, displej není velký, písmena jsou malá a z toho mě začali při delším čtení bolet oči. Tak jsem se začal poohlížet po nějakém zařízení, které by moje PDA nahradilo. Samozřejmě jsem věděl, že existují elink čtečky prodávané v ČR, ale zdály se mi drahé. První krok, který byl z mé strany pro budoucí nákup učiněn, bylo, to, že jsem si zřídil účet u Mbank (mají tam vedení účtu zdarma) a na tento účet jsem zařídil PayPal. Tak jsem na podzim začal nesměle bloudit po amerických eshopech s tím, jestli se čtečky v USA neprodávají levněji. V tu dobu jsem měl již v koutku duše vybrán Sony PRS 300 dále jen ebook. S tím jsem samozřejmě narazil na problém s dopravou do ČR a samozřejmě s placením z ČR. Pár dní po vánocích mě zaujala akce na mnou vytipovaný ebook na www.newegg.com. Po několika hodinovém váhání jsem se rozhodl tento ebook koupit. Při zjišťování jak provést platbu jsem zjistil, že tento obchod mi zboží nezašle do ČR. Tak začalo horečné hledání nějaké přeposílací služby. Narychlo, protože akce na ebook byla časově omezená, jsem si vybral jednu nejmenovanou přeposílací službu. Samotné placení jsem si vybral platební systém pomocí PayPal. Tím se dostávám k tomu, proč jsem zřizoval účet u Mbank. Chtěl jsem mít účet, který není ten, kam mi chodí výplata:) a mohu použít na PayPal nebo na platbu kartou, bez rizika potencionálního vykradení účtu hackerem, který by někde číslo mé karty získal. Na tento účet totiž vložím pouze tolik peněz, kolik na danou platbu potřebuji a něco na vrch na poplatky za převod měny. No zpět k nákupu. Po přidaní ebooku do košíku a přechodu k platbě jsem vyplnil číslo karty a další náležitosti a adresu kam mají zboží dodat. Tato adresa byla adresa přeposílací služby a můj identifikátor. První překvapení bylo, že mi za to, že když adresa dodání byla v Kalifornii, připočetl systém několik procent, už si přesně nepamatují kolik, ale bylo to v rozmezí 7 - 9% z ceny zboží. Zkousl jsem to a provedl platbu. Nastalo druhé překvapení, systém eshopu mi po ověření PayPal napsal, že nemám ověřenou adresu a platbu stornoval. Po následném hledání na internetu jsem zjistil, že některé obchody požadují z důvodu ochrany nakupujících při platně PayPal ověřenou adresu, což není možné u českého účtu. Takže u newegg.com jsem se zklamáním skončil. Ještě jsem pro budoucnost na newegg.com zjišťoval jak nemuset platit ty procenta k ceně. Zjistil jsem, že je to odvislé od daného daňového režimu státu USA, kam je zboží zasíláno. A tento okamžik byl moje první setkání s usaservis.cz. Když jsem zkusmo zadal směrovací číslo Colorada, sídla usaservisu.cz, tak systém newegg.com nepřipočetl žádná procenta k ceně. Protože touha vlastnit ebook byla silnější :) sledoval jsem ceny ebooku na několika amerických eshopech a doufal v opakování příznivé ceny, obdobné té, která byla na newegg.com. Konečně jsem 5. 1. 2010 zjistil akci na můj vysněný ebook na amazon.com. Začala další horečná aktivita s cílem zboží koupit. Na účet mBank svázaný s kartou a PayPalem jsem převedl přibližnou částku a začal jsem nakupovat. Zde probíhal nákup zase odlišně od mých zkušeností s newegg.com. Za mých ne příliš rozsáhlých znalostí angličtiny a překladače google.cz, za což mu vzdávám dík :), jsem se prokousal informacemi a zboží dal do košíku a doufal, že Amazon nemá něco podobného "ověřená adresa" jako předcházející obchod. Při placení jsem zjistil, že Amazon neumožňuje platbu prostřednictvím PayPal a toto zboží mi do ČR nepošle, nevím proč nepošle ebook ale, když jsem zkušebně zadal jedny hodinky za 30$ tak hlásil, že to do ČR pošle. Dodnes nevím proč Amazon ebbok nechce poslat a hodinky by klidně poslal. Asi to bude něco v souvislosti s cenou zboží. Rychle jsem založil bez nějakého velkého zkoumání na usaservisu účet. Jakmile jsem zadal adresu získanou od usaservisu do systému Amazonu spole se zadáním čísla mé platební karty a dalších náležitostí vše proběhlo a Amazon mi gratuloval k nákupu ebooku. Samozřejmě ve mně hlodala nejistota, zda je vše v pořádku, tak jsem se podíval na účet mBank a zde jsem už viděl blokovanou částku. Další nejistota pramenící z mé nezkušenosti s nákupy v zahraničí byla, jestli se obchod na nějakého Čecha nevykašle, nestrhne peníze a zboží nepošle. Co bych mu mohl. Ani "výhružný dopis" s patřičnými nadávkami bych mu nemohl poslat, leda tak česky:). No moje obavy se ukázaly druhý den ráno jako bezpředmětné, když jsem měl v emailu dopis od amazon.com s tracking code, kde jsem mohl po zadání tohoto čísla do googlu najít stránky přepravní společnosti, na nichž již bylo, že zboží je na cestě do prvního místa překládky. Tak jsem cestu ebooku sledoval po celou dobu cesty po Americe, až do okamžiku předání na adresu usaservis. V této době se objevila první ze tří nejasností, se kterými jsem se při spolupráci s usaservisem setkal. Všechny tyto nejasnosti plynuly, jak již můžu s odstupem času potvrdit, z toho, že ne všechny kroky usaservisu při vyřizování objednávky se jeví novému zákazníku logické. Tyto nejasné kroky nejsou nikde vysvětleny. Tím jsem prožil několik nervózních dní, které byly ze zpětného pohledu a se znalostí fungování přeposílání zboží usaservisem zhola zbytečné. Tak jak jsem již říkal, zboží bylo přepravní společností od amazon.com předáno usaservisu, který mezi tím vystavil první fakturu, jejíž celková cena zněla na 0 Kč. V tento okamžik jsem nevěděl, zda nastala někde chyba, nebo co se vlastně děje. Ještě mi tento pocit posilovala skutečnost, že zboží již dle tracking code bylo již druhým dnem předáno usaservisu ale v administraci bylo stále, že se čeká na dodání zboží. Přiznám se, že mi vytanula na mysli možnost, že někdo na adrese usaservisu, přebral zboží a už ho dále nepošle. Tak jsem začal nervózně shánět telefon na spolupracovníka usaservisu v ČR. Několikrát jsem se během hodiny pokoušel dovolat, telefon vyzváněl, ale nikdo ho nebral. Moje černé myšlenky jen zesílily:). Podpořily to i poslední negativní příspěvky na fóru usaservisu, které se tam začaly objevovat. Opět jsem volal okolo poledne, což se mi úspěšně podařilo. David, spolupracovník usaservisu mi sdělil, že ta nulová cena je správná, že cenu, kterou mám zaplatit za dopravu do ČR a za jejich služby mi zašlou emailem po dodání zboží, a že ohledně zpracování informace o dodání zboží mám vydržet, musí provést převážení hmotnosti zboží, které je nutné na stanovení ceny za poštovné do ČR. Opravdu druhý den bylo v administraci potvrzeno dodání zboží. Druhý den na to přišel mail s odkazem na administraci usaservisu, do které když jsem se přihlásil. Zde již byla vystavená nová faktura za poštovné a služby usaservisu. To bylo v pátek, požadovanou částku jsem v sobotu zaplatil a již v pondělí 18.1. bylo potvrzeno v administraci uhrazení faktury. Následující den ráno jsem měl opět v mailu odkaz do administrace, kde po přihlášení bylo uvedeno Sledovací čísla: Balík číslo 1 XXXX a odkaz na americkou poštu USPS.com. To byl druhý okamžik, kdy jsem znejistěl, měl jsem totiž objednanou přepravu, která neumožňuje sledování zásilek a to sledovací číslo v administraci mě mátlo, řekl jsem si,že ten typ přepravy neumí mezinárodní sledování zásilek, ale po Americe to je to běžné, proto mi ho zaslali. Když jsem ho zadal do určeného pole na USPS.com hlásilo to, že pod tímto sledovacím číslem je pouze elektronická žádost o poslání zboží a neznamená to fyzické přebrání zboží poštou. Předpokládal jsem ,že to bude nějaký den trvat než to donesou na poštu:). V pátek 23. 1. 2010 jsem, když se u sledovacího čísla text stále neměnil, napsal nervózně dopis na SKLAD@USASERVIS.CZ s žádostí o sdělení zda mi nedali špatné sledovací číslo. V úterý 26. 1. již notně nervózní, protože z SKLAD@USASERVIS.CZ jsem nedostal žádnou odpověď mi opět vytanuly na mysl černé myšlenky ohledně toho, že si někdo v Americe můj vytoužený ebook prostě nechal, čemuž napovídalo to, že mi nikdo na email neodpověděl. Na pokraji rezignace :), že mi zboží někdo ukradl, v kontextu s posledními příspěvky na fóru usaservisu, jsem opět zavolal okolo 10 hodiny spolupracovníkovi usaservisu v ČR Davidovi. Opět mi nikdo telefon nebral. S černými myšlenkami jsem to rezignovaně zkusil okolo 12.00 hod a Davidovi jsem se okamžitě dovolal. Ten mi řekl, že se asi musela stát nějaká chybička, že se na to podívá. Ještě jsem mu na email INFO@USASERVIS.CZ zaslal číslo objednávky, variabilní symbol a jméno. Trochu mi zvedlo náladu, že někdo reaguje, ale pořád jsem si nebyl jist, zda zboží vůbec dojde. Ráno druhý den 27.1 jsem měl v emailu dopis od Davida, s tím, že zboží bylo odesláno 20. 1. 2010. Na USPS.com ke sledovacímu číslu stále byl výše zmíněný text, který neevokoval, že zboží by pošta fyzicky dostala. Tak jsem se snažil obrnit trpělivostí a potlačit nejistotu. Odpoledne 27.1. po příchodu z práce byl k mé obrovské radosti ebook doma, dopoledne ho přebrala babička od České pošty. Moje radost byla obrovská. A rozhodl jsem se napsat tuto moji anabázi, abych na základě mé zkušenosti očistil jméno usaservisu na fóru. Nevím kdo z těch negativně píšících lidí má opravdu špatné zkušenosti se službami usaservisu, zbytečně znervózňuje nové zákazníky nebo jen tak se snaží poškodit usaservis. Z mé čerstvé zkušenosti mohu říct, že až na výše zmíněné okamžiky, které plynou dle mého názoru z nedostatečně udělané nápovědy, která by jednotlivé kroky usaservisu vysvětlovala zákazníkům, mohu říct, že firma je poctivá a zboží rychle dodává. Mě celá tato "operace" trvala od okamžiku objednání 5. 1. 2010 na amazonu.com do dodání domů 27. 1. trvala cca 3 týdny. S tím, že 7 dní trvala přeprava z amazonu.com na adresu usaservisu, 7 dní zabralo zpracování zásilky usaservisem a má platba za poštovné a služby, a 8 dní cesta z USA přes celnici až na mou adresu. S tím, že pro cestu z USA do ČR jsem zvolil poštovní službu s dobou dodání 6 - 14 dní. Doufám, že tato moje zkušenost poslouží případným dalším zákazníkům, kterým ušetří nervy:) při čekání na dodání zboží.