Na stařičký Commodore 64 byla vydána multiplayerová hra pro 8 hráčů

Diskuze čtenářů k článku

16. 07. 2008 00:30

jestli se tu nějaký frustrát chce ohánět kvalitami C64 (potažmo C128), vytáhněme na světlo světa, my Sinclairisté, QLko, však těm nebožáčkům sklapne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 04:48

Sinclair QL? To jsem viděl někdy v sedmaosmdesátém u dědečkových sousedů v Německu. Leželo jim to v koutě, už místo toho pořídili písidlo. To byla ta věc, která ani po zahájení prodeje nebyla definitivně funkční, nikdy pořádně funkční nebyla přestala se do dvou let prodávat? Ale aspoň že se na tom Linus naučil programovat. Jinak bychom dneska možná ten kernel neměli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 07. 2008 12:06

http://youtube.com/watch?v=4foUL12QfBs

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 09:47

Commodore 64 (C64) bol najpredávanejší model osobného počítača všetkých čias. Bol uvedený na trh v auguste 1982 spoločosťou Commodore Business Machines.

Obsahoval procesor MOS Technology 6510 na frekvencii 1,02 MHz v NTSC verzii alebo 0,99 MHz v PAL verzii a 64 KB RAM. Jeho podpora skončila v roku 1994

http://sk.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

Vyvinula jej v roce 1982 firma Commodore jako nástupce staršího VIC-20, a v mírně inonované verzi (C64-II) se vyráběl ještě v roce 1993. Podle odhadů se jich za tu dobu prodalo přibližně 17 až 25 milionů kusů.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

During the Commodore 64's lifetime sales totaled 30 million units, making it the best-selling single personal computer model of all time.

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

mimichodom C64 vo forme ATX dosky s PATA portom sa vyvyja dodnes pod nazvom C-one

january-31-2008: Major update to the C64 PAL/NTSC core

FPGA64 for the C-One is now available in V0.23 - Peter has re-written large parts of the VIC-II code with the result that DMA-delay now works perfectly!

http://c64upgra.de/c-one/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 14:44

Eva a Vasek jsou taky nejprodavanejsi "interpreti" na teleshitingu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 23:36

Blbečku. Tenhle "krám" otevřel cestu počítačům do domácností! Nebýt těchto "kouzelných krabiček", tak dodnes chodíme po špičkách okolo klimatizovaných místností plných výkonného, ale od zábavy na hony vzdáleného hardwaru.

Tyhle stroje, to jsou legendy, které posunuly vývoj do stadia, ve kterém se dneska nachází. Většina programů a her má kořeny právě v těchto "směšných" 8-bitech. Střílečky, arkády, logické hry, simulátory, závodní hry, sportovní hry - to vše vymysleli už dávno v těch 80. letech, dnešní producenti těmto hrám dávají jen líbivější kabátek. A ne nadarmo jsou některé staré hry tak extrémně chytlavé, že se hrají dodnes (Sentinel, Galaga apod.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 23:53

Nejsem blbecek. Pouze dokrveservouci fanousek ZX Spectra. Moje narazka byla na glosu "C64 = nejprodavanejsi pocitac".

Je bez diskuze, ze bez programatoru, kteri na tehle platforme vyrostli by dnesni software a mozna i hardware vypadal uplne jinak.

Spectru zdar!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 00:27

já bych to uzavřel faktem, že panu Sinclairovi se dostalo uznání v podobě Sir... co tvůrcům C64?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 06:53

Myslím, že jakožto Američané by to vlepit nenechali, páč by se jim doma chichotali, a navíc již tou dobdou měli tu čest poznat budoucího Sira Billa - možná tušili, že on si to přilepit klidně nechá, a nechtěli se ocitnout v takové společnosti?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  14. 07. 2008 08:04

Co to proboha je "tzv. joystick"? Nestačilo by jenom prosté "joystick"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  14. 07. 2008 08:11

Právě jsem sem chtěl napsat přesně stejný komentář, koukám ale, že jdu pozdě...

To už jsou na tom lidi opravdu tak špatně, že netuší, co je to joystick, aby mu muselo předcházet "tzv."!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 23:30

no jistě. Nezapomeňte, že dnešní "redaktoři" vyrostli na Doomu, v lepším případě Commander Keenovi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 14:10

jo, tak už jsem měl větu ve schránce a chystal se autora pošpinit též zřejmě se jedná o vemeno, které zná tak akorát joypad k playstationu a veselý klacík mu nic neříká... jak někdo takový může vůbec psát o něčem týkajícím se C64 (potažmo jakéholiv klasického compu)... nakopat do ledvin a tahat zapálenýho za autem!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Substance242  |  14. 07. 2008 17:04

"Tak poď moja, a uchop môj tzv. joystick."

PS: Práve dnes idem vyskúšať emulátor ZX Spectra na Sony PSP, tuším že to bude dosť zvláštne, pozerať si svoje výtvory z tých čias.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 15:23

Neni ovsem nad vyborny ZXS emulator na NDS:

http://zxds.raxoft.cz/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Substance242  |  15. 07. 2008 16:37

Raxoft? Patrika som poznal osobne, on má DS? Prečo? PSP je lepšie!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 19:01

Mam oboji, ale tak hlasite bych to srovnani nikdy nevyslovil. Je PSP opravdu lepsi? Na ZXS emulaci rozhodne ne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Substance242  |  15. 07. 2008 20:20

Ja by som ho kľudne nahlas vyslovil, lebo NDS nemám a tak sa mi to ľahko porovnáva, objektívnosť sa preceňuje.

DOSBox

Atari ST

ZX Spectrum

+ kopec ďalších emulácií ako GameBoy atď

IR Shell (čiže aj diaľkové ovládanie asi na hocičo)

MapView (google mapy)

streamovanie hudby/fotiek/videa z PC cez wifi

oficiálne a veľmi originálne hry:

LocoRoco

Patapon

Echochrome...

a veľmi dobrý displej (filmy v H.264).

NDS by som si vyskúšal kvôli jednej veci - Nintendogs.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 23:50

To, ze je PSP lepsi hardware (z hlediska parametru), je bez diskuze. Co ale musis porovnavat jsou HRY.

Ano, LocoRoco, Echochrome... ...God of War vsechno super pecky, na ktere DS nema.

Stejne tak ale plati, ze je rada DS her, ktere si na PSP nezahrajes protoze jsou specificky navrzeny na touchscreen displej.

A ten ZXS emulator je proste k nezaplaceni!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 07. 2008 00:58

jo to bylo neco

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 02:19

a nejenom ten.. kde jsou ty časy kdy jsem si nahrával hru z kazety do svého didaktiku M!!! Stačilo aby se trošku otřásla zem a bylo po nahrávání...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
14. 07. 2008 15:54

ja sem mel na velke diskety

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 08:29

Jj, C=64 byl naprostá jednička, nějaký Atari nebo Sinclairy, pche . Jedině Sharpy mu mohly konkurovat.

Když jsem si k němu dokoupil disketovku a turbo cartridge, jaj to bylo něco...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 08:44

přesně tak

SID zvukový čip byl prostě paráda nebo jak se jmenoval

btw s tím "tzv. joystickem" mne to taky vzalo

a mimochodem - Giana JE lepší než Mario... klon může být lepší než originál

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 10:43

Jj, SID - http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID, videočip byl VIC http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64.

Ještě ho mám někde ve skříni, občas ho jdu pohladit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 14:06

Tak pozor, na ZX Spectrum nesahat!

Byl to v kazdem ohledu lepsi stroj. Cimz rikam, ze nepotreboval na kazdou blbost pomocny cip, vse zvladal legendarni Z80 a ULA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 14:18

no jasně! nějakýmu C64 se o Doomovi nemůže ani zdát

výhody Spectra se bohužel ukázaly až časem, kdy fajnšmekři začali zjišťovat, co všechno se z něj dá dostat (multicolor módy, kvalitní hudba, atd.)... nicméně i já jsem u něj ztrávil několik poctivých dětských let a rozhodně bych neměnil... už jen proto, že majitelům céšidítek jsme vždy dali na budku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 23:29

hele, Joe, brzdi! Z C64 se dalo vytáhnout (jak grafika - hodně podobné efekty jako byly poté na Amize, tak zvuk - SID je dodneška pojmem, co se z toho "prostého generátoru" dalo vyloudit za zvuk) daleko více, než ze Speccyho, což byla v zásadě taková gumová podložka viklajícího se stolu. ještě dneska se řehtám, když spectristi měnili membrány a rozšiřovali paměť. Nicméně musím uznat, že "drátový" BASIC byl lepší na Spectru, v C64 byl jen naprostý základ a vše ostatní se řešilo POKE někam něco... (na druhou stranu zase třeba Simon's BASIC byl už o něčem jiném).

A co se hardware týká, tak v době, kdy jsem měl už floppy drive, tak spectristi šaškovali s microdrive

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 01:17

Jiste, protoze kazetak na c64 byl zcela nepouzitelny, takze s disketou se kondomoru podarilo jakz-takz rychlosti a spolehlivosti priblizit kazete na ZXS!

Je-li rec o hudbe, na ZXS existuje funkcni implementace emulatoru SIDu (ciste softwarova, jen je treba mit ZXS 128). A grafika...? O te bych v pripade c64 radeji pomlcel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 02:47

Ten emulátor bude nanic. Na PCčku je emulace SIDu uspokojivá, ale reálné železo nenahradí. Spousta SIDí hudby počítá s výrobní chybou, kterou trpěla původní výrobní série. K velikému nářku všech audiofilů byly pozdější série "opravena", čímž se spousta hudby stala nepřehratelnou - prostě tam chybí specifické zajímavé zvuky, které šly vyloudit na "vadných kusech" a spousta muzikantů je využívala. Pžiznávám, že i mně po letech ten zvuk chybí...

Proto i moderní hudební SID hardware pro PC (třeba HardSID - http://www.hardsid.com), používá originální čipy z Commodorů. Prostě tam zapíchnete až čtyři, připojíte k PCčku a máte kvalitní hudební nástroj. Ještě jsem neviděl, že by někdo ve velkém raboval kvůli obvodům Sinclairy.

A kdyby kazeťák (který ostatně stejně nikdo neměl používat, Commodore tlačilo lidi k disketám, a z mechaniky 1571 se nakonec vyloupla opravdu šikulka) byl ryhlejší, nebyl by čas vychutnat si takovéhle perly v loaderech: http://www.c64.org/HVSC/MUSICIANS/T/Tel_Jeroen/Cybernoid.sid (Přehrávač třeba tady: http://www.gsldata.se/c64/spw/ , ale holt to stejně nebude ono... )

No a grafika? VIC II byl docela slušný. Jestli se šeredně nepletu, ZX Spectrum a C64 měly víceméně stejné možnosti, snad až na to, že C64 měl navíc multicolor (poloviční vertikální rozlišení, ale každý dvojpixel měl jednu barvu ze čtyř, ne jednu ze dvou v bloku 8x8) a hardwarové sprity, hardwarové scrollování, přímou podporu joysticku, paddle a světelného pera pro kreslení... :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 03:36

No, BASIC pro C64 byl od Microsoftu, a bylo to znát. Ale Simon's BASIC? Pche. Proč vůbec BASIC? Nejlepší programovací nástroj pro C64 byl nejspíše Blazin' FORTH. Docela výkonný kompilovaný kód s možností míchání s assemblerem, podpora grafiky, zvuku, virtuální paměti... Škoda že multitasking a hashované slovníky autor chystal až pro C128, myslím, že i C64 by to utáhlo. (Koneckonců podobné věci umělo PDP-11 s FORTHem v sedmdesátých letech v americkém NRAO.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 13:52

kecy v kleci ty Céšidítko

na spectrum bylo hafo "zvukových karet", které dalece překonaly C64ku... už jen zvuk ze ZX128 byl bomba a co víc, moduly z Amigy se časem daly taky přehrávat...

k té grafice - na ZXku byla rozhodně jemnější a to nemluvim o softwarové implementaci hires módu... ZXko sice bylo omezeno na 2 barvy 8x8bodu, nicméně to se dá obejít a celkem slušne (což zřejmě napadlo lidi ihned, co viděli nějakou pěknou crash screenu, kde se tě barviček v jedno poli nacházelo hafo)...

řehtat k rozšiřování paměti se můžeš jak chceš, já se zase řehtám, když si vzpomenu, jak se C64kaři škarohlídili, když viděli, jak snadno to na Spectru jde...

tys měl floppynu, jo? a kolikpak tě tehdy stála disketa? a kolik se ti na ní vešlo her? hmmm? se pochlub?

(ps: první pořádnej commodore byla až Amiga, nicméně bez jejího koupení by ani to nebylo... možná tak C128, které mám dodnes doma f plý palbě)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 15:00

"k té grafice - na ZXku byla rozhodně jemnější"

"Jemnější" jako 256x192 místo 320x200 u C64? Co to znamená to "jemnější"? Snad s výjimkou Amstradů a Sharpů to měly běžné osmibity "na jedno brdo", ale tyhle stroje u nás zase tak moc rozšířené nebyly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 15:24

Jedna vec jsou technicke parametry, druha vec je to, co bylo prakticky vyuzivano. A vsechny hry, ktere jsem na c64 kdy videl vypadaly, ze maji grafiku s nizsim rozlisenim, nez cokoliv jineho na ZXS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 15:40

Spousta her používala multicolor režim. Ten má 160x200 pixelů výměnou za zcela nezávislé barvy pixelů z nastavené palety čtyř barev.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 16:29

ano, 256x192, ale bez borderu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 17:06

V jakém smyslu? Border měly oba stroje, a třeba já na svém monitoru (nikoli televizi ) border skoro neviděl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 00:23

no vidiš to... reálné rozlišení spectra (bez různých fičur a soft vylepšení) bylo včetně borderu 325x212

a někteří machři toho dokázali využít... dokonce pak vznikaly pseudorežimy, které zná i PC (400x300 atp.)... Lace by ti mohl povyprávět, co se dá ze Specra vytáhnout za rozlišení... nicméně to není podstatné, důležitý je blur na výstupu a to mělo ZXko bezkonkureční... je to stejné, jako srovnání PC a Amigy v dobách VGA karet... PCčkáři vždy slintali nad jemností grafiky Amigy, stejně jako majitelé C64 nad ZXkem a na tom nic nezměníš...

to je jako bys chtěl tvrdit, že Blueberry hill zazpívá líp Roy Orbison, neý Luis Armstrong... tak se s tim smiř...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 04:06

Nemám se s čím smiřovat, takovéhle fígly uměl "komouš" samožřejmě taky. Ba možná lepší, páč se border dal vypnout a pak se mohle do okrajů v plném roslišení šoupnout sprajtová grafika a přepínat přes raster interrupt. Cožepak by mi Lace mohl povyprávět? Kde by Sinclair vzal 400x300? A "blur na výstupu"? Uff... Já přeci jen radši kvalitní nerozmazaný monitor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 07. 2008 15:29

Jo a jinak takovou drobnost, Commodore dodával oficiální REU 1764 s 256 KB paměti. Dokonce GEOS ji podporoval. Proč by se C64kaři měli škarohlídit, když to taky šlo snadno?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 00:24

božínku, Geos ji podporoval... a co ostatní programy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 07. 2008 03:46

A co to samohonkové rozšíření paměti na Spectru, taky si ho Sinclair Basic všiml sám? A další aplikace?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
14. 07. 2008 17:47

Jo takovými flamewary jsme se bavili tak polovinu pracovní doby. Kolega měl Amstrada a já Atari a to jsme pořád řešili co je na tom kterém lepší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor