Mikroskopická čidla přímo v těle a další miniaturizace počítačů. O to se možná zaslouží bakterie

Trendem současnosti je miniaturizace a zvyšování výkonu elektronických zařízení. Napomoci tomu může úspěch výzkumníků z Úřadu námořního výzkumu ve Washingtonu. Podařilo se jim geneticky upravit bakterii, která produkuje nanovlákna schopná vést dostatečně silný elektrický proud. Informaci vědci publikovali na oficiálním webu úřadu.

Středem pozornosti výzkumníků byla bakterie z rodu Geobacter, která nese na svém těle velmi malé výběžky. Měří jen 1,5 nanometru, což je 60tisíckrát méně než tloušťka lidského vlasu.

Pomocí výběžků bakterie přenášejí volné elektrony do okolních železitých minerálů. Takto je rozkládají, čímž přispívají k recyklaci anorganických látek v přírodě. I když Geobacter nese dostatek elektřiny pro vlastní přežití, proud je na využití lidmi slabý, ale dostatečně silný, aby byl změřitelný.

Miniaturní vodivé výběžky bakterií jsou složeny z proteinů a ty z aminokyselin. Výzkumníci bakterii geneticky mírně upravili. Dvě aminokyseliny ve vláknech nahradili jednou, tryptofanem. Ten dokázal zlepšit transport elektronů až dvetisícnásobně ve srovnání s původní bakterií.

Díky miniaturní velikosti se na velmi malou plochu podařilo vměstnat velké množství proud vedoucích nanovláken. Nový systém přenosu elektrického proudu má široké možnosti uplatnění od extrémní miniaturizace klasických počítačů až po zmenšení různého druhu senzorů na mikroskopickou úroveň. Ty by mohly být umístěny nejen na povrchu, ale i přímo uvnitř těla a umožnily by tak monitorovat doposud neměřitelné parametry.

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum

3 komentáře

• xsys 26. 8. 2016 11:56:41
    no, pocitac postaveny z geneticky modifikovanych bakterii... nevim jestli...
  • janl 25. 8. 2016 23:45:18
    Dufam, ze sa dozijem aj praktickeho pouzitia

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

25.  9.  2016 | Jakub Čížek | 19

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

** Pro běžné úpravy fotek nemusíte pirátit Photoshop, vystačíte si s levnějšími programy ** Ceny pokročilých editorů se většinou vejdou do dvou tisíc korun ** Mnohdy stačí i bezplatné nástroje

26.  9.  2016 | Stanislav Janů | 50

Aby byl signál a internet všude: jak fungují a kde jsou schované antény operátorů

** Základnové stanice BTS mobilních operátorů zdaleka nejsou jen typické kovové stožáry ** Podívejte se na některé nevšední instalace ** Dozvíte se, z čeho se moderní BTS skládá a jak funguje

28.  9.  2016 | David Polesný | 29

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

** Zoner vypustil do světa nové Photo Studio. Je za paušál. ** HP nechce neoficiální inkoust ** Koutek časopisu Computer