Monopol jízdních řádů končí. Ministerstvo data otevře

Dlouholetá kauza spojená s monopolem společnosti Chaps na data jízdních řádů má alespoň částečné rozuzlení. Ministerstvo dopravy vydá vyhlášku přikazující informace otevřít.

Monopol na data jízdních řádů příští rok definitivně skončí. Ministerstvo dopravy ohlásilo, že poslalo do připomínkového řízení vyhlášku, která zajistí, že data budou dostupná jakémukoliv zájemci ve strojově čitelném formátu. Padne tak dlouholetá dominance společnosti Chaps, jež jako jediná data držela a stavěla na nich výnosný byznys.

„Chceme, aby od příštího roku platila vyhláška, která jakožto závazný právní předpis uloží (Chapsu) povinnost poskytovat data ve formátu pro automatizované zpracování, jakmile je obdrží od dopravních úřadů,“ řekl pro Connect.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Nepůjde už o smluvní ujednání, ale o právní předpis,“ doplnil.

Problémový Chaps tedy stále bude prvním, kdo se k datům z Centrálního informačního systému (CIS) dostane, nová vyhláška mu ale výslovně přikáže data dále zpřístupnit. Ministerstvo dopravy už v minulosti upravilo smlouvu, kterou s Chapsem má a přidalo do ní podmínku, aby data byla dostupná alespoň ve formátu XLS. „Ukázalo se ale, že to není dostatečná záruka předání dat v podobě, kterou mohou ostatní zájemci využít,“ navázal Neřold. Chaps totiž sice informace v tomto formátu zveřejňoval, ale měnil například jejich strukturu, takže nebylo možné vytvořit nástroje pro automatické čtení.

Problémová smlouva

Propojení ministerstva s Chapsem je velice problematické a vše nasvědčuje tomu, že podepsaná smlouva o zpracování dat je v podstatě na „nekonečné období“ a je velice těžké se z ní naplno vyvázat. Chaps operoval s jízdními řády od roku 2001, kdy s ním ministerstvo dopravy podepsalo smlouvu na jejich správu s odůvodněním, že se stát o nic nebude muset starat a ušetří tak. Chaps ale celý projekt pojal po svém, vytvořil si vlastní proprietární systém a nerespektoval zákon o svobodném přístupu k informacím tak, aby k datům mohl jakýkoliv subjekt. Firma na datech vydělávala, například prodejem společnosti Mafra provozující pod portálem iDnes.cz službu IDOS.

Ledy se začaly hýbat v posledních pár měsících, kdy začaly fungovat několikaleté tlaky zejména ze strany Seznamu a jeho šéfa Michala Feixe. Ten po mnoha zákulisních nátlacích a rozklíčování pochybných vztahů Chaps napadl u soudu, který dal největší tuzemské internetové firmě za pravdu. O situaci se delší dobu zajímal i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a i ten nakonec na základě podnětu Seznamu zahájil správní řízení. Chaps už se teď snaží pouze co nejvíce zdržovat. Více informací v našem předchozím textu.

Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že Seznam nebyl tou hybnou silou. „Snaha ministerstva zajistit poskytnutí dat dalším zájemcům nesouvisí s tlakem Seznamu. Považujeme dlouhodobě za správné, aby data byla veřejně přístupná i ve strojově čitelné podobě pro další zpracování,“ vzkázal mluvčí. Zákulisní informace nicméně mluví o něčem jiném. „Nejde ani tak o to, čí je to zásluha, důležité je, že se konečně snad už věci posunou k lepšímu,” doplnil smířlivě Michal Feix.

Open data jízdních řádů nyní konečně budou moci využít například vývojáři aplikací, výzkumníci, školy a prakticky každý, kdo pro ně nalezne uplatnění. Zřejmě se tedy brzy objeví nové mobilní aplikace, webové služby a internetové firmy budou chtít data integrovat do svých nástrojů. Konkrétně Seznam.cz má podle informací Connect.cz už zcela připravený systém a jakmile získá přístup k oněm informacím, velice rychle je integruje do služby Mapy.cz.

Diskuze (35) Další článek: Paměti DDR4 se do počítačů nedostanou do roku 2015, už se ale vyrábí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,