Může být internetový obchod monopolem?

Antimonopolní úřad dostal podnět k prošetření následků plánovaného spojení Kasa.cz a Obchodní dům.cz. Může ale vůbec vzniknout monopol mezi internetovými obchody?

Kasu a Obchodní dům to k sobě táhne

Do světa internetového byznysu vkročil trochu nečekaně antimonopolní úřad. Může za to připravovaná fúze dvou významných e-shopů, Kasa.cz a Obchodní dům.cz. Je ale vůbec možné, aby tímto krokem vznikl nějaký náznak monopolu?

Je pravda, že pokud se Kasa.cz a Obchodní dům.cz spojí, stane se patrně vzniklý holding největším hráčem na trhu českých e-shopů. To se samozřejmě nemůže líbit dalším konkurentům a jeden z nich proto podal proti připravovanému spojení námitku k antimonopolnímu úřadu (tedy Úřadu pro hospodářskou soutěž). Identitu stěžovatele ÚOHS zatím nezveřejnil, podle obvykle dobře informovaných zdrojů jde ale o společnost Internet Mall.
Podávání stížností a různé soudní spory se už zabydlely i v našem podnikatelském prostředí, tentokrát se ale zdá, že stěžovatel (ať už je jím Internet Mall, nebo kdokoliv jiný) trochu přestřelil. Antimonopolní úřad má zabránit situaci, kdy dominantní firma na trhu zneužívá svoje postavení a zejména pomocí vyšších cen potom zneužívá i zákazníka.

Internet je všudezdejší

To samozřejmě funguje třeba u klasických obchodních řetězců – bude-li ve vašem městě jen jeden provozovatel supermarketů, nemáte moc na výběr (a obchodník pak může zvyšovat ceny až tak daleko, než se vám vyplatí začít jezdit do města sousedního). U internetových obchodů je ale situace zcela jiná, levnější obchod je vždycky jen „o adresu vedle“. Ačkoliv je tedy možné, že nějaká skupina méně zkušených uživatelů bude nakupovat ve „svém“ e-shopu bez ohledu na ceny, mnohem větší bude určitě ta část, která porovnává a vybírá.

Vzhledem k síle ostatních internetových obchodů a maržím, jaké panují v e-shopovém byznysu, není pravděpodobný ani opačný vývoj. Při něm by se dominantní hráč mohl extrémně nízkými cenami snažit vytlačit své konkurenty z trhu. Poté by si opět mohl diktovat cenovou politiku. I tento případ by fungoval u výše zmíněného boje supermarketů, není ale reálný u e-shopů. Fůze obou společností bude jistě relativně nákladná (jak už to v takovýchto případech bývá), ceny příliš znižovat nejde a především – dobyté území by, stejně jako v předchozím případě, velmi rychle opět přišlo nazmar. Metoda „o adresu vedle“ prostě platí i zde...

V případě českého trhu, na kterém je mnoho relativně silných hráčů, patrně nelze o nějkém ohrožení trhu ani mluvit a domnívám se, že podobně vyzní i výrok ÚOHS. Co si o podobných stížnostech myslíte vy?

Diskuze (23) Další článek: Nová kniha: iPhone Průvodce s tipy a triky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,